5 tips till dig som vill gå ner i vikt med löpning (springa snabbt eller långt?)

Är löpning effektivt för att snabbt gå ner i vikt?

Är löpning effektivt för att snabbt gå ner i vikt?

Det beror på hur man ser på det tänker jag. Visst bränner det bra med kalorier men vill man tappa kilon fort så gäller det ju att orka springa både länge och ofta. Dessutom beror det förstås på vad man stoppar i sig. Man brukar räkna med att för att bli av med ett kilo så ska man förbruka drygt 7 000 kalorier. Och om du väger som jag, ungefär 60 kg, så gör du av med ungefär 600 kalorier om du springer medelsnabbt i en timme. (Väger du 70 kilo, ungefär 700 kcal.) Springer du snabbare så förbränner du mer men det är fortfarande ganska många timmar du behöver lägga för att tappa det där kilot.

Själv märker jag inte direkt någonting på vågen när jag kommer in i mina löparperioder (när jag springer så är det ungefär tre gånger i veckan, varav ett längre pass på cirka 1,5 timme eller 2). Kanske beror det också på att jag blir så himla hungrig av att springa. De extra kalorier jag gör av med äter jag snabbt igen i mellanmål eller extra mat. Vad jag däremot snabbt märker av är att kroppen formas om och tajtas till, och det kan ju vara trevligt. Men mitt mål med löpningen är i första hand att ha kul när jag rör på mig. Så länge jag tränar regelbundet och äter okej så känner jag mig för det mesta nöjd i min kropp.

5 tips till dig som vill gå ner i vikt med löpning

1. Tänk långsiktighet framför vikt

Fundera på om att just springa är det du tycker är roligast att göra – det du tycker är kul är det du kommer att fortsätta med. Välj helt enkelt något du vill göra länge. Räkna inte med några viktras, men om du springer några gånger i veckan så känn efter hur din kropp formas. Nya muskler ersätter fett (vilket är bra för din förbränning). Använd hellre måttband än våg för att mäta dina framgångar. Låt viktminskningen ta tid. För att minska skaderisken och för att göra viktminskningen mer skonsam och hållbar.

2. Gå inte ut för snabbt

Bygg på dina pass lite i taget om du inte är van att springa. Växla gärna att gå med att springa. Går du ut för hårt är risken större både för att du tröttnar och för att du skadar dig. Visserligen så bränner du mer kalorier om du springer snabbare men du ska ju orka hålla på ett tag också.

3. Variera löpning med annan träning

Kroppen vänjer sig vid den träning du gör så variera din löpning för att se resultat. Öka på streckan succesivt, öka takten, spring intervaller, backträna… Varva gärna löpning med styrketräning, för att minska skaderisken, för att utvecklas i din löpning men också för att bygga muskler (som ökar din förbränning vilket hjälper till med viktminskningen). Dessutom – varierar du träningen har du troligtvis roligare och chansen att du fortsätter träna växer.

4. Fyll på med bra energi

Vad du äter är förstås avgörande för hur det går med viktminskningen. Fyll på med bra energi och var uppmärksam på att inte stoppa i dig mycket mer mat för att du blir hungrig av att springa. Däremot måste du ju äta ordentligt för att orka springa, se till att få i dig protein, kolhydrater, fetter och allt som kroppen behöver för att må bra. Ladda gärna med mellanmål ett par timmar innan du ska springa och ät alltid direkt efter att du sprungit. Helst ska du äta en av dina större måltider efter att du tränat – alltså frukost, lunch eller middag. (Springer du före frukost så fyll på med något mindre mål före du snörar på dig löpskorna.)

5. Kom ihåg vikten av vila

Glöm inte att lägga in vilodagar i ditt träningsschema, det är när kroppen får vila som musklerna byggs upp.

tips för att gå ner i vikt med löpning

Mitt tips är framför allt att du ska välja löpningen för att du verkligen gillar att springa, för att det gör dig glad, inte för att du snabbt vill gå ner vikt.

tips för att gå ner i vikt med löpning

För gör du det du blir glad av är chansen mycket större att du fortsätter att göra det.

tips för att gå ner i vikt med löpning

Jag blir JÄTTEglad av att springa. Speciellt om det är sol och jag är i naturen. :-)

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..