Mitt egna & första Triathlon

Igår provade jag en riktigt för mig ny och spännande utmaning, jag gjorde en mini variant av ett triathlon, något som för mig verkligen var ett helt nytt och helt outforskat område för mig. Jag jämför detta inte alls med de som tränar inför triathlon på riktigt utan mer en utmaning och ett sätt för mig att prova på nya sätt att träna mig kropp.

Jag började med att cykla 1,5 mil terräng, det är vad som finns här på landet så mycket upp för och nerför blev det, och det kändes helt okej även om jag blir stum i benen.

simon sköld, the gentleman, mma, träning, topphälsa, utmaning, thriathlon

simon sköld, the gentleman, mma, träning, topphälsa, utmaning, thriathlon

Efter cykeln var det dags att gå över till löpningen, och det blev 5 km, sprang faktiskt 2,5 och vände för att göra det så enkelt som möjligt. Riktigt tung puls och första kilometern kändes bena som bly och jag kunde inte alls springa fort vilket märktes på slutet, jag tänkte verkligen att jag skulle springa på 25 minuter men kunde inte springa igen allt jag missade i början på grund av att jag hade så tunga ben så hamnade precis över 25 minuter, men det får jag ta igen det nästa gång.

simon sköld, the gentleman, mma, träning, topphälsa, utmaning, thriathlon

Efter fem riktigt tunga kilometer löpning var det då dags för simningen, och en blev i vår pool här på landet som igentligen är rätt stor, men ska man simma längder i den fram och tillbaka så är den lite liten, men det gick även om det blev att vända väldigt många gånger!

simon sköld, the gentleman, mma, träning, topphälsa, utmaning, thriathlon

simon sköld, the gentleman, mma, träning, topphälsa, utmaning, thriathlon

simon sköld, triathlon, mma, utmaningar, the gentleman, topphälsa
Riktigt nöjd med denna utmaningen och ska göra den nästa vecka igen tänkte jag och se om jag inte kan förbättra mina tider lite! Är detta något flera skulle testa eller är det bara jag som är lite extra knäpp och tycker detta är ett kul sätt att utmana sig själv?=) //Simon

  1. Bra jobbat! Älskar att utmana mig själv och min kropp med ‘ny’ träning, hjälper mig att hålla motivationen uppe 🙂
    Ett tips till simningen är att skaffa gummiband att fästa vid kanten, så kan du simma på utan alla vändningar!

    1. Hej. Tack för tipset ska kolla det, kanske kan vara något. Tanken från början har ju varit att simma i sjön, men var bara 19 grader så kände att det inte skulle bli så skönt… =)!

    1. Jag cyklade 1,5 mil, sprang 5 km och simmade 500 m, var mest för att prova på att göra alla saker under ett pass och nu har jag något jag kan utgå ifrån och jämföra mina tider med när jag gör det igen=)

  2. Hallå bästa Simon! Så kul att du fortsätter blogga! Vad kul med eger triathlon. Jag brukar oxå köra liknande rejs 🙌🏾 Kan varva en dag med löpning/ utegym/ cykling å simning. Jag är i grunden simmare/ vattenplospelare. Brukar ofta stöta på små pooler utomlands på semester, tips är att helt enkelt i vattnet. Dvs en liten bit från kanten. Prova vända fram å tbaka. Skicka i frugan / barn i vattnet som extra tyngd att dra runt med. Om hon hänger i dina fötter eller på axlarna eller skaffa tyngdväst så ska du se att poolträningen blir effektiv!!

    Kram Anna

  3. Hej Simon

    Du som är mycket intresserad av träning och god hälsa. Har du några bra tips på hur jag kan få igång min man som har svårt att hitta motivationen till träningen. Starkt jobbat med din egna träning. Imponerande och inspirerande.

    Tack på förhand

    Med vänlig hälsning, Therese

    1. Hej. Det är jättesvårt med motivationen, men viktigt att börja på hans nivå. Nu vet jag inget om honom, men kanske räcker med lite promenader och enklare styrkeövningar i början bara för att komma igång =) Fokusera på att det ska vara roligt till en början snarare än jobbigt.

  4. Ok för annars är det väl simning ,cykel,löpning. Gjorde den sk tjej-triaden ett par gånger i stockholm ( måååånga år sen) men kliva av cykeln och avsluta med löpning, det var ingen lek. Hänger inte Camilla på dig när du tränar?

    1. Ja precis, jag gjorde bara denna ordningen för att jag tyckte de skulle vara lättare iaf första gången=) Simmade även i Pool, så ingen risk öven om jag skulle få kramp och osv. Nej inte när jag kör kondition =) Hon gillar inte att springa eller cykla ute=)

  5. 19 grader i havet varmt 🙂 brukar vara 12 grader då börjar o avslutar säsongen ;-), men då blir det inte många simtag… Från att ha löpt kring 1 mil några gr i veckan, körde jag o maken 5 mil skogslöpning. Fick gå en del och två tankningspauser. Tog sju, åtta timmar. Så långt kan jag sträcka mig med utmaning. Gillar att njuta av våra motionsrundor. Tänker att bara jag hålls i samma kondition som nu, och ännu älskar motion, då är jag mera än nöjd.

    1. Ja, jag gillar ju när det är lite varmare och tror det iaf kommer hoppa upp några grader över 20 iaf =)! Jättebra att springa 1 mil ju!=) Starkt jobbat att ge er på 5 mil då!=) Ska du va riktigt nöjd med=)!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..