Löpning, tips på intervaller

Löpning är inte det jag är bäst på, men jag springer alltid 1-2 gånger i veckan för att det är bra för mig, det ger mig både återhämtning och förbättrar på min kondition. Det längsta jag har sprungit någonsin är en halvmara och det var på Göteborgsvarvet 2014 och sprang faktiskt på 1:42:xx kommer inte ihåg sekunderna men var iaf under 1:43 vilket jag är supernöjd med speciellt med tanke på att det längsta jag någonsin sprungit innan det var 1.2 mil, dvs 9 kilometer ifrån en halvmara.

Löpning, göteborgsvarvet, mma, simon sköld, the gentleman, kampsport

För mig är det personligen lättare att springa intervaller än vad det är att springa långdistans och tänkte dela med mig av mitt sjukt enkla men effektiva intervallprogram som jag ofta kör hemma på löpbandet.

Värmer alltid upp med att gå 10 minuter, skönt att känna in kroppen och jag får upp lite värme, ibland små joggar jag också sista minuterna.

Kör på 15 km/h och springer 60 sekunder och vilar 20 sekunder. Jag hoppar alltså av löpbandet och låter det fortsätta gå, det är inget jag rekommendera att prova i hög fart första gången utan man måste vänja sig lite med att hoppa av och på ett löpband i farten!!! När jag har upprepat 6 såna intervaller så går jag i 90 sekunder innan jag gör om samma sak. Kör totalt 3 varv så det blir totalt 18 intervaller när jag är klar. Det går på ca 40 minuter och ger en riktigt bra träning.

Vad tycker ni är bästa sättet att springa intervaller på?

 

//Simon

  1. Det är intervaller som är bästa sättet för mig att springa på för att få det gjort.. Ibland även på hundpromenaden (som är rask) kan jag få för mig att jogga lite, det e skönt dom dagarna det händer, att känna känslan att kroppen är i fas 😊😊

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..