Wow, det snyggaste jag sett

simonskold


För er som är MMA fans så var det verkligen en spektakulär helg med fantastiska matcher! Men den som är den snyggaste och då menar jag inte bara på UFC galan, utan också faktiskt bland de snyggaste om inte det snyggaste submisson avslutet jag sett inom MMA, ni får gärna tipsa mig om det finns något annan ni tycker är snyggare eller bättre som jag missat. Demetrious Johnson som i slutet av ett krysskast lyckas ta tag i armen, få över sin fot och koppla ett armlås innan motståndaren ens har hunnit landa och uppfattat vad som hänt. Här är verkligen ett fenomen och ja, världens bästa MMA fighter sett pound for pound!

Det ser nästan ut som ett uppgjort wrestling kast, men han gör det i match, och inte bara vilken match som helst, en titelmatch och inte bara vilken titelmatch som helst utan 11 gången han försvarar sitt mästarbälte, något ingen annan fighter har klarat av. Han kommer nu gå till historien och frågan är när det kommer komma en fighter som har möjlighet att komma upp i hans nivå och kunna besegra honom!

Det fanns många andra bra matcher också, men detta var definitivt den mest spektakulära med all uppbyggd press som finns runt en match av detta slag!

Paris & Vila

simonskold


Har varit en riktigt bra träningsvecka, har kunnat köra dubbla pass måndag till torsdag vilket varit riktigt skönt, och fredag och lördag blir vilodagar och imorgon blir det två pass. Så en vecka där totalen ska bli tio träningspass och det är där jag måste ligga nu några veckor inför match för att bygga upp den fysiken och känslan i kroppen som behövs inför match.

Detta är något som tagit mig väldigt lång tid att förstå, när jag började träna karate och var 14 år så var det inte alls på den nivån, då var kvantitet det som jag strävade efter, att träna så mycket som möjligt, och mycket träning blev det, ca 15 pass i veckan och inte superbra sömn eller kost. Det gick inte heller, hade körtelfeber några gånger på ett år innan jag förstod att de inte fungerade att pressa kroppen så och det var dags att börja titta både på vad jag åt och hur mycket jag kunde återhämta mig. Det har gjort sån stor skillnad.

Idag tränar jag mindre och är i bättre form både fysiskt och psykiskt, och det är för mig ett fantastiskt resultat och ett bevis för mig själv att jag lärt känna min kropp, vet vad som behövs och gör den träningen som krävs samtidigt som jag ser till att återhämtningen får sin tid för att undvika sjukdomar och skador.

Igår flög jag tillsammans med Micke ner till Paris på en modemässa, ska bli riktigt kul att se vad den har att erbjuda och få lite inspiration för framtiden, vi flyger hem redan ikväll så är verkligen en kort visit, men ibland kan det vara bra bara för att bryta mönster och det som vi vill mest av allt, få inspiration.

Varit långa dagar med mycket jobb och träning så det var trötta ögon igår när vi kom fram!

//Simon

Tiden går så fort

simonskold


Tiden känns som att den bara går fortare och fortare för varje dag, speciellt sen det kom in barn i mitt liv. Tittar på kort från när Polly föddes och det känns som att det var igår, men nu är hon nästan ett och ett halvt år och börjar bli så stor. Går på förskolan och lär sig nya saker varje dag!

IMG_1175

IMG_1233

IMG_0186

IMG_0179

IMG_1826 IMG_2150

IMG_2277

Börjar bli så stor tjej! Hoppas ni har en grym onsdag! Missa inte förra inlägget om Styrketräning & Repetitioner!

Styrketräning och repetitioner

simonskold


När det kommer till styreträning finns det hur mycket som helst att tänka på, en oändlig uppsjö av information, erfarenhet och fakta. Det kan vara svårt att ibland särskilja vad man ska göra och jag tänkte ge er lite enkla tips på vad du kan tänka på. Det viktiga är ju att din träning strävar mot dina mål, vill du blir starkare, större eller mer uthållig. Hur du styrketränar kommer att påverka ditt resultat och hur många receptioner du ska göra varierar stort beroende på ditt mål, men tänk enkelt såhär:

stryketräning, mma, gentleman, simon sköld

  • 1-4 reps: Styrka, vill du bara bli starkare så ska du lyfta väldigt tungt få gånger, detta kräver dock att du har en bra grundfysik och det är inget du ska börja med om du är ovan vid att träna.
  • 5-8 reps: Både styrka och muskelmassa, här kan du både bygga viss styrka men du bygger även muskelmassa
  • 8-12 reps: Muskelmassa, med viss styrka och uthållighet, här är vi ännu mer på muskelmassa och desto fler reps du gör desto mer kommer du att gå emot uthållighet
  • 12-20 reps: Uthållighet och muskelmassa.
  • 20+ reps: Mest uthållighet, med lite muskelmassa.

Detta är ett bra sätt att kolla på grunden, sen måste man självklart anpassa det efter individen, men bra att ha som i åtanke. Har du aldrig tränat styketräning och ska börja rekommenderar jag dit att du börjar med ganska många receptioner för att få en lägre belastning på muskler och framförallt leder, för att sedan kunna öka vikten och minska repetitionerna.

Nu har träningen inför match börjat

simonskold


Idag är det exakt två månader kvar till min match på Superior Challenge i Eriksdalshallen. Tränat på bra under den första delen av hösten men nu trappar jag upp det lite till. Jag ligger på mellan 9-10 träningspass i veckan när jag närmar mig match, och jag har alltid minst en vilodag, vilket betyder att jag några dagar i veckan tränar två gånger. Det går riktigt bra att göra det bara jag vet när jag har min återhämtning så att jag vet att jag får vila också.

Har ett jobb som ger väldigt stora friheter till när jag kan träna, kan t.ex nästan alltid träna ett pass morgon eller dagtid vilket underlättar enormt då det gör att de inte påverkar familjelivet så mycket. Även om jag nu inför match självklart måste träna endel kvällar också, så blir det ändå mindre än tidigare. Det som är lite svårt ibland det är de när vi reser, vi var på bokmässan i helgen och jag tränade självklart där, men det blir ändå inte riktigt samma sak som hemma. Men fick ändå till två riktigt bra pass vilket behövdes.

Dock försöker jag även där göra det bästa jag kan men hjälp av planering, jag ser till att träna extra hårt dagarna innan eftersom jag vet att jag kommer träna mindre de dagarna när jag är bortrest så får jag mer ut av träningen jag gjort innan och under.

Bokmässan, vilken helg

simonskold


wow är nog det ordet som bäst skulle beskriva denna helg. Vi har varit och jobbat på bokmässan hela helgen och det har verkligen varit hur bra som helst. Trots demonstrationerna i lördags, som polisen verkligen hanterade hur bra som helst så har det varit riktigt bra.

Har varit full fart alla dagar och nu när vi sätter oss på tåget är det inte annat än att man känner sig väldigt trött i både kroppen och huvudet. Har varit många intervjuer, signeringar och även föreläsning med träning för latmaskar. Träffat massa härliga människor som och många trevliga samtal och diskussioner om träning.

Det har som sagt varit mycket jobb men jag har startat varje dag med träning, och det var verkligen den perfekta starten och imorgon börjar mitt camp inför match och varje dag kommer att räknas. Känns verkligen kul att gå in i den fasen och även om det stundvis kommer vara jobbigt så vet jag att det kommer kännas sjukt bra när det väl är dags för match att veta att jag har förberett mig 100 %

Här är lite bilder från mässan:

bokmässan, träning för latmaskar, kampsort, göteborg, the gentleman

bokmässan, träning för latmaskar, kampsort, göteborg, the gentleman

bokmässan, träning för latmaskar, kampsort, göteborg, the gentleman

Önskar er alla en trevlig söndagskväll!//Simon