Styrketräning och repetitioner

När det kommer till styreträning finns det hur mycket som helst att tänka på, en oändlig uppsjö av information, erfarenhet och fakta. Det kan vara svårt att ibland särskilja vad man ska göra och jag tänkte ge er lite enkla tips på vad du kan tänka på. Det viktiga är ju att din träning strävar mot dina mål, vill du blir starkare, större eller mer uthållig. Hur du styrketränar kommer att påverka ditt resultat och hur många receptioner du ska göra varierar stort beroende på ditt mål, men tänk enkelt såhär:

stryketräning, mma, gentleman, simon sköld

  • 1-4 reps: Styrka, vill du bara bli starkare så ska du lyfta väldigt tungt få gånger, detta kräver dock att du har en bra grundfysik och det är inget du ska börja med om du är ovan vid att träna.
  • 5-8 reps: Både styrka och muskelmassa, här kan du både bygga viss styrka men du bygger även muskelmassa
  • 8-12 reps: Muskelmassa, med viss styrka och uthållighet, här är vi ännu mer på muskelmassa och desto fler reps du gör desto mer kommer du att gå emot uthållighet
  • 12-20 reps: Uthållighet och muskelmassa.
  • 20+ reps: Mest uthållighet, med lite muskelmassa.

Detta är ett bra sätt att kolla på grunden, sen måste man självklart anpassa det efter individen, men bra att ha som i åtanke. Har du aldrig tränat styketräning och ska börja rekommenderar jag dit att du börjar med ganska många receptioner för att få en lägre belastning på muskler och framförallt leder, för att sedan kunna öka vikten och minska repetitionerna.

LOADING..