Jag äter hur mycket grönsaker och frukt jag vill

I somras  var jag på en trevlig middag där jag satt och småpratade med en PT. Av naturliga anledningar kom vi in på mat och hälsa och började diskutera Viktväktarnas upplägg och syn på mat. Han sa ”Jag har flera klienter som går på Viktväktarna, och visst det funkar, men jag tycker att det är konstigt att de inte räknar frukten de äter”. Behöver jag säga att jag gick igång?

Frukt och grönsaker - inte så farligt när du räknar kalorier

Det jag tror att inte många PT och andra som redan har ”allt under kontroll” förstår är hur vi som har en sjukt osund inställning till mat behöver kämpa för att göra smarta val. Det går inte en timma utan att jag tänker på mat och jag är alltid redo att äta allt som kommer i min väg.

Av denna anledning har Viktväktarnas inställning till frukt och grönt passat mig bra. Det har gjort att jag på flygplatsen köper ett äpple när jag är hungrig, istället för en chokladbit. Det har gjort att jag äter sallad och dricker smoothie om jag vet att jag på kvällen ska bort på fest. Det har gjort att jag kan njuta av en fruktsallad utan dåligt samvete och ersätter lördagsgodiset. Det finns alltid ett bättre val nära till hands.

Det har helt enkelt gjort att jag väljer smartare istället för att ge upp och tänka ”det är ändå kört”. Och bevisligen har det fungerat, och fungerar, HUR bra som helst.

En livsstilsförändring får inte vara komplicerad

Om man ska förändra kosten med ambitionen om att det ska bli en livsstilsförändring får det inte bli för komplicerat. Det är tillräckligt att logga allt du äter ändå. Om du dessutom ska logga varenda gurkskiva och tomatbit du äter skulle det lätt bli övermäktigt.

Och tro mig, jag vet. Jag har räknat kalorier tidigare och då räknat allt, men jag pallar aldrig mer än 4 veckor. Sedan ger jag upp. Genom att inte räkna frukt och grönt, och alltid ha det som en tillflykt om jag är hungrig, har jag hållit koll på vad jag ätit i snart 1,5 år utan avbrott.

Nyckeln – håll koll på vad du äter

I min viktresa har det varit 85% mat och 15% träning som gjort skillnaden. Så tror jag att det är för många, även om de ännu inte insett det 😉 Därmed är nyckeln för framgång att hålla kolla på vad man äter. Framförallt för en sådan som jag som inte har en sund relation till mat. Därför måste det vara enkelt och okomplicerat.

Och till alla PT’s därute kan jag berätta: det är varken grönsakerna eller frukten som har gjort att vi med övervikt har hamnat där vi har hamnat. Det kan jag lova!

På jobbet har vi ett kärnvärde vi kallar KISS – Keep It Simple Stupid. Det försöker jag efterleva även efter kl. 17, och det har visat sig vara ett vinnande koncept. Så KISS vänner, KISS!

  1. Hej! Ramlade in här via en annons på FB tror jag! Kommer följa dig slaviskt då detta verkar vara en toppenblogg. Du verkar ha en sund inställning till mat och träning men jag förstår att det inte alltid har varit så. Är själv överviktig och känner igen mig i det du skriver i hur det var för dig i början. Du har gjort ett jättejobb! Bra kämpat! Kram och lycka till i fortsättningen.

    1. Åh vad roligt Tina! Jag ska göra allt jag kan för att dela med mig av sådant som kan hjälpa (med risken för att ibland bli lite emotionell och självutlämnande). Hojta till om det är något speciellt du vill läsa mer om, sådana önskemål uppskattas! 🙂

  2. Hej!

    Hittade din blogg när jag googlade på Kyckling med syrad grädde. Känner så väl igen mig i det du skriver, om att det funkar i 4 veckor! Sedan trillar man dit igen. Den 12 september började jag träna med en Personligtränare, som jag har vunnit via en tävling!!! De 3 första veckorna gick nästan för lätt och enkelt! Men sedan när jag började märka resultat, så pang! Var det som att jag ” gav ” upp. Nu har jag 2 månader kvar med min PT. Målet är att minska i vikt med 5 kg.

    Ha en fin helg!

    // Anna

    1. Vad roligt att du hittat hit Anna! Ja, visst är man knasig? Det är väldigt vanligt att det fungerar precis sådär. För mig har jag då behövt hitta lite nya utmaningar – typ testa ny träning, nya recept, nytt, nytt, nytt. Då hinner hjärnan inte tröttna 😉 Stort lycka till med din viktresa, det klarar du galant!

  3. Åh alltså så sant! Är man överviktig beror det inte på att man ätit för mycket frukt eller grönsaker. Älskar tänket. Tack!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..