Dunderfrukost efter BodyPump

I morse var jag på BodyPump. Puh! 06:30 körde vi igång och 45 min senare var jag helt slut, MEN! Nu har energi för resten av dagen. Jag är ingen morgonmänniska (alls!) men känslan man har efter ett morgonpass motiverar mig att ställa klockan och gå upp.

BodyPump

Morgonträning kräver dock sina förberedelser: färdigpackad väska (inte glömma BH som jag gjort alltför många gånger), maten preppad i en påse i kylen och träningskläderna framlagda på toaletten. På så vis behöver jag bara gå upp 10 min innan jag måste åka hemifrån. Går på toa, klär på mig kläderna, slänger i mig en banan/ett äpple och sen iväg.

Igår kväll förberedde jag en smoothie. Jag experminterade – på vinst och förlust. Detta gång på vinst – den blev så god! Så därför tänkte jag dela med mig av receptet.

Smoothie

Mango- och apelsinsmoothie:

1 banan
1,5 dl mango
1 morot
1 Ica smoothie booster passionsfrukt (hittade Yaya som bloggat om den tidigare, här)
2 dl osötad mandeldryck
1 msk Fun Light Orange

När jag dricker smoothie på morgonen, kompletterar jag nästan alltid med ett ägg – det ger längre mättnad och är för jäkla gott!

Smartpoints och kalorier

1 sp eller 26 kcal för den osötade mandeldrycken. 2 sp eller 80 kcal för ägget. Jag räknar inte frukt och grönsaker. Vill du veta varför? Det berättar jag här!

Jag använder en Mix & Go (finna hur många varianter som helst, på din lokala Ica, eller valfri elektronikhandel). Det är en ”smoothiemaskin” där du slänger ner allt i en behållare som du sedan mixar allt i, byter lock och tar med dig. Minimalt med disk och superpraktiskt. Jag hade aldrig pallat göra smoothies varje morgon om det hade inneburit att jag skulle plocka fram en stor mixer varje gång. Ni kommer väl ihåg KISS? Keep It Simple Stupid 😉

  1. Hej! Låter som en supergod smoothie. Men du, jag har själv kört VV tidigare och då gällde att om man mixar ner frukt och grönsaker i en smoothie eller juice så skulle man helt plötsligt räkna SP på allt – vilket i mitt fall gjorde att jag skippade smoothies helt. Har detta ändrats nu alltså?
    Cajsa

    1. Hej Cajsa! ”Regeln” grundar sig i att man inte bara ska hälla i sig en massa fruktjuice, utan faktiskt nyttja frukt och grönt för att bli mätt. I en juice så får du bara ut frukstsaften och därmed få du i dig väldigt många kalorier utan att uppnå någon form av mättnad. Vad gäller smoothies så har du i hela frukten/grönsaken, du får inte plats med särskillt mycket och du blir dessutom mätt. Så hemmagjorda smoothies som denna är HELT OK! I min smoothie fick jag i mig en banan, en morot och lite mango. Om jag däremot skulle pressa mig ett glas apelsinjuice skulle det nog gå åt åtminstone 5 apelsiner, utan att ge någon mättnad. Så heja smoothies som frukost eller mellanmål!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..