6 vägar till en objektiv självbild

sundarejennie

 

IMG_7724

Såhär dagen efter #tbt (Throwback Thursday) sitter jag på flyget till Stockholm och reflekterar lite över hur denna resa varit och vilka de största utmaningarna varit. Det som jag upplever är det allra svåraste är att ha en verklighetsförankrad självbild. Detta gällde när jag vägde över 100 kg och nu när jag vägen 68 kg. Det spelar ingen roll vad jag väger eller hur vältränad jag är, jag är aldrig helt ärlig eller snäll mot mig själv.

Min självbild när jag vägde över 100 kg

Faktum är att jag hela alltid haft ett ganska gott självförtroende, däremot kan man verkligen diskutera självbilden. Min viktuppgång kom under studierna i Lund. Kombinationen dålig mat, mycket fest och knappt någon träning gjorde sitt. Trots att jag ser detta nu, såg jag det inte då. Det är inte så konstigt egentligen eftersom allting är relativt. Jag menar, jag tränade mer, drack mindre och åt mindre (eller nja, det sista kanske inte är sant) än de flesta i min omgivning. Det säger dock ingenting – för vem brydde sig om de där sakerna när det fanns så mycket annat kul att göra?

Min självbild där jag är nu

Jag kämpar fortfarande med att se min kropp objektivt, det ska jag vara helt ärlig med. Men genom att kombinera vågen och de andra verktygen nedan så börjar min hjärna att förstå att jag faktiskt är i ganska god form nu.

Hur får jag en objektiv självbild?

Det finns inte en enda lösning till en objektiv självbild, däremot finns det flera verktyg som tillsammans har hjälpt min hjärna att förstå var jag verkligen befinner mig. Med dessa verktyg kan du dessutom följa din hälsoresa på flera sätt, och jag lovar att det blir motiverande. Så vilka är verktygen? Jo!

  1. Vågen: Att väga sig själv är till en början skrämmande. Jag vet många som säger ”jag väger mig aldrig”. Faktum är att det till en början är den bästa måttstocken och dessutom väldigt motiverande då man tenderar att gå ner mer i vikt i början. När man väl kommit igång tenderar vågen dock att bli ett beroende. Så var noggrann med att inte väga dig för ofta. Sätt upp en vägdag i veckan, samma dag och tid varje vecka och håll dig till det. Och om jag får be dig om en sak, använd dig inte bara av vågen – den är mäktig tillsammans med de andra verktygen, men inte lika bra på egen hand.
  2. Måttbandet: Mät dig runt överarmar, byst, midja, rumpa och lår. Detta är ett av de verktyg jag använder allra mest idag, när jag fokuserar mer på att bygga muskler och jag kan garantera att du blir motiverad. Det händer mer runt midjan än du kan ana. Jag ångrar SÅ att jag inte mätte mig från första början, så om du kan – do it!
  3. Foton: Inget hjälper din hjärna att förstå var du befinner dig just precis nu, som ett foto. Fota dig ur tre vinklar: framifrån, bakifrån och från sidan. Upprepa det med jämna mellanrum och spara fotona på ett tryggt ställe. Att plocka fram de allra första bilderna när du kommit en bit på din hälsoresa kan få igång vilken trytande motivation som helst.
  4. Storleken på kläder: Kläderna talar ofta mer om var du befinner dig än din vikt. Alla har vi olika kroppar, och tänk på att du kan ha olika storlekar på över- och underkroppen – det har jag. 36 på överkroppen och 38 på underkroppen (ärligt talat får jag en liten verklighetscheck när jag skriver detta eftersom jag fortfarande kämpar mentalt med att jag inte är en 42:a längre). Mäktigt, helt enkelt.
  5. Orken: Är det fortfarande lika jobbigt att ta sig upp för trappan till jobbet? Inte? Vilken framgång! Ta dig tid att reflektera över de där små hälsovinsterna i vardagslivet!
  6. Lyssna! Jag blir uppriktigt glad när folk säger ”Wow! Vilken resa du har gjort!” eller ”Vad inspirerande du är!”. I början hade jag svårt att ta in det, men har verkligen övat på att ta till mig alla positiva tillrop. Missförstå mig inte här, du ska inte blir helt beroende av att andra ger dig bekräftelse (I know, jag är en bekräftelsejunkie av rang) men vi nordbor tenderar att bara skaka av oss det och säga ”Äsch!”, gör inte det! Var lite osvensk och säg ”Tack!”.

Så, lova mig att vara ärlig och snäll mot dig själv. På så vis kommer din resa till ett hälsosammare liv att bli så mycket roligare (och mer långvarig). Sådär, dags att gå och mäta sig. Det var längesedan nu!

Ha en fin fredag allesammans!