Annons

Nyttig äppelpaj

sundarejennie

Nyttig och god äppelpaj

Det finns ingen anledning att sluta fika bara för att man vill gå ner i vikt. Däremot kan man fika smart! Det är helt okej att ibland vilja gotta till det. Det är då man gör sig en nyttig paj – så får man både känna sig busig (jag menar, vad är busigare än att strunta i middag och gå direkt på efterrätt som jag gjorde ikväll) och nyttig. Så här kommer ett tips på en supergod äppelpaj, som knappt innehåller några smartpoints.

2 portioner nyttig paj (som pajen ovan)

2 bananer
1 dl havregryn
2-3 äpplen
Kanel
Kardemumma
Sötströ (stevia)

IMG_9836

Så gör du en nyttig äppelpaj:

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Hacka upp äpplet och lägg i en kastrull med lite, lite vatten i botten. Häll på kardemumma, kanel och sötströ efter smak. Låt småkoka tills äpplet blir lite mjukt.

3. Mosa bananen, blanda ner havegryn. Häll i lite kardemumma (helt valfritt, jag tycker att kardemumma är mumma).

4. Lägg äpplet i botten på en ugnsfast form och täck med banangojset.

5. Tjoff in i ugnen i 20 min.

Serveras med fördel tillsammans med ProPud Vanilj (istället för dess onyttigare kompis vaniljsåsen). Jag vill även tipsa om att pajen självklart kan göras med alla möjliga bär och frukter – bara fantasin sätter gränser. Tänk på att frusna bär med fördel blandas med lite potatismjöl innan de åker in i ugnen. Givetvis går det utmärkt att bara göra en portion också, halvera då receptet och använd en mindre form.

IMG_9837

Smartpoints och kalorier

I pajen är det bara havregrynen som ”kostar”: 2 sp och 55 kalorier. ProPud Vanilj: en hel 4 sp och 145 kalorier.

Jag älskar sås (som ni förmodligen förstått vid det här laget) så jag äter ofta en hel ProPud till pajen. Då blir min kvällsmat totalt 6 sp och 200 kalorier.

Jag har under min hälsoresa valt att inte räkna varken grönsaker eller frukt. Nyfiken på varför? Läs mitt inlägg Jag äter hur mycket grönsaker och frukt jag vill.

Tack Cecilia!

Til sist vill jag tacka min fina Viktväktarvän Cecilia för receptet. Hon är min outtömliga källa för matinspiration. Hon har också en blogg – kika här!

Annons
Annons