Annons

Dag 1 utan socker: planering är nyckeln!

sundarejennie

Ett helt dygn har passerat utan socker utan några som helst problem. Visserligen föga förvånande. Jag vet att det första dygnet alltid är enklast. Dels så är jag så motiverad och dels så har sockerabstinensen inte kickat igång. Jag har försökt hålla mig mätt hela tiden (även om det gått sådär) och fokuserat på de stora måltiderna. Ikväll när vi kom hem lagade jag bland annat en riktigt god tomat- och palsternackssoppa (recept kommer imorgon). Nu är det en massa matlådor över vilket underlättar planeringen.

På tal om planering vet jag sedan tidigare är att planering är A och O för en lyckad vecka. Jag har därmed redan nu bestämt vad jag ska äta den kommande veckan. Kan låta avancerat, men det är ganska okomplicerat. Allt du behöver är ett papper och en penna. Så här kommer min vecka att se ut:

sockerfri_planering

Med planeringen så ser jag redan i översikten att jag har ett gäng SP tillgodo vissa dagar. Det gör att jag kan lägga till ett knäckebröd, ägg eller något annat om jag känner mig lite hungrigare t.ex. inför eller efter träning. Jag ser dessutom vilka dagar som kommer att bli något mer utmanande med två utmåltider både torsdag och fredag. Därmed kan jag planera ”snåla” frukostar och mellanmål och veta exakt hur många SP jag har över till festligheterna.

På lördag vankas det bal – och då vill jag säkerställa att alla mina veckobonusar* kvar – för det blir garanterat ett glas vin eller två.

Nu är det sovdags! Natti natti!

*Veckobonus: När man räknar SmartPoints med Viktväktarna har man ett par extra som går under benämningen veckobonus. Dessa får man sprida ut hur man vill eller spara till ett specifikt tillfälle, som t.ex. en stor fest. Bra va?

Annons
Annons