Bananpannkakor – I love you!

Jag tror på riktigt inte att jag hade klarat min viktresa och att hålla vikten utan bananpannkakor. Ägg och banan finns alltid hemma – som en tillflykt om jag inte hinner eller pallar tillaga något annat. Det är dessutom en toppenlunch om man ska iväg på fest på kvällen och behöver spara lite smartpoints/kalorier.

För en portion bananpannkakor behöver du:

Bananpannkakor - recept

1 banan
1 ägg
1 tsk fiberhusk
½ tsk bakpulver

Såhär gör du:

  1. Mosa bananen ordentligt, tillsätt ägget och blanda noggrant
  2. Blanda i fiberhusk och bakpulver
  3. Sätt på plattan på medelhög värme och tillsätt lite matfett (jag använder Arlas Smör & Rapsolja i sprayburk, då blir det så lite att man inte behöver räkna det men ändå tillräckligt för att det inte ska fastna).
  4. Klicka ut små plättar och ha tålamod. Ju längre de får steka, ju högre och finare blir de. Vänd och stek på andra sidan när de känns redo.
  5. Stapla upp en plätthög på en fin tallrik och servera med valfria göttigheter.

Smaksätt bananpannkakorna!

Om du vill festa till det kan du smaksätta bananpannkakorna med egentligen vad som helst. Här kommer ett par göttiga förslag.

Blåbär: Blanda lite frusna blåbär i potatismjöl och rör ner försiktigt i smeten.
Vanilj: Blanda i lite vaniljpulver (beroende på mängd, tänk på att räkna in det som SP/kalorier).
Citron: Riv av lite citronskal och blanda i smeten.
Hallon: Mosa lite hallon och blanda i – whips så har du rosa bananpannkakor.

Toppa bananpannkakorna med göttigheter

Oftast har jag någon smaksatt kvarg eller ProPud på, ofta så lite att det knappt räknas, bara för att få det lite krämigt. Om jag lyxar till det köper jag färska bär, rör ihop hallonsylt av frusna hallon och sötströ och stället fram LowCarb-jordgubbsylten. Igen, bara fantasin sätter gränser!

Smartpoints och kalorier

En sats bananpannkakor, eftersom det bara är ett ägg, motsvarar 2 SP och 80 kalorier.

Sen beror resten på vad du väljer att servera till. Jag brukar räkna med ca. 1 SP kvarg, motsvarande 30 kalorier.

Jag har under min hälsoresa valt att inte räkna varken grönsaker eller frukt. Nyfiken på varför? Läs mitt inlägg Därför äter jag hur mycket grönsaker och frukt jag vill.

Så, nu när du är lika sugen på bananpannkakor som jag är. Go make them!

_________________________________

Vill du vara säker på att du får koll på nya inlägg? Följ mig på Facebook!
Vill du se fler foton? Kika in på @sundarejennie på Instagram!

 

LOADING..