Du kan gå på fest OCH gå ner i vikt – jag lovar

Från en stökig AW i våras! Men skred jag över mina SP för det - icke! Hade jag huvudvärk dagen efter? Jajamen!

Från en stökig AW med världens bästa kollegor i våras! Men skred jag över mina SP för det? Icke! Hade jag huvudvärk dagen efter? Jajamen!

Att gå på fest mitt under sin viktresa kan rubba många. Man fångas av stunden och tar ofta spontana beslut som känns bra i stunden men som skapar lite ångest dagen efter. Den där extra ölen, nattamaten och dagen efter-pizzan kanske inte var helt enligt den nya livsstilen. Det finns dock inget som säger att du inte ska gå på fest och KAN festa även om du är mitt i en viktnedgång.

Jag och min sambo har ett väldigt socialt liv med mycket fester, middagar och vi älskar mat och vin. Det har fungerat hela tiden, men blir extremt mycket enklare med lite planering. Så därför tänkte jag dela med mig av mina bästa ”Gå på fest”-tips såhär inför helgen.

Veckan innan

Om du går på Viktväktarna, försök att spara din veckobonus till festtillfället. På så vis kan du njuta av kvällen. Om du räknar kalorier så gäller egentligen samma sak, försök extra mycket att få till en bra vecka.

Samma dag

Gå inte på fest hungrig. Om du är hungrig när du kommer till festen är risken stor för att du faller för frestelser som du inte planerat att falla för. När vi var på bal förra helgen visste jag på förhand att vi först skulle se en konsert som börjar kl. 16 och att middagen inte skulle börja förrän framåt 19-20. Därför tog jag med mig en Skyr och en banan som jag slängde i mig i pausen. Det gjorde att jag inte var lika desperat när snacksen dukades fram, och jag kunde därmed ignorera chipsskålen som ropade på mig.

Ät mättande och ”snål” mat under dagen. Spara krutet till kvällen. Mina bästa ”inför fest”-måltider är bananpannkakor, soppa (här är en bra tomat- och palsternackssoppa), kyckling med tillbehör och mättande sallad med t.ex. tonfisk och ägg.

Kvällen

Sätt en plan för alkoholintaget. Ska du dricka alkohol? Sätt i så fall en plan för hur många glas, och vad du ska dricka. Du kanske inte vet exakt vad som ska serveras, men försöka måla upp en idé om hur många glas du ska dricka. Förra helgen visste jag ungefär hur det skulle ser ut och satte upp planen att dricka fördrink, be om vin till förrätt istället för öl, strunta i snapsen till förrätten, vin till huvudrätten och strunta i det söta vinet till efterrätten. Efter middagen drack jag ingenting. Fungerade jättebra! Och jag lovar att jag hade kul ”ändå! 😉

Vad ska du äta? Vet du ungefär hur menyn ser ut? Är det buffé? Trerätters? Inför lördagens bal var planen att äta förrätt, huvudrätt och smaka efterrätten. Efterrätten var dock så god att jag tog det medvetna beslutet att äta upp den ändå. Men beslutet var åtminstone ett överlagt beslut.

Njut och ha skoj!

Sådär! Nu har du verktygen för att ha en sjukt rolig kväll men också en kväll som inte behöver skapa på mycket ångest. På så vis kan du njuta på ett helt annat sätt.

Imorgon tänkte jag fortsätta med att ge ett par tips inför hur du undviker bakismaten. Det tycker jag nämligen är jättesvårt. Men mer om det imorgon! Ha en toppenfredag!

_________________________________

Vill du vara säker på att du får koll på nya inlägg? Följ mig på Facebook!
Vill du se fler foton? Kika in på @sundarejennie på Instagram!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..