Annons

Undvik suget efter bakismaten dagen efter

sundarejennie

Blomkålspizza

Igår skrev jag lite om hur du preppar dig inför en fest och hur du kan tänka under kvällen. Faktum är att det faktiskt inte är festkvällarna som är den största utmaningen för mig, det har alltid varit dagen efter. Jag vet såhär i efterhand att jag kan tillskriva ganska mycket av min viktuppgång till just bakisdagar – för då släpper alla mina spärrar.

När jag vaknar upp i sängen och är bakfull så kommer alltid de där ”tycka synd om mig själv”-tankarna som jag skrivit en hel del om tidigare. Det faktum att obehaget i kroppen är helt självorsakat berör mig, konstigt nog, inte det minsta. Dessutom är man sjukt trött. Och ni vet väl vad min normala reaktion är när jag tycker synd om mig själv OCH är trött är? Just det. Att äta. Gärna onyttigt.

Det stämmer dock inte överens med min i övrigt sunda livsstil så jag har försökt hitta lite knep som gör att jag inte hamnar i soffan med en pizza, en påse chips och massor av choklad.

Jag planerar vad jag ska äta – redan dagen innan

Suget för en bakispizza är överhängande dagen efter, men kanske inte det mest väl spenderade kalorierna. Jag brukar försöka säkerställa att det finns färdiglagad, bra, god och lite salt mat hemma som bara är att plocka fram när hungern kommer. För anledningen att man vänder sig till pizza dagen efter är ju dels för att man vill ha något salt och dels för att man inte pallar laga mat. Kan du förekomma dessa känslor så har du mycket att vinna.

De bästa maträtterna

Blomkålspizza: du kan ha preppat det mesta dagen innan och bara slänga ihop pizzan när du blir sugen. Mycket smidigt! Jag lovar att dela med mig av receptet inom kort.

Tacos: jag kan ha köttfärsen färdigstekt, grönsakerna färdighackade och såsen klar. Bara att plocka fram.

Köttfärssås och spaghetti: jag vet inte varför detta är en favorit dagen efter. Kanske på grund av suget efter kolhydrater. Denna måltid finns i princip alltid i frysen hemma hos oss, bara att ta upp och värma.

Planera gärna in någon träning

Det kanske låter helt orimligt att träna dagen efter en fest, men det behöver ju inte vara att springa en marathon. Kanske kan du planera in en promenad med en kompis? Ett lite lugnare gruppträningspass eller en kortare joggingrunda. Jag vet i alla fall av erfarenhet att OM jag har ett träningspass inplanerat så håller jag mig gärna lite mer i skinnet både under festen och dagen efter. Jag avskyr att behöva ställa in träningspass, det gör så ont för samvetet, så när jag väl bokat det så händer det.

Jag har festat med gott samvete under hela min viktresa och det har gått utmärkt. Det är dock inte varje fredag och lördag. Numer är det även under lite mer kontrollerade former, och det känns skönt! Njut av festerna – det är en del av det som gör livet roligare. Skål!

Annons
Annons