Annons

Tips på bra mellanmål

sundarejennie

Mellanmål är superviktigt för mig för att må bra. Jag äter mellanmål innan varje träning och även mellan måltiderna. Här kommer lite tips på bra mellanmål som passar för alla, oavsett diet. Allt från Viktväktare till LCHF:are. Mer mellanmål åt folket!

Skyr och ägg finns alltid i kylskåpet så att jag lätt kan slänga ner det i väskan. Om äggen inte finns klara kokar jag dem på morgonen medan jag fixar mig i badrummet.

Skyr och ägg finns alltid i kylskåpet så att jag lätt kan slänga ner det i väskan. Om äggen inte finns klara kokar jag dem på morgonen medan jag fixar mig i badrummet.

Jag tänkte inte göra det hela så komplicerat, så här kommer en lista med bra mellanmål jag själv ofta äter:

– Frukt i all dess form

– Kvarg: Min favorit är Lindahls, som är mättande och snål på smartpoints. Deras portionsförpackningar är bara 2 sp. Här vill jag flagga för att det finns många produkter som kallar sig kvarg, vilket lätt låter nyttigt, men många av dem innehåller mycket socker. Välj antingen naturell, och smaksätt med kryddor och bär, eller en sockerfri.

– Skyr: Inte SÅ stor skillnad mot kvarg, men jag tycker att det är så mycket godare. Inte lika strävt. Även här finns en hel del sockerbomber, undvik dessa. Även dessa portionsförpackningar är 2 sp styck.

– Ägg, ägg, ägg! Bra källa till protein och mycket mumsigt. Om du kolar äggen så klarar de sig länge i kylskåpet, på så vis kan du alltid ha ett gäng redo.

– Nötter: Väldigt mättande och bra fett. Räknar du smartpoints så kan du dock bli skrämd av mängden sp, men tänk på att det är bra fetter som kroppen mår bra av. Ät naturella nötter i lagom mängd. Och lagom mängd är inte det där helgätandet av nötter när du tar ett gäng nävar och häller i dig, vi snackar runt 10 st.

– Keso med äpple eller bär: Keso mini tycker jag både är godast och givetvis lite färre smartpoints. Krydda gärna med lite kardemumma – det är mumma!

– Bananpannkakor: Lite meckigare att ordna till, men går utmärkt att ta med sig i en lite matlåda med lite bär. Här är ett bra recept!

– Smoothie: När jag är på kontoret dricker jag ofta en smoothie, antingen til frukost eller mellanmål. Med osötad mandeldryck och banan som bas kan man variera det i oändlighet. Här är ett gott recept.

Mellanmål är inte bara viktigt för att orka träna. Det har varit en av framgångsfaktorerna för mig att kunna gå ner i vikt. Genom att äta mellanmål säkerställer jag att jag inte blir jättehungrig och därmed överäter. Jag håller dessutom blodsockret under kontroll och slipper dipparna på eftermiddagen. Bara fördelar, helt enkelt!

Vad säger du? Har jag glömt typ det bästa mellanmålet du vet? Hojta till så kan vi lära av varandra :)

______________________________

Vill du vara säker på att du får koll på nya inlägg? Följ mig på Facebook!
Vill du se fler foton? Kika in på @sundarejennie på Instagram!

Annons
Annons