Kom igång med träning: Våga testa gruppträning!

Igår när jag livesände på Topphälsas Facebooksida så fick jag mycket frågor om hur jag kom igång med träningen i början av min hälsoresa. Jag pratade då mycket om att gruppträning har varit väldigt viktigt för mig. Det är ett toppenbra och enkelt sätt att komma igång med träningen på. Så därför har jag sammanfattat de 6 främsta fördelarna med gruppträning.

Här är jag på ett gruppträningspass i mitten av min viktresa. Som ni ser kör jag stenhårt tack vare en grymt peppande tränare - en av fördelarna med gruppträning. Bild lånad från HTA Kockum Fritid.

Här är jag på ett gruppträningspass i mitten av min viktresa. Ledsen för den slitna looken, men som ni ser kör jag stenhårt tack vare en grymt peppande tränare – en av fördelarna med gruppträning. Bild lånad från HTA Kockum Fritid.

 

När jag skulle börja träna var jag lite obekväm med att gå på gruppträning. Tänkte ”kanske jag borde träna lite själv först” och ”kommer de andra tycka att jag är för otränad för att vara där?”, men det visade sig att jag hade helt fel. Gruppträning är den absolut enklaste träningen när man vill komma igång.

Visst kan det kännas lite läskigt att testa helt nya saker och kanske blir du nervös av tanken att du inte vet vilka redskap du ska ta. Men jag kan lova dig tre saker:

– det är alltid någon mer än du som är på passet första gången
– gruppträningsledaren är där för dig – fråga om du är osäker
– du kommer att gilla det!

Att gå på pass har massa fördelar, här är de fem främsta enligt mig.

Kom igång med träningen: 6 stora fördelar med gruppträning

1. Kräver planering. Ofta behöver du boka pass på förhand, vilket kräver att du faktiskt bestämmer när du ska träna och skriver in det i kalendern. Och planering är A och O för att träningen överhuvudtaget ska bli av. I alla fall för mig.

2. Du behöver bara göra precis det någon säger till dig att göra, och om du gör det så har du garanterat genomfört ett givande träningspass.

3. Du kan bli peppad över hur bra andra har blivit av gruppträning. Ingen är ju född vältränad och om det är människor på passet som är i det fysiska tillstånd som du önskar hamna i – ja, då har du ju hittat rätt!

4. Ger dig både kondition och muskler. Gruppträningspass är ofta väl genomtänkta och kombinerar styrka med kondition. Du får en allsidig träning.

5. Bra och peppande musik! Jag blir alltid glad av musiken jag hör på gruppträningspass, och faktum är att jag hittar mycket inspiration till mina peppiga playlists där.

6. Du kan hitta träningskompisar. När man börjar bli stammis på gruppträningspass blir det naturligt att man börjar prata med andra som också är det, och vips så har du dig en träningskompis! Det absolut enklaste sättet att motivera sig till träning, kan jag lova.

Testa ett gruppträningspass! Det kanske händer att du gillar det. Kanske är du så knasig som jag och efter ett par år till och med gillar det så mycket att du själv vill blir ledare. Kanske låter det helt orimligt för dig idag. Det gjorde det för ett par år sedan för mig också. Men mirakel sker. Jag lovar!

______________________________

Vill du vara säker på att du får koll på nya inlägg? Följ mig på Facebook!
Vill du se fler foton? Kika in på @sundarejennie på Instagram!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..