Viktnedgång är egentligen hur enkelt som helst: gör av med mer energi än du äter!

sundarejennie
Banan är perfekt när man behöver lite extra energi före eller efter ett träningspass. Jag äter alltid en banan innan mina morgonträningspass - det fungerar utmärkt för mig!

Banan är perfekt när man behöver lite extra energi före eller efter ett träningspass. Jag äter alltid en banan innan mina morgonträningspass – det fungerar utmärkt för mig!

Att 100-150 blir -50 och 100-50 blir 50 är vi väl alla överens om? Egentligen är inte viktnedgång mer komplicerat än så! Om du äter mer än du gör av med så går du plus, äter du mindre än du gör av med så går du minus. Visst är det logiskt?

Tro mig, jag har testat många dieter. Denna logiken är dock det enda som verkligen fungerat. Logiken gör också vardagen mycket mer flexibel än en strikt diet där du måste undvika specifika livsmedel, eller hur? Jag har bland annat testat en strikt GI-diet och visst, det fungerade en period. Däremot, så fort jag tvingades äta lite mjöl eller socker (om vi t.ex. var bortbjudna på middag) så sabbades allt. GI-dieten fungerade helt enkelt inte för mig då den inte passade in i mitt liv, den var för begränsande. Däremot vet jag att det fungerar för jättemånga som dessutom mår mycket bättre av en lågkolhydratskost. Alla är vi olika :)

Du har själv full kontroll

Det jag gillar med detta tänk är att du själv har full kontroll. Du kan styra både hur mycket du gör av med och hur mycket du stoppar i dig. Om du inte känner för att träna, nej, då kan du heller inte äta jättemycket. Om du däremot tränar så har du möjlighet att öka på ditt matintag något.

Tänk dig att du vet att du ska iväg på en fest eller ut på restaurang på middag. Då finns det en hel del du kan göra för att inte gå en massa plus. När jag vet att en större måltid (eller kanske ett par glas vin) väntar så anstränger jag mig under dagen: äter en smartpointssnål frukost (gärna smoothie och ägg), tränar något riktigt kaloriförbrännande (gärna intervaller) och därefter en snål lunch (gärna bananpannkakor). Sen är jag redo för kvällen! Här har jag samlat fler tips hur du kan preppa dig inför en fest och dessutom hur du hanterar suget på pizza dagen efter.

Logiskt, eller hur?

Jag gillar tänket med ”energi in – energi ut”. Kanske för att jag är väldigt logiskt lagd (och för att det fungerat för mig). Du måste hitta det som fungerar för dig. Oavsett vad du väljer så kan jag garantera att denna metod funkar – alltid!

_________________________________

Vill du vara säker på att du får koll på nya inlägg? Följ mig på Facebook!
Vill du se fler foton? Kika in på @sundarejennie på Instagram!