Annons

Sluta banta – det finns ingen quick fix!

sundarejennie

Häromdagen läste jag ett inlägg av en fantastisk tjej jag träffade i Lund under studietiden. Lisa skriver om bantningshetsen som infinner sig i januari och påpekar (vettigt) att mat inte ska vara något som skapar ångest. Mat är gött, kul och någon man ska få njuta av!

Jag tycker att hon lyfter en väldigt viktig poäng: sluta upp med alla bantningsmetoder och dieter – lev!

Bild lånad från Lisa Blomqvists blogg "Things I ate and loved".

Bild lånad från Lisa Blomqvists blogg ”Things I ate and loved”.

Nu kanske du tycker att jag lyfter ett konstigt ämne här med tanke på att min blogg handlar om hälsa och träning – men det är just det som är poängen: att banta är inte detsamma som hälsa. Vi tenderar dock att förväxla dessa begrepp, framförallt i samband med nyårslöften.

Med det sagt så finns det många av oss som har bestämt oss för att gå ner något kilo, känner ett behov av att komma igång med träningen eller bara vill må lite bättre – och det är ju fantastiskt! Nyttja denna nyfunna drivkraft! Däremot ber jag dig att dumpa allt vad dieter heter och istället att äta allt men inte alltid. Jag ber dig att sätta rimliga mål och ha en lagom ambitionsnivå. Annars kommer du finna dig själv tillbaka i gamla rutiner och hjulspår med sådant som får dig att må dåligt.

Sluta leta quick fixes

Jag tycker inte att någon ska gå ner 10 kilo på 1 vecka eller träna 2 h varje dag (eller vad nu sensationsjournalistiken lyfter fram för typ av rubriker). Det är inte så man löser sina överflödiga kilon eller stillasittande livsstil. Resan till ett hälsosammare liv måste få ta tid. Så är det bara. Du och din hjärna måste successivt få vänja sig vid tanken på att vara ett par kilo lättare eller några träningspass rikare. Så börja inte för stort och framförallt – leta inte efter en quick fix. Det finns ingen!

Finn din livsstilsförändring

Om du vill komma igång med OCH fortsätta med träningen eller går ner de där extrakilona för sista gången, så krävs en livsstilsförändring. Jag har testat att banta. Det gick åt helvete. Flera gånger.

Sen testade jag att utmana mig själv och mitt förhållande till mat, och det visade sig vara lyckosamt. Jag har gått ner över 30 kg, jag har kommit igång med träningen (och fortsatt med råge) och jag mår SÅ jäkla mycket bättre idag. Men det har tagit mig ett par år att komma hit. Så ha tålamod. Det finns ingen genväg.

Idag gör jag precis som Lisa säger: jag njuter av mat (alltid), jag äter ordentligt onyttigt när jag vill (skillnaden är att jag idag bara gör det ibland, inte alltid) och jag tillåter mat att ha en stor plats i mitt liv (utan att för den delen låta den styra mitt liv).

Jag förstår att nyheten om att det inte finns några quick fixes kan kännas nedslående. Men vet du vad? Den goda nyheten är att du kan äta bra och väldigt gott, och du BÖR göra det, trots att du vill gå ner i vikt. Och när du vill äta en burgare eller pizza – gör det! Ångra det inte och njut!

Med det önskar jag dig lycka till med din livsstilsförändring och kom ihåg: njut av livet och ha skynda långsamt!

______________________________

Vill du vara säker på att du får koll på nya inlägg? Följ mig på Facebook!
Vill du se fler foton? Kika in på @sundarejennie på Instagram!

Annons
Annons