Annons

De tre tidpunkterna när sötsugen slår till – och hur du hanterar det

sundarejennie

Många jag prata med kämpar med ett sötsug som bara inte vill ge sig. Den långa vintern sätter sina spår, vi är trötta och kroppen skriker efter snabba kolhydrater. Tidigare i höstas gjorde jag en riktig sockerdetox – och det funkar. Där har jag samlat en massa tips på hur du blir av med sockersuget.

Mellanmål eller kvällssnacks? En ProPud med lite apelsin fungerar alltid!

Mellanmål eller kvällssnacks? En ProPud med lite apelsin fungerar alltid!

Men när är det egentligen sockersuget slår till, varför slår det till och hur kan du bäst hantera det?

Klockan 11-sötsuget

Frukosten mättar inte längre och lunchen närmar sig. Visst vore det gött att få i sig lite snabb energi för att klara sig fram till lunch? Ett par godisbitar från skålen i köket eller en stor café latte med mycket mjölk. Mmmm.

Så hanterar du 11-sötsuget: Först och främst – ät en bra och mättande frukost. Gröt, smoothie och ägg eller kanske lite kvarg. Utöver frukosten äter jag alltid (ett planerat) mellanmål vid 10-snåret. Jag tar med mig något till jobbet. Det kan vara lite kvarg, yoghurt, ägg, en smoothie eller så tar jag en knäckemacka med kalkon på. Mättande och bra för kroppen. Detta gör dessutom att jag inte är vrålhungrig på lunchen och kan därmed hålla mig till sunda val även då.

Klockan 15-sötsuget

Alla känner väl till den klassiska eftermiddagsdippen? Energin går ner och lunchen håller dig inte längre mätt. Du är på jakt efter något som kan höja din energinivå och få dig att orka resten av dagen.

Så hanterar du 15-sötsuget: Surprise! Även här vill jag slå ett slag för mellanmålet. Och vill du istället vara proaktiv för att undvika det allt som allt – ät en lunch med långsamma kolhydrater så slipper du ofta denna dipp. Men, om den väl slagit till – mätta magen med lite frukt eller stadigare mellanmål om du ska träna efter jobbet.

Klockan 21-sötsuget

Kanske det absolut farligaste sötsuget. Du är hemma, du har tillgång till både kylskåp, frys och skafferi. Vad ska du äta? Alladinasken som finns kvar sedan jul? Glassen som är kvar sedan ni hade vänner över? Eller bara allt som finns i kylskåpet?

Så hanterar du 21-sötsuget: En bra och stabil middag underlättar såklart. Men är du fortfarande lite hungrig (på riktigt menar jag, inte på det där ”det är hjärnan som hungrig”-viset) så finns det ett par snåla alternativ. Kanske en nyttig äppelpaj, nyttiga chokladbollar en ProPud (valfri smak) eller varför inte en helt vanlig frukt? Annars är mitt absolut bästa knep mot detta sötsug att borsta tänderna. För när du väl borstat tänderna så smakar det mesta ganska äckligt. Dessutom kan det uppmuntra dig att gå och lägga dig och vips så blir det ingen skafferitömning och du får massvis med sömn – som är det bästa knepet för att hålla kroppen i schack.

Jag har tidigare skrivit ganska mycket på ämnet om hur jag håller koll på sötsuget. Läs t.ex. om när jag påbörjade en sockerdetox i höstas!

_________________________________

Vill du vara säker på att du får koll på nya inlägg? Följ mig på Facebook!
Vill du se fler foton? Kika in på @sundarejennie på Instagram!

Annons
Annons