”Näringslära för dummies 2”: Är kolhydrater dåliga om man vill gå ner i vikt?

Stackars de små kolhydraterna. Det måste vara det mest omstridda näringsämnet av de alla: Ska man avstå kolhydrater helt? Ska man bara äta långsamma kolhydrater? Ska man komplettera kolhydrater med fett? Ja, frågorna är många och det finns många olika svar.

Är kolhydrater verkligen så farliga som de säger? Nej! Kolhydrater är nödvändiga.

Är kolhydrater verkligen så farliga som de säger? Nej! Kolhydrater är nödvändiga.

Innan du läser detta inlägg så vill jag gärna tipsa dig om att läsa mitt första inlägg om kalorier. Det är liksom grunden till allt

Kolhydrater – är de så farliga som alla säger?

Svaret på frågan om kolhydrater är farliga så är svaret ”Nej, kolhydrater i sig är absolut inte farliga”. I alla fall inte om du ser det ur ett viktminskningsperspektiv. Enligt livsmedelsverket är faktiskt kolhydrater människans viktigaste energikälla då de ger energi till celler och till hjärnan.

Kolhydrater finns främst i livsmedel så som bröd, pasta, potatis, mjöl, gryn, frukt och grönsaker. Som du förstår är dessa livsmedel inte farliga på något sätt. Däremot finns det bättre och sämre kolhydrater, och det ska vi prata mer om!

Snabba vs. långsamma kolhydrater

Olika källor till kolhydrater (se ovan) bryts ner olika snabbt av kroppen. Om du vill stå dig länge och hålla sötsuget borta bör du prioritera de långsamma kolhydraterna. Långsamma kolhydrater hittar du i t.ex. bröd med hela korn, grova knäckebröd, quinoa och de flesta fullkornsprodukter (pasta, ris osv.).

Snabba kolhydrater är de långsamma kolhydraternas motsats. Dessa hittar du i produkter som innehåller socker och vitt mjöl. Tänk halvfabrikat, snabblagad mat så som makaroner och falukorv. Dessvärre är konsekvensen att den försvinner lika snabbt och din blodsockernivå går först upp riktigt fort och sen ner lika snabbt igen. Det är detta som brukar kännas av vid 15-tiden på eftermiddagen. Jag tror du vet vad jag pratar om 🙂

Vad är ”tomma kalorier”?

Har du hört begreppet ”tomma kalorier” och undrar vad det är som menas med det? Tomma kalorier är, om man ska rangordna dem, den sämste varianten av kolhydrater. Det är mat/dryck som du intar som ger en massa energi men som, om du inte förbrukar den direkt, omvandlas till fett. Läsk, godis och det mesta som är snaskigt räknas in här. Det är ofta i princip omöjligt att förbruka denna typ av energi, om du inte äter det under ett marathonlopp.

Kolhydrater är inte farligt om du vill gå ner i vikt

Inget av livsmedlen ovan är egentligen ”farliga” om du vill gå ner i vikt. Så länge som du gör av med mer energi än du äter. Krasst kan du välja att bara äta vitt bröd och snabbmakaroner och ändå gå ner i vikt. Du får däremot vara beredd på att vara hungrig, sötsugen och ha lågt blodsocker eftersom maten inte ger dig energi under en längre period.

Så igen, kolhydrater är inte farliga. Men om du vill ha ut mesta möjliga mättnad och dessutom hålla borta sötsuget så kommer långsamma kolhydrater att gynna dig mer.

Nästa går jag kör ”näringslära för dummies”-konceptet så tänker jag prata om proteiner. Håll utkik!

_________________________________

Vill du vara säker på att du får koll på nya inlägg? Följ mig på Facebook!
Vill du se fler foton? Kika in på @sundarejennie på Instagram!

    1. Jag har också starka åsikter kring mycket av vad livsmedelsverket säger och rekommenderar, men i just detta fall har det (enligt forskning) helt rätt 🙂

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..