Supermat: mitt nya sätt att äta!

Om du följer mig på Instagram så kanske du har lagt märke till att något har förändrats. Att jag har börjat äta lite annorlunda. Det är helt sant! Jag har ändrat små, små delar i min kost och mår bättre än aldrig förr. Jag vill därför dela med mig av min upptäckt: supermaten!

Supermat! Nu kan detta var en typiskt lunch eller middag: grön smoothie, fröknäcke, avokado, tomat tillsammans med en liten skål yoghurt med osötad granola. Mums!

Supermat! Nu kan detta var en typiskt lunch eller middag: grön smoothie, fröknäcke, avokado, tomat tillsammans med en liten skål yoghurt med osötad granola. Mums!

Det började för tre veckor sedan när jag träffade min tidigare PT (som driver gymmet där jag är instruktör) och skulle snacka lite kost. Jag skrev kostdagbok i ett par dagar och vi gick igenom det tillsammans. Summa summarum: jag äter ganska bra men kan justera mitt intag lite, lite och må ännu bättre.

Jag äter fortfarande enligt Viktväktarna och räknar smartpoints. Jag har dock prioriterat om kalorikällorna lite.

Min supermat, detta har jag förändrat:

  • Mer nyttiga fetter (avokado, nötter, fröer, oliv- och rapsolja).
  • Mindre kött, mer fisk och vegetariskt.
  • Quinoa och fullkornsris framför pasta.
  • Ännu mer smoothies – och gärna supergröna med massvis med grönsaker, kryddor och spännande smaker.
  • Minskat intaget av mejeriprodukter något, och i de fall jag äter det så är det fortfarande lättprodukter. Dvs. jag har inte höjt fetthalten i mejeriprodukterna.
  • Så färgrik mat som möjligt! Jag äter MÄNGDER av grönsaker och frukter och försöker utmana mig själv att ha minst fyra olika färger på tallriken (och då menar jag inte fyra nyanser av beige/brunt ;))

Resultatet?

  • Min mage mår fantastiskt bra.
  • Jag är aldrig hungrig.
  • Jag är pigg och alert (trots bristande sömn de senaste veckorna).
  • Jag har testat mycket nytt, både på restaurang och hemma. T.ex. är sötpotatis, i alla dess former, en ny favorit.
  • Jag har gått ner i vikt.

Så, trots ett tidigare fetträdsla, där jag prioriterat bort även nyttiga fetter, har jag ändrat tankesättet och sett en massa hälsofördelar. Intressant nog har detta gjort att jag ibland har svårt att komma upp i mina dagliga smartpoints. För med tänket ovan blir du lätt mätt och med mycket grönsaker som grund är det inte mycket som ”kostar”.

Våga testa! Kanske hittar du ett sätt att äta som får dig att testa nya saker och att må ännu bättre. Det är ju aldrig för sent att bli en ännu bättre version av sig själv – eller hur?

_________________________________

Vill du vara säker på att du får koll på nya inlägg? Följ mig på Facebook!
Vill du se fler foton? Kika in på @sundarejennie på Instagram!

  1. Som nyfiken guldmedlem så är jag nyfiken på hur mycket vikt du tappat och hur lång tid tror oxså på detta conceptet

    1. Hej Camilla!

      Med Viktväktarna tappade jag 15 kg på 6 månader ungefär. Men om du syftar på min nyfunna kärlek för nyttigt fett så snackar vi om något kilo ner. Jag vill egentligen inte gå ner mer i vikt nu, utan bara få kroppen att må extra bra och orka med all träning jag utsätter den för 🙂 Däremot tycker jag att det är fascinerande att kroppen går ner, trots ett större intag av fett, efter att ha lidit lite av fettfobi de senaste åren. Och det vill jag gärna sprida!

  2. Hej! Följer din blogg sedan några veckor, med glädje. Är intresserad av kost, motion o välmående.
    Tycker det här med superkost låter spännande o intressant. Hoppas att du kommer att skriva mer om det, o recept.
    Tack för en positiv o inspirerande blogg / Lisa.

    1. Hej – vad roligt Lisa! Välkommen hit! Jag har absolut som mål att skriva mer om supermat. Håll utkik, det kommer! 🙂

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..