Här är den bästa snabbmaten

sundarejennie

”Nyttig snabbmat” är lite av en oxymoron. Det går liksom inte riktigt ihop att snabbmatskedjorna har nyttig mat, men det har hänt mycket de senaste åren. I helgen åkte vi bil från Göteborg mitt i lunchtid. Valen är många men alla är snabbmatskedjor. Så vad gör man då? Jo, går in på alla snabbmatskedjors hemsidor och jämför maten! Här är de nyttigaste valen på våra största snabbmatskedjor.

Min nyttigaste snabbmatsfavorit från Max (bild lånad från Max.se).

Min nyttigaste snabbmatsfavorit från Max: BBQ Sandwich (bild lånad från Max.se).

 

Missförstå mig inte här. Det är inte så att jag uppmanar dig att springa ner dörrarna på  snabbmatskedjorna. Däremot kan ibland livet komma emellan. Barnen (eller i mitt fall sambon) har lågt blodsocker och behöver mat. Man är ute och kör och det finns inga andra val. Vi är ju inte mer än människor, eller hur? Men om man ska äta snabbmat så kan man ju åtminstone försöka göra smarta och nyttiga val från kedjornas meny.

Snabbmatskedjorna är duktiga på att marknadsföra att de har nyttiga alternativ, men är de alltid så nyttiga? Jag passar därför på att flagga även för de alternativ som kanske verkar bra men som inte är riktigt vad de verkar. Here we go!

Nyttigaste valet på Max

BBQ Sandwich, ett bra veganalternativ – sjukt god! (419,5 kcal)

Delifresh kycklingburgare, en härlig burgare med kvargsås (400 kcal)

Sweet mustard grillad kycklingsallad (449 kcal)

Ser bättre ut än vad det är: GI-burgare (755 kcal) och Low Carb-burgare (612 kcal)

McDonalds nyttigaste mat

Caesarsallad (410 kcal och mycket protein)

Om du är riktigt hamburgesugen – välj Chicken Legend Fresh (520 kcal).

Ser bättre ut än vad det är: McWraps (595 kcal)

Nyttiga val på Burger King

Grilled chicken wrap (412 kcal)

Ser bättre ut än vad det är Whopper fullkorn med light-majonnäs (546 kcal)

Subways bästa och nyttigaste val

På Subway är det ganska lätt att göra bra val. Ta fullkornsbröd och välj en sub med kalkon, skinka eller veggie delight. De ligger alla mellan 215-300 kcal för en 15 cm sub utan sås.

Subways sallader är också ett nyttigt val och ligger alla mellan 100-150 kcal, utan sås. Finns det något negativt? Salladerna mättar inget vidare, tycker jag i alla fall.

Undvik: Skagenröra, smörgåsar med ost och eller majonnäs

Mina andra nyttiga snabbmatsfavoriter

Holy Greens (Skåne): härliga, varierade säsongssallader. Kanske finns det något liknande i din stad?

Urban Deli (Stockholm): Bra urval av färdiglagade rätter och sallader. Kommer i boxar som är uppmärkta med en innehållsförteckning.

Kalori (Stockholm): Snabbmat med max 500 kcal.

Sushi: Ur ett Viktväktarperspektiv är sushi ett utmärkt snabbmatsalternativ. 1 sp/bit – snacka om lätträknat. För 9 bitar handlar det om ca. 430 kcal.

Sist vill jag tipsa om en artikel Topphälsa skrev för ett litet tag sedan då de jämför olika typer av snabbmatsval. Kika in den vettja, sen är du fullärd och kan göra det bästa snabbmatsvalet när du hamnar i den situationen!

_________________________________

Vill du vara säker på att du får koll på nya inlägg? Följ mig på Facebook!
Vill du se fler foton? Kika in på @sundarejennie på Instagram!