Ett tufft besked: träningsförbud

sundarejennie

Igår morse när jag skulle genomföra ett intervallpass så kom det till mig som ett slag i ansiktet. Jag kan inte springa längre – det gör alldeles för ont i hälsenan. Fasen alltså! Det drog ner mitt humör hela dagen och inte förrän idag på morgonen, efter lite pepp från en kollega, bestämde jag mig för att inte vara en sådan surpuppa, utan istället gå in i den Jennie jag brukar vara och få saker gjorda. Jag bokade en tid hos en sjukgymnast och var där redan vid kl. 15. Domen? Jo, rehabträning och ingen mer löpning. Och just det, jag ”kanske” kan springa Göteborgsvarvet 20 maj. Kanske.

Ni som följt mig ett tag har nog lagt märke till att jag är väldigt målstyrd och bestämmer jag mig för något så genomför jag det. Det är min stora styrka, men när det uppstår motgångar som jag inte kan påverka så är det också min svaghet. Göteborgsvarvet har varit det jag visualiserat varje gång jag ska ta ett beslut kring min hälsa. Det har fått mig att träna bra, äta bättre och må fantastiskt varje dag. Men nu då? Vad ska motivera mig att varje dag ta bra beslut nu?

Jag har normalt mycket pepp att dela med mig av, men just nu är det lite tufft. Det måste jag medge. För första gången på ganska länge gör sig mina gamla tankemönster påminda och jag blir uppriktigt rädd för att falla tillbaka i gamla vanor.

Comfortfood
Idag var det bara comfort food på menyn – ändå med lite färg! 😉

Alla mina tips och råd jag brukar ge känns helt plötsligt inte applicerbara på mig själv, och vad märkligt det känns. Så vad gör jag nu? Jaaaa… Låt mig säga såhär: idag går jag inte och lägger mig som en Viktväktare (efter comfort food och choklad), men jag har bestämt mig för att vakna som en. Jag bara måste följa mina egna tips och föregå dåliga val.

Jag ska:

– Förbereda en chiapudding så att jag inte behöver ta ett val imorgon bitti.
– Äta en av matlådorna som redan är färdigräknade till lunch
– Lägga in i appen redan från början och hålla mig till det
– Göra mina rehabövningar och strechningar tre gånger per dag
– Göra den enda rörelsen jag får göra: jogga i vatten – hur löjlig jag än kommer att känna mig, så ska jag göra det!
– Fokuserat, varje dag, vara snäll mot mig själv och jobba mot att göra denna skada bättre. Inte falla för frestelsen att träna för tidigt. Jag ska bli bättre på riktigt! Och så snart som möjligt.

Och hörrni, när man ser på det här lite objektivt så är det ju verkligen en liten motgång. En motgång jag vet att jag kommer ta mig igenom – det får bara ta lite tid och det är okej!

_________________________________

Vill du vara säker på att du får koll på nya inlägg? Följ mig på Facebook!
Vill du se fler foton? Kika in på @sundarejennie på Instagram!