Mina bästa frukostar

Alltså, vad underbart det är att vara iväg i solen, träna, äta bra mat och träffa härliga människor. Både kropp och knopp mår bättre än på länge!

Direkt efter frukost (som kom efter en joggingtur och yoga) berättade jag för stora delen av gruppen kring mina frukostvanor. Och varför inte sammanfatta dem även här?

Smoothie med ägg

Frukost: dagens viktigaste mål – för mig

Idag är det väldigt populärt med periodisk fasta, dvs. att man äter tidigt på kvällen för att sedan äta första målet följande dag 16 h senare. För mig hade det aldrig fungerat. Efter att ha testat många varianter har jag konstaterat att frukosten är, för mig, dagens absolut viktigaste mål. Om jag inte äter en bra frukost kommer socker- och skafferidjävulen på kvällen. Det kan jag vara helt säker på.

Vad äter jag till frukost?

För er som följer mig på Instagram är det inga överraskningar här. Mina morgonrutiner fungerar bra – och varför ändra ett vinnande koncept? Dessa frukostar varierar jag emellan:

Smoothie & ägg (2-3 sp), se recept nedan!
Overnight oats (5 sp)
Chiapudding (3 sp)
Om det är helg: bananpannkakor!

Samma som mellanmål?

För mig ser både frukost och mellanmål ganska lika ut, och många av de ovan kan förekomma även kl. 10 och kl. 15:30. Men övriga mellanmål sparar jag till på tisdag, då jag ska prata mellanmål med gänget här på resan!

Smoothierecept

Smoothie på rödbetor och hallon
Grön smoothie med avokado, spenat och gurkmeja
Smoothie med spenat, avocado och mango
Smoothie med smak av julen
Smoothie med gurkmeja
Smoothie med spenat, apelsin & ingefära
Smoothie med apelsin, mango och gurkmeja.

Nu ska jag ligga i solstolen i ytterligare 30 min innan det är dags för löpskolning, yoga, middag och sen föreläsning om att sätta mål. Hurra! Som avslutning bjuder jag på en bild från dagens HiiT.

Viktväktarna tränigsresa Hiit

_________________________________

Vill du vara säker på att du får koll på nya inlägg? Följ mig på Facebook!
Vill du se fler foton? Kika in på @sundarejennie på Instagram!

  1. Hej,
    Sorry, jag igen som kommer med en fråga 😉

    En ny sak jag tänkte på idag efter många år som viktväktare. Många av recepten man gör själv, tex chiapuddingen som bla innehåller en ”gratis” dl mandelmjölk och en gratis msk pysuliumfrö, hade ju varit högre SP-innehåll om det varit en färdigrätt och man räknat efter kalkylatorn. För då räknar den ju bla på kalorier. Har du funderat på det?

    Tänker att när jag gör chiapudding med ett gott 0-points mangofluff som är så ljuvligt till frukost och bara är 2 SP så kanske jag egentligen lurar mig själv? Det är kanske ännu fler SP om jag hade summerat hela innehållet i kalkylatorn? Hänger du med hur jag menar? (Jag är ju helt med på din linje ang fria grönsaker och frukter osv). Tack!

    1. Halloj!

      Jag förstår precis vad du menar och min folosofi är lite såhär: är du nöjd med din viktminskning och känner att det flyter på, så ändra inget. Om du känner att chiapuddingen med mangofluff påverkar dig i fel riktning – ät inte det. Det är ju egentligen likadant med smoothies generellt sätt. Ja, frukt och grönt är ”gratis” men du kan inte dricka smoothie med fem frukter i varje – fyra gånger om dagen. Frukt är allra bäst i sin originalform, men om du känner att du hade ätit lika många frukter ”rätt upp och ner” som du har i din smoothie, så är det egentligen inga konstigheter.

      Gör det som känns bra och funkar för dig! För min egen del är det inte de extra psyliumfröerna och mangofluffet som får mig att trilla dit eller att gå upp i vikt, det är en massa annar 😉 Plus att just chiapuddingen och förerna har sååååå mycket positiva sidoeffekter med sina näringsämnen. Ät, njut och gör det som känns bra för din kropp!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..