Bästa hälsotipset för resan: Sightrunning (spring och turist

sundarejennie


Jag kom precis hem efter en morgonrunda i den danska staden Solvang i Kalifornien. Under rundan slog det mig ”detta är ju det absolut mest effektiva sätt att se en stad, varför har jag inte gjort det förut?”. Normalt sett strosar man runt i ett makligt tempo, kikar in här och där, och tar sig en liten bit i staden. Precis som vi gjorde igår kväll. Skillnaden är: igår såg vi 1/3 av staden på typ 3 h och idag såg jag hela byn, från både fram- och baksida, på 30 min. 

När jag sprang där så började jag fundera på om det finns ett begrepp för det här med att springa och turista. Efter mycket googlande hittade jag ”sightrunning”. Jag gillar det! Men det är på engelska. Med en ambition om att hitta en svensk variant försökte jag komma på en bra svensk översättning. Det enda jag kom på var turistspring, och det låter otroligt fånigt. Så, vi håller oss till sightrunning!

Nu ska jag hoppa in i duschen och sen ska jag och David ge oss ut på stan en sväng igen. Jag har ju hittat flera saker vi måste se innan vi drar. Jag vet var vi ska äta frukost, jag hittade ett ”Jule hus” där det är jul året runt och framförallt hittade jag ”Swedish candy store” där jag såg både Bilar men framförallt knäckebröd genom rutan. Nedan ser ni även var vi bott i natt. Ett härligt ställe som heter Atterdag Inn. Väldigt skandinaviskt, cleant och fräscht. Och billigt!





Om du skulle vilja testa sightrunning så kan du såklart göra som jag och bara sticka ut och springa. När jag googlade insåg jag att det fanns oanade möjligheter till guidad sightrunning i flera härliga storstäder. Kika in tipsen från The Guardian här! 

Njut av semestern och testa sightrunning på nästa nya ställe du kommer till!

Semesterradiotystnad

sundarejennie


Hej vänner!

Vill bara meddela att jag tar semester i två veckor nu. På riktigt. På ett sådant där sätt att jag ska slappna av helt och hållet, utan någon som helst press att göra något alls. Jag kommer fortfarande att uppdatera Instagram och Facebook – så där kan du se vad jag hittar på (om du är nyfiken).

Nyladdad med energi lovar jag att fortsätta med somriga recept, bra träningspass och att dela med mig av mina tankar och idéer efter semestern.

Vi ses och hörs!

Sommarkram Jennie

Bröllopsformen 2018

sundarejennie


För er som följer mig på Facebook eller Instagram (eller båda) fick igår veta de glada nyheterna: jag ska gifta mig! Dagen innan midsommar friade mannen i mitt liv, och självklart var svaret JA! Efter mer än sju år tillsammans, husköp och flytt till Kalmar så är det kanske ingen överraskning att vi planerar att vara tillsammans resten av livet – men jag är så glad och lycklig.

Bröllop 2018

Nu börjar allt det roliga: planerandet. Var ska festen vara? Vilken kyrka blir det? Okej, båda de två är redan klara – jag menar, vi är båda två kontrollfreaks. Men mycket återstår… Klänning, ring nr två, dekorationer, dukning, klädkod, inbjudningar, hår, you name it!

Bröllopsformen

När något nytt händer i mitt liv försöker jag alltid att låta det inspirera mig att fortsätta leva mitt hälsosamma liv, och kanske ta det till nästa steg. Och ett stundande bröllop är för tusan den bästa motivation man kan få, för vem vill inte vara i sitt livs form den där stora dagen?

Förlovningsring
Att ens blivande man kan, på eget bevåg, välja en sååå fin ring… Ja, jag tror minsann att jag hittat rätt!

Sommarplanen

Sedan frieriet så har det varit mycket firande. Inte bara över det faktum att vi ska gifta oss. Det har varit midsommar, 30-årsfest, släktkalas och massa andra begivenheter. På fredag åker vi till USA och sommaren har mycket kul att bjuda på. Och det ska den få göra!

Målet under sommaren är att behålla den goda form och vikt jag har just nu, varken mer eller mindre. Det kräver sitt – kan jag lova. Men det är värt det! Med det sagt sätter jag heller inte ribban för högt – jag ska njuta, göra medvetna (och ibland onyttiga) val och ha kul.

Efter semestern – då jäklar!

Nu låter jag som jag själv gjorde för ett par år sedan. En klassisk ”jag börjar på måndag”-inställning. Till mitt försvar så är det ju inte riktigt så denna gång. Jag är redan i god form och planerar att behålla den under sommaren. Efter sommaren planerar jag dock att lägga i nästa växel för att se om jag kan nå ytterligare någon nivå. Det handlar inte om att gå ner i vikt, utan mer om att ”tighta till” (läskigt uttryck) och att ha en skön, stark känsla i kroppen. För det kommer det att krävas disciplin med både träning och kost. Mer om det när den tiden kommer. Nu är det fokus på en sak: semester!

Njut av sommaren vänner (oavsett vad för väder den bjuder på)!

________________________

Vill du vara säker på att du får koll på nya inlägg? Följ mig på Facebook!
Vill du se fler foton? Kika in på @sundarejennie på Instagram!

Tips för ditt första lopp

sundarejennie


Har du anmält dig till ett lopp? Helt rätt! Oavsett om har kommit en bit på din hälsoresa eller om du precis har påbörjat den så är ett lopp/tävling ett utmärkt sätt att ge träningsmotivationen en boost. Jag har använt lopp som motivation hela tiden. Så fort ett lopp är över måste jag boka in ett nytt, annars dör motivationen. Det behöver inte innebära att du fungerar precis likadant (förhoppningsvis är du inte riktigt lika knasig som jag) men om en tävling kan ge dig en extra skjuts så är det ju värt att testa, eller hur?

IMG_9398

Mitt första tips är att anmäla dig till ett lopp som känns utmanande men genomförbart. När det väl är gjort så ta med dig dessa sju tips inför tävlingsdagen:

  • Gör loppet med en vän! Det är alltid kul att dela det med någon, att ha någon att möta upp i målområdet och fira med efteråt.
  • Sätt ingen tidspress på dig själv, ha kul och njut av feststämningen som alltid uppstår under lopp.
  • Hitta en hare som håller ett tempo du tror att du kan hålla hela loppet och häng sedan på den personen. Det kan vara det som gör att du orkar hela vägen. Det är såklart helt okej att byta hare under loppet.
  • Ladda upp med bra mat Allt beror på när på dagen loppet är och hur länge du ska hålla på. Om loppet förväntas ta mindre än 1 h så behöver du egentligen inte ladda på något speciellt sätt, men om inte annat är det skönt för huvudet att känna att man är förberedd. Inför mitt triathlon fyllde jag på med lite mer kolhydrater än jag normalt äter. Lite pasta dagen innan, bananpannkakor till frukost och någon snällt till lunch. Potatis och vit fisk fungerar för mig. Oavsett vad du väljer, ta sådant som du vet att din mage mår bra av och undvik mat som ger dig ”matkoma”.
  • Gå på toa innan. Det kan låta självklart, men jag har själv glömt det flera gånger eftersom man blir lite stressad precis innan loppet. Tro mig, det är inte så gött att vara varken kissnödig eller ”tung i magen” under ett lopp.
  • Unna dig snygga träningskläder så att du kan känna dig snygg under loppet. Av någon anledning så gör det mycket för mig. Se till att ha testat allt innan så att du vet att de inte bara är snygga, utan dessutom bekväma.
  • Sätt upp en belöning och kämpa för den under hela loppet. Av någon anledning har det alltid varit väskor för mig. Nästa gång är det nog dags för något annat. Kom ihåg att belöningen inte ska vara mat. Det beteendet vill vi ju förändra!

Det finns dock en liten baksida med att anmäla sig till lopp, typ. Trots att du inte tror det nu, vill jag bara varna för att det kan utvecklas till ett beroende. Det är såklart ingen baksida, det är jättekoj! När du väl börjat anmäla dig till lopp och inser vilken pepp som infinner sig, så kommer loppens omfattning att öka i samma takt som du bli mindre och din kropp starkare.

Mitt första lopp var iFormloppet. Ett superhärligt 5 km-lopp med massa härliga kvinnor i olika form, storlekar och åldrar. En mycket bra start. I somras genomförde jag ett minitriathlon (simning, cykling och löpning direkt efter varandra) och nu har jag anmält mig till ett lite längre triathlon. Ja, ni förstår. Man är ju lite knäpp. Och lättmanipulerad när någon i min omgivning utmanar mig.

Ha ett fantastiskt första lopp och grattis till att du påbörjat resan till något mycket större!

________________________

Vill du vara säker på att du får koll på nya inlägg? Följ mig på Facebook!
Vill du se fler foton? Kika in på @sundarejennie på Instagram!

Recept: Gryta på sötpotatis med quinoa

sundarejennie


Ni vet att jag gillar mat som går ordentligt snabbt vid det här laget, eller hur? Nu när jag i min nya lya inte har så mycket köksprylar att tillgå har kraven ökat: det ska gå snabbt och vara väääldigt okomplicerat. Så här en vegetarisk måltid som både är god, snabb och kräver ganska lite matlagning.


För 4 portioner behöver du:

2 dl quinoa
2 medelstora sötpotatisar
2 burkar krossade tomater, gärna färdig med basilikasmak
En näve spenat
Salt och peppar

Så gör du sötpotatisgrytan med qunioa

1. Koka quinoa enligt instruktion, brukar vara: skölj, koka upp vatten, häll i och låt koka i 15 min. Lt därefter svalna i 5 min innan servering, typ.

2. Skala sötpotatis och hacka i 1 cm-bitar.

3. Häll tomatsåsen i en gryta och lägg i sötpotatisen. Låt småputtra till dess att sötpotatisen är lite lagom mjuk (smaka!), tar ca. 10 min. Salta, peppra och lägg i näven med spenat.

Receptet passar perfekt för matlådor och går utmärkt att frysa in. Bra va?

Smartpoints & kalorier

Receptet passar om du äter enligt mättande dag. Annars är det 7 sp eller ca. 350 kcal. Jag räknar inte frukt och grönt – vill du veta varför? Läs mer här!

________________________

Vill du vara säker på att du får koll på nya inlägg? Följ mig på Facebook!
Vill du se fler foton? Kika in på @sundarejennie på Instagram!