Tips för ditt första lopp

Har du anmält dig till ett lopp? Helt rätt! Oavsett om har kommit en bit på din hälsoresa eller om du precis har påbörjat den så är ett lopp/tävling ett utmärkt sätt att ge träningsmotivationen en boost. Jag har använt lopp som motivation hela tiden. Så fort ett lopp är över måste jag boka in ett nytt, annars dör motivationen. Det behöver inte innebära att du fungerar precis likadant (förhoppningsvis är du inte riktigt lika knasig som jag) men om en tävling kan ge dig en extra skjuts så är det ju värt att testa, eller hur?

IMG_9398

Mitt första tips är att anmäla dig till ett lopp som känns utmanande men genomförbart. När det väl är gjort så ta med dig dessa sju tips inför tävlingsdagen:

  • Gör loppet med en vän! Det är alltid kul att dela det med någon, att ha någon att möta upp i målområdet och fira med efteråt.
  • Sätt ingen tidspress på dig själv, ha kul och njut av feststämningen som alltid uppstår under lopp.
  • Hitta en hare som håller ett tempo du tror att du kan hålla hela loppet och häng sedan på den personen. Det kan vara det som gör att du orkar hela vägen. Det är såklart helt okej att byta hare under loppet.
  • Ladda upp med bra mat Allt beror på när på dagen loppet är och hur länge du ska hålla på. Om loppet förväntas ta mindre än 1 h så behöver du egentligen inte ladda på något speciellt sätt, men om inte annat är det skönt för huvudet att känna att man är förberedd. Inför mitt triathlon fyllde jag på med lite mer kolhydrater än jag normalt äter. Lite pasta dagen innan, bananpannkakor till frukost och någon snällt till lunch. Potatis och vit fisk fungerar för mig. Oavsett vad du väljer, ta sådant som du vet att din mage mår bra av och undvik mat som ger dig ”matkoma”.
  • Gå på toa innan. Det kan låta självklart, men jag har själv glömt det flera gånger eftersom man blir lite stressad precis innan loppet. Tro mig, det är inte så gött att vara varken kissnödig eller ”tung i magen” under ett lopp.
  • Unna dig snygga träningskläder så att du kan känna dig snygg under loppet. Av någon anledning så gör det mycket för mig. Se till att ha testat allt innan så att du vet att de inte bara är snygga, utan dessutom bekväma.
  • Sätt upp en belöning och kämpa för den under hela loppet. Av någon anledning har det alltid varit väskor för mig. Nästa gång är det nog dags för något annat. Kom ihåg att belöningen inte ska vara mat. Det beteendet vill vi ju förändra!

Det finns dock en liten baksida med att anmäla sig till lopp, typ. Trots att du inte tror det nu, vill jag bara varna för att det kan utvecklas till ett beroende. Det är såklart ingen baksida, det är jättekoj! När du väl börjat anmäla dig till lopp och inser vilken pepp som infinner sig, så kommer loppens omfattning att öka i samma takt som du bli mindre och din kropp starkare.

Mitt första lopp var iFormloppet. Ett superhärligt 5 km-lopp med massa härliga kvinnor i olika form, storlekar och åldrar. En mycket bra start. I somras genomförde jag ett minitriathlon (simning, cykling och löpning direkt efter varandra) och nu har jag anmält mig till ett lite längre triathlon. Ja, ni förstår. Man är ju lite knäpp. Och lättmanipulerad när någon i min omgivning utmanar mig.

Ha ett fantastiskt första lopp och grattis till att du påbörjat resan till något mycket större!

________________________

Vill du vara säker på att du får koll på nya inlägg? Följ mig på Facebook!
Vill du se fler foton? Kika in på @sundarejennie på Instagram!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..