Studio Yogaheart – nu är hemsidan uppe!

valbefinnandebloggen


Det känns lite extra fint och symboliskt att vi släpper Studio Yogahearts hemsida just idag när det är Internationella Yogadagen.

IMG_3945

Kul om du vill gå in och kika på www.studioyogaheart.se

Riktigt oskönt!

valbefinnandebloggen


IMG_3933

Den här bilden tog jag innan kvällens löprunda. Hade då en idé om att det skulle bli härligt med frisk luft och att få springa loss lite av träningsvärken från igår.

Men jösses vad fel jag hade! Det blev istället 55 minuters ren pina… Faktiskt inte skönt över huvud taget. Jag brukar kunna hitta något bra att fokusera på även de dagar löpningen inte flyter på. Men inte idag.

Fast nu efteråt känns det desto bättre! Riktigt nöjd över att jag gjorde det ändå! Tjo!

Instagram: @asanyvall

Dags att stärka kroppen och komma i form!

valbefinnandebloggen


Ni som har följt med mig här på bloggen här ett tag eller läste artikeln i ToppHälsa där jag berättade om hur stress och press ledde till blodproppar och andra fysiska besvär, vet att min kropp har strejkat så till den milda grad att jag för att läka fick ge mig själv rejält med stillsam återhämtning. Det har i sin tur gjort att jag har tappat styrka, balans och kondition. Jag har fått acceptera att jag inte har kunnat träna som jag brukar utan har helt enkelt fått sätta det på paus.

IMG_1407

Sakta men säkert har jag börjat återta min hälsa. En lång resa har det varit med olika vägar för att komma dit jag är idag. Och nu är jag tillräckligt bra för att successivt återta min styrka, kondition och balans. Jag förstår att jag får ta det stegvis i rätt takt. Jag förstår också att det kommer vara tufft och frustrerande. Men framförallt förstår jag att jag behöver ta hjälp av någon som är expert på att förstå vad kroppen mår bra av efter det jag gått igenom. Någon som kan bygga upp helt och hållet utifrån mina förutsättningar. Någon som kan bromsa mig när det behövs och pusha mig när det behövs. Så jag är så glad för att PT:n och coachen Magnus Hagström kommer hjälps mig med detta.

IMG_3904

Han är otroligt duktig inom träning såklart men förutom det är han kunnig inom stress och är en av de först utexaminerade med titeln Medicinsk PT. Så jag har fullt förtroende för honom och kommer följa hans plan för mig fullt ut.

Min största utmaning kommer troligtvis vara att våga ta ut mig själv fysiskt igen. För jag blir oftast rädd när det sker för att känslan påminner så mycket om känslan när jag var sjuk. Rent logiskt vet jag att det är bra och att jag en gång i tiden kunde njuta av att ha tagit ut mig ordentligt. Men känslomässigt är det svårare. Så det blir nog det tuffaste för mig. Men det har vi också lyft och pratat om.

IMG_2731

Jag börjar idag med att lägga om min kost och påbörja Magnus träningsplan. Ser verkligen fram emot att i sommar unna min kropp och själ det allra bästa. Genom träning och kost med syftet att få må ännu bättre. Något vi alla verkligen är värda. Att ge vår kropp fin rörelse och bra bränsle. Det tror jag även får själen att sjunga!

IMG_3899

Startade min morgon med att sova ut. Sen blev det en kopp kaffe i lugn och ro. Tog mig ut på altanen och njöt av frukost bestående av naturell kvarg med färska hallon och blåbär. Bläddrade i en tidning, lät tankarna få gå fritt medan mina katter lekte i gröngräset. Och sen var det dags för första träningspasset som såg ut så här:

Fem varv så fort du kan (med bra teknik) av:
10 x rodd i trx
20 x liggande höftlyft
30 x benböj
20 x russia twist
10 x liggande rygglyft

Mellan varje varv kör du 1 min höga knän på stället.

Svettigt och jobbigt men också galet skönt. Lycklig över att vara igång och nyfiken på vilka resultat det kommer att ge. Men mest av allt känner jag en stor tacksamhet över att kroppen nu är redo för detta. Det hade jag inte trott för bara ett halvår sedan. Men nu är jag här! Redo, laddad och tacksam!

Instagram: @asanyvall
Hemsida: www.regnsken.se

Restorative yoga

valbefinnandebloggen


Sitter på tåget på väg hem mot Göteborg efter fyra otroligt fina utbildningsdagar där jag tillsammans med andra härliga deltagare har fått fördjupa mig inom den vackra Restorative yogan. En yogaform som bygger på att ge kropp och själ total avslappning och vila. För att åstadkomma detta har man bolster, filtar och block som stöd för kroppen. Så otroligt mysigt!

IMG_3898

Det här är något jag tror att vi alla behöver i de intensiva liv vi lever. Något vi är värda och som kan ge väldigt fina effekter på vårt välmåendet. Så det känns otroligt fint att vi kommer erbjuda denna mysiga yogaform på Studio Yogaheart. Både i form av kortare kurser och som drop-in. Det kommer bli underbart!

Instagram: @asanyvall

Hemsida: www.regnsken.se

Några djupa andetag

valbefinnandebloggen


Andas. Något vi gör hela tiden, utan att tänka på det. På sätt och vis sköter kroppen det alldeles själv. Denna fantastiska kropp som inte bara gör det möjligt att uppleva nya saker varje dag utan som också hela tiden ger oss signaler på hur vi mår.

Och även din andning ger dig indikationer på hur du har det. Om du bara stannar upp och lägger märke till hur dina andetag lever i dig.

När vi känner oss oroliga och rädda eller upplever stress och press hamnar vår andning högt upp i bröstet. Den blir många gånger snabbare och lite ytligare. Vid kraftig ångest blir andetagen ännu kortare och snabbare. Ibland så snabb att man börjar hyperventilera.

När vi däremot är lugna och avslappnade har vi en djup och stillsam andning. Och när vi sover blir andetagen än djupare och lugnare.

IMG_3810

De djupa långsamma andetagen ger signaler till kroppen om att det är lugnt och skönt. Och får kroppen att bli allt mer avslappnad och behaglig. Så vi kan därför påverka vår känsla av avslappning genom att medvetet andas djupt och långsamt.

Många av oss, kanske framförallt kvinnor, har i ganska tidig ålder lärt oss att hålla in vår mage. Det gör att vi inte får ner andetagen ordentligt i magen. Utan andningen hamnar högt upp i bröstet vilket ger samma signaler som om vi är stressade eller oroliga. Vilket sätter igång stressorer i vår kropp. Så om du vet att du brukar hålla in magen, sluta med det. Låt andetagen så ofta som möjligt få gå djupt ner i magen. Lugnt och skönt.

Att stanna upp några gånger om dagen och notera hur dina andetag lever i dig kan göra stor skillnad på ditt mående. Genom att vid dessa tillfällen medvetet ta några riktigt djupa andetag skapar du stillhet och ro inuti. Något vi behöver för att bromsa känslan av stress i ett intensivt liv.

Så, kanske är det möjligt för dig att några gånger om dagen stanna upp och bli medveten om din andning? Och sedan unna dig några djupa, kärleksfulla, sköna andetag. Det tycker jag att du och din fantastiska kropp är värd!

Instagram: @asanyvall
Hemsida: www.regnsken.se

Jag känner mig som katten bland hermelinerna…

valbefinnandebloggen


Jag kan ofta känna mig som katten bland hermelinerna. Som om jag inte riktigt passar in för att jag inte passar in i normen för en viss situation. Det sker oftast när jag kommer in i sammanhang där en viss intressegren möts. Det kan tex vara i en grupp med yogisar eller en grupp med löpare. Min känsla är att alla andra förstår koderna i hur man är om man är en riktig ”vad det nu kan vara” men att jag ställer mig utanför för att jag inte riktigt förstår det. Förstår liksom inte varför det ena är bättre än det andra. Eller finare och mer äkta.

Visst, jag kan förstå att man som yogi uppskattar vegetarisk kost och rawfood. Att man vill leva ”rent” utan kaffe och vin. Att markörer som yogabun i håret och mjuka ekologiska plagg skapar trygghet och tillhörigheter. Men vad händer då med en sådan som mig, som älskar yogafilosofin och yogapraktiken. Men som också gärna tar ett glas vin och har på mig samma träningskläder som när jag springer eller gymmar. Är jag mindre yogi? Eller får jag ändå tillhöra?

Jag kan också förstå förtjusningen hos löpare som betar av lopp efter lopp och som bär teknik som håller koll på puls, tider och annat. Men vad händer med en sådan som mig som aldrig sprungit ett lopp och som på sin höjd har igång runkeeper för att ha ett hum om hur det går. Som kämpar på med min löpning, men älskar det. Är jag ändå en löpare? Får jag tillhöra?

IMG_3858

Svaret på detta är givetvis att det är klart att jag får tillhöra! Att allt såklart sitter i mitt huvud. Troligtvis lägger ingen annan märke till att jag kan känna mig annorlunda och som om jag inte tillhör. Det handlar såklart om mig.

Men samtidigt tänker jag att alla dessa markörer och normer kan göra det svårare för de som inte är inne i detta att våga sig in i dessa miljöer. Jag hör ganska ofta sådana kommentarer. Som: ”Jag skulle så gärna vilja prova att yoga, men jag kan ju inte stå på huvud så som de gör på Instagram. Och jag vet inte ens vilken matta jag skall ha.” ”Jag tycker att crossfit verkar spännande, men de som kör crossfit verkar vara som en familj och då blir det ju konstigt om jag kommer dit. Och dessutom är ju alla där så vältränade och duktiga” Osv.

Visst är det synd, för jag vet att alla som driver yogastudios och att de som praktiserar yoga välkomnar alla med öppna armar. Och likadant är det såklart i crossfitvärlden och alla andra sammanhang. Man vill inkludera. Ingen vill exkludera. Alla får plats. Alla vill välkomna.

IMG_0462

Kanske kan vi alla som tillhör olika sammanhang vidga vårt eget sätt att prata om och visa upp det vi älskar. Prata mer om både och. Visa upp olika sidor. Utmana oss själva och ställa oss frågan; Finns det något jag kan göra, bidra med eller berätta om som skulle få fler människor att våga sig in i nya spännande ”världar”? Kan jag göra något som gör att ingen känner sig dålig eller mindre värd?

Jag är själv så oerhört glad för att jag tex vågade mig in i yogavärlden och fann min stil och det som tilltalar mig. För det var inte helt enkelt. Men det var helt klart värt det. Jag kommer nog aldrig bli den normativa yogatjejen. Men jag bär yogan närmast mitt hjärta, på mitt alldeles egna vis. Och det är på riktigt magiskt!

Instagram: @asanyvall

Hemsida: www.regnsken.se

Dare to dream!

valbefinnandebloggen


Idag har jag varit första dagen på utbildning i Restorative Yoga som är en vilsam, vacker yoga med syftet att kropp och själ verkligen skall få slappna av. Har unnat mig att fullt ut gå in i den vilsamma känslan för att få uppleva effekterna fullt ut.

Så, efter en heldag i denna stillsamhet var det skönt att ge kroppen rörelse i form av terränglöpning i vacker natur. Och sen få avrunda kvällen med god mat, ett glas vin och fina samtal. Härligt!

IMG_3821

Bjuder er idag på en otroligt fin dikt av Autism Santa.

Dare to Dream

You will be told you can’t.
You will be told you won’t.
True if you listen.
False if you don’t.

You will be told next week.
You will be told next year.
True if you wait.
False if you dare.

You will be told no.
You will be told never.
True if you believe.
False if you’re clever.

You will be told to tough.
You will be told to extreme.
True if you doubt.
False if you dream.

Instagram: @asanyvall

Hemsida: www.regnsken.se

 

Min bästa yogaövning?

valbefinnandebloggen


Jag fick vid en intervju för ett tag sedan frågan om vilken som är min bästa yogaövning. Otroligt svår fråga…! Men så här svarade jag: 

Det här är nästan omöjligt att svara på för det finns så många fina yogapositioner att gå in i och allt är beroende på vad du behöver för stunden. Men om jag skall välja en position så blir det den positionen som man vanligtvis avslutar sin praktik med – savasana. Då ligger man på rygg med benen en bit isär, armarna längs med kroppen och handflatorna upp mot taket med slutna ögon. Det är en position som enbart handlar om att få vila och landa in i sina intryck. Att bara få vara och släppa allt. Just att få vila och återhämtning är otroligt viktigt, men något som vi allt mindre unnar oss i den stressade värld vi lever i. Så därför blir savasana mitt svar på vilken yogaövning som jag tycker är den bästa.

IMG_3701

Har du någon favoritposition i din yogapraktik? Vilken är det i så fall och varför älskar du just den så högt?

Instagram: @asanyvall

Hemsida: www.regnsken.se

 

Sluta inte att uppvakta din kvinna!

valbefinnandebloggen


Jag träffar många personer i mitt jobb som på olika sätt tar upp avsaknaden av att bli uppvaktad i sin relation. Många gånger berättar de med ett leende på läpparna hur mysigt det var den första tiden i relationen när uppvaktningen var en självklar del i relationen. Jag tänker att det är så synd att det här med tiden ofta avtar. För det kostar så lite att uppmärksamma sin partner, men ger så otroligt mycket tillbaka.

images-1

Nu kanske någon funderar över varför jag inleder med att skriva att man som man inte bör sluta att uppvakta sin kvinna. Går det inte båda vägar? Både ja och nej. Män vill så klart också få känna sig sedda och älskade. Få bli uppskattade för dem de är och i det få känna sig utvalda och speciella. Men rent biologiskt finns det en funktion och en orsak till männens uppvaktande av kvinnan. Det är hans sätt att väcka intresse och genom att strö glitter över kvinnan han vill ha öka sina chanser att få just den här kvinnan att dela sitt liv med. Det är också genom uppvaktningen som själva kärleksakten inleds. Det första steget för att väcka lust. Att få kvinnan att känna sig speciell och attraktiv och på så vis öka chansen för mannen att få reproducera sig. Så det finns en orsak till varför uppvaktningen är viktigt i en relation. För det får intresset och passionen att leva kvar. Och det är väl egentligen något som vi alla önskar ha i våra kärleksrelationer.

I relationer där männen på olika sätt uppmärksammar sina kvinnor finns det inte bara mer passion och regelbundna kärleksakter. Det skapar också mer harmoniska och lyckliga liv tillsammans. För det som händer i uppvaktningen är att kvinnans intresse väcks. Hon känner sig attraktiv och speciell vilket gör att det riktas tillbaka till mannen som i kvinnans ögon blir mer attraktiv och härlig. Så det som mannen ger till sin kvinna får han tillbaka tusenfalt. Så även om man kan tycka att det känns löjligt med uttrycket ”happy wife, happy life” så ligger det något i det. Rent biologiskt startar det hos mannen och hur han uppmärksammar sin kvinna. Känner hon sig sedd och älskad får han tillbaka det han längtar efter, som ju är samma sak, att få bli sedd och älskad.

flowers-1951456__340

Så, mitt råd är att återgå till att uppvakta din kvinna. Köp de där blommorna på vägen hem från jobbet. Häll upp ett glas med kall champagne. Titta på henne med uppskattande ögon och säg att hon är det finaste du vet. Var närvarande och intresserad av henne – av hennes dag, hur hon mår och vad hon längtar efter. Skäm bort henne med en go massage eller en onödig present. Bjud på en god middag. Var påhittig. Men gör det som får din partner att känna sig speciell och utvald. Var generös med din närvaro och ditt intresse. Prova att föra ett samtal utan att rikta det mot dig. Prova att överraska henne. Det kostar så lite. Men ger tusenfalt tillbaka. Prova att då och då uppvakta din kvinna under en månad. Och se vad som händer. I början kanske det känns ovant och trevande. Du kanske inte får det resultat eller den respons du önskar. Men fortsätt ändå. Se vad som händer. En månad – det kan det väl vara värt om resultatet blir ett än mer passionerat och kärleksfullt förhållande.

Instagram: @asanyvall

Hemsida: www.regnsken.se