Hinder och ursäkter

valbefinnandebloggen

Efter att ha gjort de uppgifter du fick i förrgår är du säker på varför du vill genomföra din förändring och vad du vill uppnå. Du har ett tydligt mål som känns konkret och nåbart. Så, nu är det väl bara att köra!? Inte riktigt… För nu har vi kommit till den delen som kanske är allra viktigast för att lyckas. Du behöver fundera på vilka hinder du ser som skulle kunna ligga i vägen för din framgång. Du behöver ta reda på vilka dina ursäkter skulle kunna vara för varför du inte kan fullfölja din plan.

Mina hinder och ursäkter 

Det är viktigt att du verkligen är hundra procent uppriktig och ärlig mot dig själv under denna övning. Ta fram din skrivbok och dela in bladet i två kolumner. Skriv ner de hinder du kan identifiera och de ursäkter du tror kan dyka upp i den vänstra kolumnen. När du har gjort detta, så gå tillbaka till ditt första hinder/ursäkt. Fundera en stund på det du skrivit och bestäm dig för vad du skall göra när/om hindret/ursäkten plötsligt dyker upp. Kanske när du minst anar det. Har du svårt att själv finna en strategi du tror fungerar, så prata med någon i din omgivning som känner dig väl och be att få tips på hur du skulle kunna hantera en sådan situation. Och när det är tydligt för dig, skriv ner hur du skall agera, i den högra kolumnen. Och så går du vidare till nästa hinder du har skrivit ner i den vänstra spalten tills dess att du har en strategi för varje hinder/ursäkt du har funnit.

imageGe dig inte förrän du har en tydlig och bra plan. För det här är en oerhört viktig nyckel för att lyckas. Genom att göra detta kommer du att vara mentalt förberedd när en negativ tanke dyker upp. Och du kommer direkt att veta hur du skall hantera den för att inte låta den negativa tanken vinna.

Bra jobbat! Nu har du en tydlig och motiverande målsättning samt en mental förberedelse för hur du hanterar eventuella hinder eller ursäkter som kan dyka upp.

Daglig check-in

Ta för vana att varje kväll göra en ”daglig check in” i din skrivbok. Ägna ett par minuter varje kväll åt att skriva ner hur dagen har varit. Fanns det svårigheter och motstånd som du tog dig över? Vad gjorde dig glad? Vad är du stolt över och vad planerar du att ta med dig till morgondagen för att det skall bli en bra dag.

coffee-1250409_960_720

Syftet med detta är att hålla kvar ditt fokus på din förändringsresa och det beslut du fattat  – varje dag. Att reflektera och ge dig tid med dig själv. Det gör också att du kan rensa bort sådant du inte vill ta med dig in i nästa dag såsom oro, ånger etc. För att istället ta med dig sådant som du är glad och tacksam för in i nästa dag. Avsluta din check-in med att skriva ner 3-5 saker du känner tacksamhet över med dagen du precis har upplevt. Genom att göra detta kommer du somna gott och vakna med en positiv energi.

Glöm inte att berätta för dina nära och kära vad du nu har bestämt dig för att göra. Be dem stötta dig i ditt val och peppa dig att lyckas. Vem vet, kanske kan du inspirera någon i din närhet.

Jag hoppas nu att du får en riktigt bra start på din förändringsresa!

 “Instead of feeding myself excuses why I can’t, I give myself reasons why I can!”

Smoothiebowl

valbefinnandebloggen

Jag tycker att det är perfekt att slänga ihop en smoothie när man är sugen på något gott eller behöver fylla på med något efter träningen. Att man kan variera sig i all oändlighet och få fram mängder med olika smakupplevelser är ljuvligt.

smoothie

Idag experimenterade jag med några av de ingredienser jag hade hemma och det blev rackarns gott!

Jag tog en avokado och mixade den med färsk spenat, jordgubbar, hallon och lite kokosfett.

Idag ville jag ha den krämig och lite kraftigare i konsistensen, men önskar man ha den tunnare kan man bara blanda i lite osötad mandelmjölk eller vanligt vatten.

Lycka till och njut!

Vill du förändra något i ditt liv?

valbefinnandebloggen

Kanske bär du på en känsla av att du önskar något annat av ditt liv. En stor förändring eller kanske en mindre sådan. Oavsett vad du längtar efter är det viktigt att gå från dröm till handling för att uppnå och få njuta av det man önskar. Hur gör man då det? Hur sätter man sin plan i verket och hur är man säker på att man orkar hålla planen vid liv för att nå sitt mål. För att uppnå den känsla man längtar efter.

Mentalt förberedd

För att lyckas, egentligen med alla utmaning man tar sig an, är det viktigt att vara mentalt förberedd. Att vara redo och veta hur du skall tackla olika situationer, när motivationen tryter och lockelser pockar på din uppmärksamhet, är A och O. Och givetvis att ha en vision och tydlig målbild.

image

Jag tänkte därför dela med mig av några tips på vad du kan göra för att ge dig själv bästa tänkbara förutsättningar för att lyckas. Så att du ger dig själv möjlighet att få gå i mål och nå din dröm.

Idag fokuserar vi på ditt varför och din målsättning och i övermorgon får du fundera vidare kring hur du kan förbereda dig på att hantera hinder och ursäkter som kan uppstå när motivationen är låg.

Skaffa dig gärna en fin skrivbok. Din alldeles egna bok som blir en trogen vän och följeslagare under din resa mot förändring. Du förstår bättre när du läser vidare hur denna bok kan vara till hjälp.

Planera in tid med dig själv. Tid där du kan sitta ostört och få möjlighet att reflektera i lugn och ro. Skapa en mysig atmosfär och se det här som en härlig start på din väg frmåt. Ta fram din skrivbok och fokusera på en fråga i taget:

Mitt VARFÖR

Fundera på varför du vill genomföra den förändring du önskar. Vilket är ditt varför?  . Ge dig inte förrän du funnit ditt sanna varför – det skall vara något som berör dig och är viktig för dig på riktigt. (Exempel: Vad är mitt varför? ”Jag vill må bra”. Fortsätt med att ställa frågan ”varför vill jag må bra”. För att jag vill orka mer. Ställ frågan ”varför vill jag orka mer”. För att jag vill kunna vara mer närvarande med mina barn och orka leka och busa med dem. Osv) Var 100 % ärlig mot dig själv och censurera inte vad din sanna orsak är. Skriv ner ditt varför i din skrivbok.

directory-235079_960_720

Mitt MÅL

När du nu vet vad ditt varför är, kommer det vara lättare för dig att sätta ett bra mål. Jag brukar själv använda mig av SMART-metoden när jag sätter mina mål. Jag tycker att det gör att målet blir konkret och tydligt. Gå igenom frågorna nedan. Reflektera, fundera och ha som ambition att det du skriver ner som svar känns tydligt och rätt för dig.

S – Specifikt: Vad exakt vill du uppnå? Formulera ditt mål.

M – Mätbart*: På vilket sätt kommer du veta att du har nått ditt mål?

A – Attraktivt: Är ditt mål tillräckligt attraktivt för dig? Är du dedikerad?

R – Realistiskt: Är det mål du satt upp realistiskt att nå?

T – Tidsbestämt: När skall du nå dina delmål och ditt slutmål?

* Ett exempel på ett mätbart mål kan vara ”jag vill minska 3 cm i midjan på en månad”. Eller ”jag vill kunna springa milen på 60 minuter”. Ett exempel på ett mål som INTE är mätbart är ”jag vill bli vältränad”.

Kan du inte svara på alla frågor på ett tydligt och konkret sätt, behöver du förmodligen omarbeta din målformulering. Det är viktigt för dig att ha ett konkret och tydligt mål, för det kommer agera som motivation under perioden du utmanar dig själv. Jag brukar för egen del även lägga in några extra ”triggers” för mig själv vid mina delmål. Det kan vara att när jag uppnått delmål ett unnar jag mig att köpa ett härligt magasin, när jag når delmål två bokar jag in en ansiktsbehandling osv. Att ha något extra lyxigt att se fram emot kan göra utmaningen ännu roligare. Och visst är vi värda att fira vår framgång! När du känner dig nöjd med din målsättning så skriv ner det i din skrivbok.

Jag hoppas att stunden med dig själv, där du får reflektera och bli konkret med din målsättning, blir givande. När du har gjort det har du lagt en viktig grund för din framgång. Bra jobbat!

I övermorgon kommer jag dela med mig av tips på hur du kan förbereda dig på det som för oss alla nästan är oundvikligt. Att hamna i en svacka där man har mängder med ursäkter för varför man inte kan följa sin plan. Gör du den övningen kommer du inte bli överraskad när hinder dyker upp. Du kommer istället vara förberedd och ha en strategi för hur du kan vända en negativ tanke till något bra.

”The secret of change is to focus all of your energy not on fighting the old, but on building the new” – Socrates

 

Häng med på sköna meditationer och en rolig workshop – allt i kärlekens tecken!

valbefinnandebloggen

I onsdags höll jag min workshop om våra kärleksspråk på Pilates Completes medlemsevent. En riktigt härlig kväll!

Därefter har min inbox fullständigt svämmat över… Så roligt och lite galet att så många av er hört av sig och frågat om jag har något öppen föreläsning om våra kärleksspråk som man kan boka in sig på. Och kära vänner, svaret på den frågan är JA!

Närmare bestämt söndagen den 25 september. Då kommer jag vara på fina Yogaroom som ligger i Kungsbacka, strax utanför Göteborg och ha evenemanget ”The power of love – sköna meditationer och en rolig workshop i kärlekens tecken!”

Evenemanget är mellan 15.00-18.00 och du kommer då få ha fokus på dina viktiga relationer. Både den till dig själv och din omgivning.

Jag startar dagen med en inledande, skön meditation. Förutom den avslappning meditationen ger är syftet att du skall kunna släppa det du bär på och på så vis kunna ha fokus på dagens händelser. Meditation är fantastiskt på så vis – det ger dig en aktiv vila och skärper samtidigt ditt sinne.

Därefter är det dags för en tankeväckande och rolig workshop om våra kärleksspråk. Du har kanske märkt att du i vissa relationer med enkelhet känner dig omtyckt, ja rentav älskad. Medan du i andra relationer aldrig riktigt lyckas uppnå den känsla av välbehag som du önskar. Du agerar på samma sätt, men du får helt olika resultat. Har du funderat över vad det kan bero på?

Under den här workshopen får du svar på denna frågan och många fler. Du får ta del av vilka våra kärleksspråk är och tips på hur du själv kan agera i dina relationer för att på så sätt öka ditt välbefinnande. Det gäller alla relationer – kärleksrelationer, vänskapsrelationer, familjerelationer etc. Du får dessutom reda på vilket ditt kärleksspråk är och kommer få många nycklar under den här workshopen, som faktiskt på riktigt, kan göra skillnad i ditt liv.

Dagen avslutas sedan med en längre, lugn och fin meditation där du får landa in i alla dina insikter och intryck. Där fokus kommer ligga på behov och längtan framåt utifrån det du upplevt under dagen. Att få komma ner i varv och bara vara en stund.

Meditation

Det här kommer bli tre härliga timmar! Jag hoppas vi ses!

Mer information om evenemanget hittar du här. Priset är enbart 395 kronor för dessa tre timmar. ”What a bargain!” 

Yogaroom

Om du vill kan du också boka på dig på den varma yinyogan som jag kommer att hålla direkt efter halvdagen, närmare bestämt 18.15-19.30. Vill du gå bara på yinyogan går det också bra såklart. Klicka här för komma till sidan där du kan boka in dig om du önskar.

Det hade varit superkul om du kommer! Ta gärna med dig dina vänner eller din partner. För som sagt var, det här är en workshop som faktiskt kan göra skillnad för dig och de dina!

Hoppas vi ses!

The power of love

 

Oroar du dig för vad andra tänker om dig?

valbefinnandebloggen

Undrar du ofta vad andra människor tänker om det som du har uttryckt i olika sammanhang? Kan du ägna mycket tid åt att analysera andra människors outtalade reaktioner på dina handlingar? Skapar det en inro oro och en känsla av obehag för dig? Är det kanske till och med så att du har märkt att du därför gärna försöker att känna in en situation innan du agerar? Och att resultatet ofta blir att du inte säger det du skulle ha sagt om du inte hade behövt oroa dig för andras reaktioner.

I så fall är du verkligen inte ensam. Det här är väldigt vanligt!

IMG_5406

Många av oss ägnar oändligt mycket tid åt att analysera vad vi tror att andra människor tänker om oss. Vad vi tror att det väcker för känslor i dem. Tid som egentligen är helt onödig, eftersom det helt och hållet baseras på vår alldeles egna fantasi. Som i sin tur många gånger bygger på rädslor av olika slag. Och ju mer vi tänker och analyserar, desto större är sannolikheten att oron ökar och att vi bygger på känslan av obehag.

Så hur kan man då göra för att minska det här? Mitt tips är att i alla möten med människor som betyder något och som man har en relation man vill vårda – att man då helt enkelt tar upp vikten av att var och en av oss tar ansvar för våra egna tankar och känslor. Att vi inte går in och gissar vad den andre kan tro. Utan att vi lovar varandra att istället uttrycka till den andre om något som sägs gör en besviken eller om ett agerande väcker något annat som behöver benämnas.

Jag gör så i mina relationer att jag direkt säger ungefär så här ”vet du vad – jag lovar att jag tar ansvar för mina känslor. Så om du någon gång säger eller agerar på ett sätt som gör mig ledsen, arg eller besviken. Då lovar jag att ta det med dig direkt. Så att du aldrig någonsin behöver gå och fundera över om det ligger något och skaver. Jag tar ansvar för mina känslor och jag räknar med att du gör det samma.”

Det gör det lugnt och skönt. Skapar en ren och okomplicerad relation. Raka rör med korten på bordet alltid med vetskapen att det som tas upp är för att relationen betyder något och för att man är rädd om den. Det skapar trygghet. Det stärker relationen.

IMG_7264

Är det så att det är relationer som inte är så nära, där det känns onaturligt att säga på det viset är min rekommendation att bli lite modig. Att föregå med gott exempel genom att själv uttrycka om man känner sig lite trampad på tårna. Men då alltid leverera det på ett sätt så att personen förstår att man inte är ute efter att peka finger eller nedvärdera utan att det handlar om att det finns något som behöver redas ut för att det igen skall kännas bra. Att det är en fin, varm handling med de bästa avsikter.

Och om det är så att man har sagt något där man upplever att personen man talar till reagerar på ett sätt så att oron i magen väcks till liv, att man då direkt uttrycker det. Att man frågar den andre om det är något som inte känns bra. Och reder ut det i så fall. Men om det inte är något, då också lita på det, släppa och gå vidare.

Relationer är verkligen inte enkla. Det är så mycket som påverkar. Som tidigare erfarenheter, yttre omständigheter, känslor, stress eller hur man mår för dagen tex. Men relationer är ändå det som får oss att växa och må bra. Utvecklas och lära oss nytt. Så se varje möte med varje människa som en unik gåva. Och bestäm dig för att ta ansvar för dina egna tankar och känslor. Och lita på att andra kan göra precis det samma.

Be kind – always!

Vill du vara glad – var det!

valbefinnandebloggen

Ibland behöver det inte vara svårare än så.

Bestäm dig för en dag i glädjens tecken. Gör sådant som får dig att må bra! Som får dig att skratta!

Bestäm dig för att ha fokus på glädje i allt du gör idag. Måste du städa – sätt på ”gladmusik” och ta en svängom med dammsugaren. Skall du se en film – välj en härlig komedi. Längtar du efter krispiga färgglada blommor – köp dem och ställ på en plats där du ser dem ofta och kan njuta av dess skönhet.

FullSizeRender (005)

Händer något ”tråkigt” under dagen, försök att vända det och fyll på med extra mycket roligheter istället för att låta det dra ner dig.

Du väljer!

Ha en underbar dag!

”If you want to be happy, be” 

Veganskt, lyxigt och jäkligt gott

valbefinnandebloggen

När jag var i tonåren bestämde jag mig för att bli vegetarian. Fast besluten om att det skulle vara för evigt!

Det höll i en vecka… För det blev för komplicerat. Alla maträtter som skulle tillredas krävde väldigt mycket förberedelser och tog lång tid att laga. Dessutom blev inget direkt gott. Fick liksom aldrig till smakerna. Så jag gav upp.

Idag är det så mycket lättare att äta grönt. Det finns hur mycket bra alternativ som helst i matbutikerna och restaurangutbudet är superbt! Det går numera snabbt att slänga ihop en veggie-rätt som dessutom är god.

För egen del behöver jag dock följa recept slaviskt när jag lagar grönt eller raw, vilket gör att jag älskar bra sådana kokböcker.

Och den här boken är helt ljuvlig!

Rå matglädje

Full av inspiration och matglädje. Och eftersom Erikas restaurang i Göteborg är en favorit för mig skall det bli extra spännande att prova dessa recept.

Älskar doften av lavendel, så den här kakan kommer jag absolut göra!

Lavendel kaka

Nu skall jag lägga undan denna lilla godbit och ägna kvällen åt att packa. För imorgon bär det av till Oslo för jobb. Härligt!

Ha en fin kväll!

Nya insikter på 1 timme!

valbefinnandebloggen

Vilken kväll!

Igår hade jag glädjen att få föreläsa om våra kärleksspråk för medlemmarna på Pilates Complete. Hela stället har en sådan varm och fin energi så jag blev inte förvånad när jag träffade alla härliga deltagare som utstrålade precis det samma.

image

Att få prata om något som på riktigt kan göra stor förändring i människors liv redan efter en kväll är näst intill magiskt. Och just kunskapen om våra kärleksspråk gör just det. Skapar förändring och ger möjlighet till ökad förståelse vad gäller egentligen alla relationer man har och har haft.

Deltagarna igår var väldigt engagerade och intresserade. Ställde frågor, diskuterade med varandra och många stannade kvar efteråt för att berätta om sina tankar och insikter. Det gör mig extra glad! Känner en sådan enorm tacksamhet över att få träffa så många fina människor i mitt arbete! Snacka om lyx!

PC deltagare image

Tack alla som var och lyssnade igår och tack Linda & Jasmin för ett fint ordnat evenemang!

Jo, förresten. Pilates Complete har öppet hus nu på söndag. Så är du i närheten av Göteborg så kika in. Det är ett väldigt mysigt ställe och just på söndag finns det extra många instruktörer på plats för att kunna svara på frågor och visa runt.

PC

Ha en riktigt fin torsdag och unna dig något extra just idag. För det tycker jag verkligen att du är värd!

Det perfekta livet

valbefinnandebloggen

Det är många som är på jakt efter det perfekta livet. Det där livet som skall göra oss lyckliga och tillfreds hela tiden.

Vi skall ha perfekta kroppar som fått den perfekta träningen och den bästa kosten. Starka och strålande som modellerna i glossiga magasin.

Vi skall ha det perfekta boendet som är trendigt, stilsäkert men ändå har en personlig prägel. Välstädat och vackert som i en tjusig inredningstidning.

rose-966859_960_720

Vi skall vara den perfekta partnern som alltid är glad, påhittig och kärleksfull. En fullfjädrad livskonstnär som sätter sina egna behov åt sidan, som i alla vackra kärleksromaner.

Vi skall vara den perfekta vännen som alltid är redo för ett stöttande samtal eller en sväng på stan. Någon som alltid har tid, bjuder på bus och upptåg och kan läsa den andres tankar, precis som i alla härliga TV-serier.

Vi skall vara den perfekta arbetstagaren som alltid ställer upp och som klättrar fint upp på karriärstegen. Målmedveten, fokuserad och framgångsrik.

Vi skall ha en fullspäckad, intressant och spännande fritid. Hinna med kultur, resor och  alla trendiga restauranger. Uppleva allt som presenteras i olika livsstilsprogram.

På toppen av allt detta skall vi vara balanserade och ha mängder med tid för barnen. Vi skall odla, safta och sylta. Handla närproducerat och ekologiskt. Vara mindfulla, andas och meditera.

Vi skall dessutom visa upp våra perfekta liv och få bekräftelse på att vi duger genom att publicera ut det på våra sociala plattformar. Ju fler likes och kommentarer desto bättre självkänsla…
tumblr_mb2w7lBpyN1qfdwsio1_500Känner du igen dig? Då kanske det är dags att bromsa. Kanske ta en dag att bara vara. Logga ut. Bara göra sådant du vill. På riktigt. Vila om du är trött. Ät det du är sugen på. Träna om kroppen vill. Stanna upp och fundera över vilka val du gör i livet. Väljer du utifrån dig själv eller utifrån en norm eller bild av ett liv som tillhör någon annan.

Livet behöver inte vara så allvarligt… Lek, njut, busa och ta reda på vad du gillar. Se fel, brister och det icke-perfekta som en del av livet. Allt behövs – allt är du!

Förberedelser inför workshop

valbefinnandebloggen

Imorgon skall jag hålla en föreläsning på otroligt vackra Pilates Complete. De blev faktiskt nyligen utsedda till en utav världens vackraste pilatesstudios – inte illa! Jag skall på deras medlemsevent, prata om våra kärleksspråk och hur de faktiskt påverkar alla våra relationer livet igenom. Älskar att prata om detta för det brukar oftast leda till varma leenden, igenkännande skratt samt en och annan viktig insikt.

Och det skall bli väldigt roligt att träffa dessa härliga medlemmar med tanke på att jag kommer att finnas på plats hos dem en gång i veckan för att ta emot coachingklienter. Både för enskilda samtal och för par eller andra typer av relationer. Jag har inte så många lediga tider kvar att erbjuda, men om du har intresse av att jobba med dig själv och din utveckling, så skicka mig ett mail till info@regnsken.se så ser vi om vi kan lösa något. Det är onsdag eftermiddag/kväll jag har möjlighet att ta emot och platsen är Göteborg.

PC ute

PC inne

Är du nyfiken på att besöka Pilates Complete och prova någon av deras grymt bra pass så erbjuder de den här veckan gratis prova-på-klasser. Mer info finns såklart på deras hemsida.

Nu skall jag lägga sista handen vid min presentation så att allt är på banan till imorgon.

Önskar dig en riktigt fin kväll!