Annons

Jag gör det ändå!

valbefinnandebloggen

Nu har det gått en vecka sedan inlägget om målsättning, ditt varför och där du sedan också fick tips om hur du kan hantera hinder och ursäkter längs vägen. Hur går det för dig på din resa mot den förändring du önskar?

Oftast brukar det vara så att den första tiden går riktigt bra. Då är man så otroligt motiverad och tycker att allt känns nytt och spännande. Men lika vanligt är det att man sedan får en liten dipp. Då är det lätt att ge upp. Men inte denna gång! För du skall nämligen bli medlem i ”jag-gör-det-ändå-klubben”.

Jag-gör-det-ändå-klubben!

Vad är då detta… Jo, det är ett förhållningssätt för att lyckas genomföra saker som känns motiga eller som andra människor ibland kan tycka borde vara omöjligt för mig att klara av. Så hur fungerar det då om man är medlem i ”jag-gör-det-ändå-klubben”? Jag kan ge några exempel:

• När du är trött och inte orkar göra det du bestämt dig för. Gör det ändå. (Det kommer kännas skönt när du väl gjort det och handlar bara om att ta sig över sin mentala tröskel)

• När du blir ifrågasatt i ditt val av förändring. Följ din plan ändå. (Du har gjort ett val som du tror på. När man förändrar blir man nästan alltid ifrågasatt. Acceptera att det finns olika förhållningssätt till allt här i livet, men respektera dig själv och ditt val)

• När du vill sätta dig i soffan och titta på TV istället för att skapa dig egentid och göra din dagliga check-in. Stäng av TV:n och gör det ändå. (Du har bestämt dig för att lyckas. En del i det är att hela tiden hålla kvar fokus och det gör du genom att göra dina övningar och reflektioner vid din dagliga check-in. Det kommer ge mental styrka och det kommer kännas gott i själ och hjärta när du har haft stunden med dig själv)

• När du hör hur alla andra lyckas med sina delmål och du själv står helt still. Fortsätt ändå. (Vi är alla olika och reagerar olika snabbt och på olika sätt vid förändring. Du kommer också få resultat, om du inte ger upp. Så ge inte upp!)

• När någon säger till dig ”det där kommer du aldrig att klara av” Svara: ”Det är möjligt, men jag gör det ändå”. Fortsätt ändå. (Tänk på vad personen ifråga egentligen säger. Många hade själva önskat att genomföra en förändring och kan uppleva det nästan lite provocerande att se någon annan ta tag i sitt liv. De människornas taktik kan många gånger vara att tala om att det verkar svårt eller till och med omöjligt. Men det är bara en ursäkt för att de själva inte kommer igång.)

Tänk som så, att när du bestämt dig för något, gör det ändå, även om det känns motigt, svårt eller om ingen annan tror att det kommer att lyckas. ”Jag-gör-det-ändå!”

Förstår du hur det fungerar? Genom att göra det du har föresatt dig att göra; inte låta hinder, ursäkter eller andras åsikter ligga i vägen så kan du åstadkomma mirakel. För du blir dirigenten i ditt liv. Du gör de saker som är viktiga för dig! För att må bra. Och när du mår bra har du även så mycket att ge till alla andra viktiga människor i ditt liv.

image

Plan your work and work your plan!

Planering är A och O för att lyckas. Planera därför förslagsvis varje söndag hur veckan framför dig skall se ut för att du skall ta dig närmare ditt mål. Planera in aktiviteter eller människor du skall kontakta. Eller något helt annat. Men gör något varje vecka som för dig framåt.

Planera in en stund varje kväll där du gör din dagliga ”check-in” och skriver i din skrivbok hur dagen varit. Ställdes du inför någon utmaning och hur hanterade du i så fall den? Vad är du mest stolt över? Hur är känslan nu när du fokuserar på det viktigaste av allt; dina drömmar  – ditt liv!

organizer-791939_960_720

Ofta brukar tid vara en ursäkt för varför man inte genomför det man har tänkt att göra. Men låt det inte bli en ursäkt för dig denna gång. Skapa tid och utrymme. Du bestämmer om tiden finns; du skapar den för dig själv. Kanske behöver du gå upp en timme tidigare, eller så prioriterar du bara annorlunda (prova t.ex. att stänga av Tv:n, lägga undan mobil och dator)

Men det räcker inte bara att du planerar, för när du väl har planerat och gjort utrymme i din kalender är det dags att genomföra din plan. Plan your work and work your plan! Känns det motigt, kom då ihåg att du är med i ”jag-gör-det-ändå-klubben”. Så gör det ändå. Du kommer känna dig så otroligt nöjd och stolt över dig själv när du går i mål! När du har åstadkommit det du själv bestämt dig för att göra.

Att lämna en gammal vana… 

Är ofta svårare än att skapa en ny. Det är lätt att man vill hålla kvar vid ett tidigare leverne. Det är tryggt. Kanske är det så för dig nu när du påbörjat din resa framåt. Kanske vill hålla kvar vid något och har svårt att släppa taget om det ”du brukar göra”?

Min rekommendation är i så fall att våga släppa taget om det du brukar göra. Att du följer din plan fullt ut. Och se vad som händer. Tänk om du lyckas! Hade inte det varit härligt!

Ha en riktigt fin vecka och unna dig att följa din plan fullt ut. Och skulle det kännas lite motigt någon dag, så kom ihåg att du nu är med i ”jag-gör-det-ändå-klubben”!

Var rädd om dig!

“Strength doesn’t come from what you can do. It comes from overcoming the things you once thought you couldn’t do” 

 

Annons
Annons