Annons

Andas du?

valbefinnandebloggen

Andas. Något vi gör hela tiden. Utan att egentligen tänka på det. Men om du stannar upp och blir medveten om din andning – just nu – vad berättar den för dig? Hur vi har det med vår andning är en bra vägvisare över hur vi har det i livet just nu. Är andningen snabb är du troligtvis lite uppvarvad. Känner kanske av stress. Om du inte lyckas få ner andningen i magen har du förmodligen kört på lite för hårt, lite för länge. Eller så är det en signal på att du bär på oro inuti.

IMG_4709

Mitt tips till dig idag är att börja bli medveten om din andning. Genom att fyra gånger om dagen bara stanna upp en kort stund och se var du har din andning. En gång på morgonen, en gång vid lunch, en gång på eftermiddagen/kvällen och en gång när du gått till sängs. Bara stanna upp och se hur du har det och försök att tolka in vad andningen berättar för dig och vad du därigenom behöver. Ta sedan fem riktigt djupa andetag där du långsamt räknar till fyra på inandning, stannar upp en stund, och sen räknar till fyra igen på utandning. Försök att andas ner i magen. Och se sen hur det känns i din kropp efter dessa lugna, sköna andetag.

IMG_4708

Det här är ett bra sätt att regelbundet ”checka-in” hos sig själv och se hur man har det. Stanna upp och bromsa en stund. För att bli medveten och utifrån det göra val baserat på måendet för stunden. Det tar nästan ingen tid alls. Kanske 2-3 minuter. Men tid så värd att spendera på sig själv.

Ha en fin dag! Stanna upp. Andas!

Instagram: @asanyvall

Annons
Annons