Hjälp, min partner har drabbats av utmattningssyndrom!

valbefinnandebloggen


Ni som har följt mig här på bloggen ett tag vet att jag brinner för att försöka vara en röst för dem som på ett eller annat sätt har drabbats av utmattningssyndrom. För trots att det här är något som vi nu länge har haft synligt i vårt samhälle blir det allt fler som drabbas. Och när någon får diagnosen utmattningssyndrom så är det fler än den personen som drabbas av sjukdomen. Det påverkar alla nära relationer. Att vara anhörig är allt annat än enkelt. Man vill så väl, men är samtidigt så rädd för att göra fel.

Jag skrev för ett tag sedan ett inlägg just med fokus på de anhöriga. Kanske främst riktat till dem som lever med någon som har utmattningssyndrom. För det är så sällan som de anhöriga får bli synliga. De blir lätt bortglömda. Men även dem bär på mycket oro, skuld och har svårt att veta hur de skall förhålla sig. Är det till exempel ok att säga ifrån när någon inte mår bra, men agerar på ett sätt som kanske sårar? Och är det ok att själv göra roliga saker när partnern inte orkar eller vill följa med?

Unknown-1

Just nu får jag väldigt många mail från just anhöriga som uttrycker så mycket förtvivlan kring längtan och önskan att vara ett stöd, men där många blir som förlamade istället av rädsla för att göra fel. Så därför tänkte jag att jag här länkar till det inlägget där jag just ger tips på 12 saker som kan vara en liten hjälp på vägen för någon som är anhörig.

Jag kommer fortsätta att skriva om och försöka sprida kunskap om det här. För jag är verkligen bekymrad över hur många som mår dåligt och som tyvärr inte får den hjälp som behövs. Sjukvården behöver upplysas. Våra politiker som bestämmer behöver förstå. Försäkringskassan behöver få verktyg för att kunna säga ifrån när kraven på dem resulterar i att de som är drabbade mår ännu sämre.

Det behövs mer kunskap om vad som fungerar när man är drabbad. Vilka terapiformer som är bra och som läker istället för att lägga på mer prestationskrav. Vilka andra aktiviteter som fungerar i kombination med vila. Och förståelse för att det tar tid. Men att man under sin tid av återhämtning kan göra en del saker som gör att man mår bättre för stunden. Men som inte är ett kvitto på att man är så återställd att man kan arbeta fullt ut. Så jag kommer att skriva mer om det här framöver med förhoppningen om att det på något sätt kan vara till hjälp för någon. Och jag hoppas att vi alla kan hjälpas åt att sprida kunskap om utmattningssyndrom så att vi till slut kan vända trenden så att färre insjuknar.

Så vill du dela detta inlägg vidare, så är du mer än välkommen! Och vill du berätta om något som du tycker är viktigt så skriv gärna om dina tankar och erfarenheter i kommentarsfältet. För att känna att man inte är ensam i det här kan vara väldigt kraftfullt och läkande. Du kan göra skillnad. Vi kan alla göra skillnad. Tack för DIG och allt du är!

Ta väl hand om dig!

12 saker som kan hjälpa dig som anhörig till någon med utmattningssyndrom!

Instagram: @asanyvall

Hemsida: www.regnsken.se

Vad skulle du göra om du inte var rädd?

valbefinnandebloggen


Att vara rädd är något som vi alla är, för olika saker. Många gånger är det just rädslor som står i vägen för våra drömmar. Vi stoppar oss själva, innan vi tar det det första steget för att pröva våra vingar, på grund av olika rädslor. Kanske rädslan att misslyckas. Rädslan att göra bort sig. Rädslan att bli ensam. Rädslan att inte duga. Eller någon annan form av rädsla.

Orsaken till att vi blir rädda är för att skydda oss. För att stanna upp och fundera över om det är bra eller dåligt för oss att göra det som orsakar rädslan. Och det ju bra. Jättebra! Så länge vi just använder tiden till att både lyssna till vår magkänsla och reflektera kring olika vägar för att påbörja resan mot våra drömmar. Det är sunt och bra. Men tyvärr är det oftast inte så vi gör. Det allra vanligaste är att när rädslorna dyker upp, då avstår vi att prova det vi längtar efter.

about-img

Så idag blir min fråga till dig, vad skulle du göra om du inte behövde vara rädd?

* Ägna gärna en ordentlig stund åt att verkligen fundera över det här. För svaren du får är ofta viktiga insikter i vad du innerst inne drömmer om. Kanske något du skulle vilja ändra på. Sluta med. Börja med. Eller göra mer av.

* När du har fångat det så är sannolikheten ganska stor att rädslorna dyker upp. Att försvar knackar på din dörr och berättar varför det inte är möjligt. Kanske är det precis här som du brukar lägga allt åt sidan och tänka att det inte är någon idé. Att det blir för läskigt. Men inte den här gången.

* Gör i stället så att du skriver ner alla rädslor som dyker upp. Och även alla försvar kring varför det inte är möjligt. Alla hinder och ursäkter. Lista ner dem på ett papper.

* Titta sedan på en sak i taget – en rädsla i taget och ägna just tid åt att refelktera kring hur stor sannolikheten är att det skall hända. Och om ditt svar skulle vara att det är stor sannolikhet, gå då vidare och fundera över vad du kan göra för att trygga dig genom att kanske justera något eller genom att ta lite mindre steg mot din dröm.

Rom byggdes inte på en dag. Det fick ta tid. Men resultatet blev fantastiskt. Tänk om rädslan hade tagit över där. Tänk om man hade kommit fram till att det inte var någon ide att pröva för att det var ett för stort projekt eller för att det inte skulle vara möjligt. Samma sak är det med dina drömmar. Du behöver inte göra stora förändringar och vända upp och ner på allt på en gång. Men du kan ta ett steg. Du kan göra något för att närma dig din längtan. Och det första steget är kanske att just få ner din dröm på ett papper. Manifestera det. Nästa steg är kanske att gå igenom alla rädslor och hinder. Och finna strategier för hur de inte skall vinna. Därefter kanske du kan ta ytterligare ett steg genom att göra något som för dig närmare. Kanske undersöka något eller ta kontakt med någon. Eller något helt annat.

Så min vän, vad skulle du göra om du inte behövde vara rädd? Ha en underbar dag! Kram Å

Instagram: @asanyvall

Hemsida: www.regnsken.se

Vilken eftermiddag!

valbefinnandebloggen


Igår hade jag glädjen att få föreläsa och köra en Yinyoga-klass på Endorfin Lerum.

Det blev en otroligt mysig eftermiddag! Så fina deltagare som bidrog med massor av entusiasm och glädje! Älskar verkligen att få föreläsa om våra kärleksspråk och genom det få ta del av allas olika reaktioner och insikter.

IMG_1117

Sedan var det en ynnest att efter en glädjefylld och god fikapaus få köra ett Yinyoga-pass tillsammans med duktiga Malena Billeqvist.

Tack Endorfin för förtroendet! Och tack alla ljuvliga deltagare! Nu är jag påfylld av all fin energi och njuter av alla intryck och de vackra rosorna jag fick!

Om du också vill lära dig mer om våra kärleksspråk och hur de påverkar alla våra relationer, eller kanske vill vara med på en Yinyoga-klass, så kika in på min hemsida så hittar du vad som ligger bokningsbart just nu.

Kärlek, respekt och omtanke!

Instagram: @asanyvall

Att inte få tänka klart sina tankar kan leda till ohälsa

valbefinnandebloggen


Vaknar upp, lite tidigare än jag tänkt, men utvilad och redo för en ny fin dag. Det är så ljuvligt de dagar när kroppen får vakna av sig själv. Ingen klocka som väcker, utan man vaknar för att man sovit klart. Välgörande och alldeles underbart.

Smyger upp och gör mig en kopp kaffe. Pussar på mina katter och kikar ut genom köksfönstret. Så vackert! Frostigt och kallt. Men solen skiner och himlen är helt klar. Magiskt!

IMG_1077

Blir sittande en stund och låter tankarna få flyga fritt. Lite hit och lite dit. Högt och lågt. Att just tillåta tankarna att få utrymme är så viktigt. Att låta dem få snurra runt tills dess att man landar in i något. Det är så sällan vi tillåter oss att göra det. Att ge tankarna utrymme. Vi tränar oss i att inte tänka eller om tankarna blir för jobbiga skjuter vi dem åt sidan och sysselsätter oss med något annat. Vi kikar ner i vår telefon eller sätter på TV:n.

Det här tror jag är ett av vår tids största problem. Att vi inte tänker färdigt våra tankar. Jag tror att det gör våra hjärnor trötta. Och att vi lagrar på oss en massa onödigheter som vi bär runt på som sätter sig som oro i magen, eller som huvudvärk eller i nedstämdhet.

IMG_1076

Så om jag får önska dig något idag så är det tid. Massor av tid så att du kan tillåta dina tankar att flyga fritt och få tänkas färdigt. Inte fly undan. Inte lägga åt sidan. Utan vara i det som är och låta din fantastiska hjärna få ägna sig åt det som den är allra bäst på: att tänka och finna lösningar för att släppa taget och på så vis få känna frid och frihet.

Önskar dig en härlig dag! För egen del skall jag få prata kärleksspråk och hålla en Yinyoga-klass på ett mysigt yogaevent idag. Men dessförinnan skall jag njuta av ytterligare en kopp kaffe och låta mina tankar få färdas fritt.

Instagram: @asanyvall

Hemsida: www.regnsken.se

Starta din dag på ett bra sätt och ta därigenom både dig själv och din omgivning med storm!

valbefinnandebloggen


Hur du startar din dag påverkar nämligen resten av dagen.

Jag tror att du kan hålla med om att när man har haft en sådan där strulig morgon när allt har gått fel, att känslan liksom hänger med hela dagen. Fler saker sker och det är väldigt svårt att komma ur det ”negativa”.

IMG_1053

De morgnar som däremot börjat riktigt bra. Du vet de där dagarna när man lämnar hemmet med en go känsla inuti. Ja då är det precis som om man hamnat i ett positivt flöde. Människor du möter är vänliga och ler mot dig. Och det du tar dig för känns enkelt och bra.

Vi kommer alltid ha både de där bra och dåliga dagarna. Och även dagar som ligger någonstans mitt emellan. Det är så livet är.

Men du kan faktiskt hjälpa dig själv en bit på traven genom att skapa bra morgonrutiner som får dig att starta dagen på ett fint sätt. Och på så vis ta med den känslan in i resten av dagen.

Här kommer mina tips

Som vanligt väljer du det som tilltalar dig och bortser från det andra.

1. Se till att skapa utrymme för att minska stressen på morgonen genom att redan kvällen innan göra de förberedelser du kan. Packa träningsväskan, lägg fram dina jobbpapper, förbered barnens matsäck och tänk kanske ut vilka kläder du skall bära.

2. Öka på dina tidsmarginaler ordentligt för det du skall göra på morgonen. Du kanske behöver gå upp 30 minuter tidigare för att med lugn ta dig igenom din morgon. Gör det i så fall. Lägg dig lite tidigare på kvällen för att få din sömn. Det är verkligen värt det.

3. Ramla inte rakt in i mobilens värld som det första som sker på morgonen. Det är så lätt att bli sittande lite för länge vilket gör att det ändå, trots att du har mer tid, gör att det äter på den tid du behöver för att ge dig själv en bra start på dagen.

IMG_0537

4. När du vaknar, rusa inte upp utan sträck ut din kropp och låt den få vakna mjukt och skönt. Ägna sedan 10-15 minuter åt att sätta din intention med dagen. Det gör du genom att vara den här stunden med dig själv i stillhet. Slut dina ögon och ägna en liten stund åt att känna in hur du har det. Vilka signaler ger din kropp och själ dig. Lyssna noga och omsorgsfullt. När du hittat vad du behöver just idag, sätt det som din intention och låt det påverka alla dina beslut under dagen. Är du trött tex, så behöver du kanske sänka kraven, ta genvägar och boka av något.

IMG_1054

5. Ät din frukost i lugn och ro. Försök att ge dig själv en frukost som din kropp mår riktigt gott av. Njut av varje tugga.

IMG_1051

6. Ta dig tid (om du lever med andra) att säga god morgon ordentligt till var och en. I närvaro småprata och ge varandra en fin, varm stämning i rummet.

7. När du går hemifrån, säg något peppande till dig själv utifrån din intention eller utifrån vad du längtar efter att höra för att få en härlig skjuts in i dagen. Sätt på dig ditt leende och möt din omvärld med en trygg och go känsla i att du idag är beredd att ge dig själv vad du behöver och därigenom också kommer bemöta andra på ett fint sätt.

Ha en underbar dag! Och en riktigt härlig start på helgen!

Instagram: @asanyvall

Hemsida: www.regnsken.se

Mina 10 ledstjärnor för ett ökat välbefinnande

valbefinnandebloggen


Öka ditt välbefinnande genom att:

1. Alltid vara sann mot dig själv.

2. Stanna upp och känna in vad du behöver.

3. Lyssna lite oftare till din magkänsla.

4. Ta ansvar. Skyll inte ifrån dig. Bli inget offer.

5. Omge dig med människor där du får vara du.

6. Vara generös mot dina medmänniskor.

7. Vara lite modig. Prova nya saker.

8. Skratta flera gånger om dagen.

9. Lyfta och peppa andra.

10. Tro på dig själv. Bestäm dig för att du kan, om du vill.

IMG_0247

Instagram: @asanyvall

Låt oss ägna dagen idag åt att sprida nätkärlek!

valbefinnandebloggen


I samband med att sociala medier exploderade, bloggarna ökade och youtubers blev ett fenomen, så blev det inte bara möjligt för vem som helst att kommunicera och skapa kanaler för sina många gånger viktiga budskap. Samtidigt blev det också allt fler som ansåg sig ha rätten att skriva kommentarer, som om det istället uttrycktes öga mot öga, förmodligen skulle klassas som kränkningar eller till och med mobbning.

IMG_0978

Visst är det ledsamt…

Jag tycker att det är väldigt ledsamt. Och jag funderar en hel del på hur den som drabbas hanterar det. Blir man tystare. Mer osäker på sin person. Vad gör man av känslan av ledsenhet när man blir attackerad av någon som man inte vet vem det är och därför har svårt att möta för att försöka förstå.

Och hur mår den som upplever det viktigt att få trycka till? Vad är det negativa skrivandet en reaktion på. Är det något annat som personen ifråga skulle behöva istället, för att få må bra?

Det som är så sorgligt med det här är att det förmodligen leder till två ledsna och frustrerade personer. Den som trycker till och den som blir tilltryckt.

Vi får tycka olika!

Tänker att vi faktiskt inte behöver tycka samma om allt. Vi får ha olika åsikter. Och när vi uttrycker dem på ett balanserat sätt och har en respektfull ton kan det bli en intressant och givande dialog.

IMG_0980

Jag hör många som drabbas av hårda, kränkande ord. Negativa åsikter om utseende och val i livet. Många unga människor är extremt utsatta, men nu drabbas allt fler oavsett ålder och kön.

Min filosofi går alltid ut på att möta hat med kärlek. Kyla med värme. Egoism med omtanke. Jag vill och kommer aldrig sluta tro på att vi kan förändra vår värld genom att sprida mer värme, kärlek och omtanke.

Låt oss starta idag!

Så, jag tänker att vi gemensamt idag börjar att sprida massor av värme och omtanke på nätet. Massor!!!

Jag hoppas att du vill vara med på detta genom att idag göra följande:

1. Välj ut minst 10 olika Instagram-inlägg och skriv en fin positiv kommentar.

2. Dela minst 3 inlägg och/eller event som du gillar på Facebook och skriv något positivt om varför du delar dem.

3. Skriv varma, fina kommentarer på de bloggar du följer och gillar.

4. Fundera över vad du ytterligare kan göra för att sprida ännu mer nätkärlek. Kommer du på något fiffigt, så berätta gärna om det, så att vi andra kan få inspiration.

Tack för att du är med på detta! Varje liten handling vi gör i vår vardag som bygger på värme och omtanke gör stor skillnad.

Kärlek, respekt och omtanke!

Instagram: @asanyvall
Hemsida: www.regnsken.se

Vaknade på fel sida…

valbefinnandebloggen


Vaknade liksom på fel sida idag. En sådan där morgon när jag inte kan sätta fingret på varför, men känner mig trött och irriterad inombords.

Så jag mediterar. Det brukar funka för att skifta fokus. Men inte idag. Ger mig ut och springer. Endorfinerna brukar hjälpa till. Men inte idag. Tar en stor kopp kaffe. Älskar ju den stunden på morgonen. Men inte idag.

Så jag ger upp och accepterar. Förstår att kroppens signaler är här för att stanna tills jag tolkar in dem rätt och ger mig själv det jag behöver. Verkligen behöver. Vad det nu är, just idag?

Ibland förstår man inte de signaler man får och det är helt ok. Det är då man får träna sig på att stanna kvar i känslan och ha tålamod. Känna tillit till att svaren kommer om man bara är kvar och lyssnar inåt. Tålamod och tillit. Två vackra ord.

IMG_0913

Ha en fin dag idag min vän!

Instagram: @asanyvall

Det får vara slut med dessa skeva kroppsideal!

valbefinnandebloggen


Jag har tänkt en hel del det sista på det här med våra kroppsideal. Hur förvrängt det har blivit.

Orealistiska ideal

Det känns som om vi helt och hållet har glömt bort varför vi har en kropp. Vad syftet är med att ha en kropp. Istället så handlar det nästan helt och hållet om en jakt på att minska i vikt, öka i muskler och att tona sin kropp. Idealen och det vi försöker uppnå är knappt nåbara. De bilder vi ser som vi sätter som vårt mål är ofta bilder på personer som just när bilden tas är i sin livs toppform. Och trots det är de dessutom nästan alltid även retuscherade. Och det är detta som blir vårt mål. Något som inte ens finns i verkligheten …

Givetvis finns det några få undantag. Det finns dem som lyckas att hålla en toppform med en supertonad kropp hela tiden. Men de gör också varje dag uppoffringar som de allra flesta av oss inte skulle orka med. Den kost de äter och den träningsmängd de lägger in blir som ett heltidsjobb. Michael som jag hade glädjen av att ha som min PT tidigare sa alltid när jag frågade honom om olika estetiska resultat att ”allt är möjligt, men frågan är om du är villig att lägga in allt det arbete och ta alla uppoffringar som krävs”. Mitt svar blev alltid nej. Det var inte värt det. Verkligen inte!

Vad är kroppens syfte?

Tillbaka till kroppens syfte. Visst är det att ha en kropp som orkar bära dig varje dag. Som klarar av att finnas där för att låta dig uppleva massor av spännande saker varje dag. Som gör ditt liv möjligt. Och om det är det som är syftet, ja då spelar ju det estetiska ingen roll. Så länge du tar hand om dig. Ger din kropp bra bränsle och rörelse. Visar den omsorg. Det räcker.

Jag blir ganska ledsen när jag får så många mail och träffar så många människor som sliter med sin kropp och som har fått en helt sned kroppsuppfattning. Oavsett vad de gör och oavsett vilka resultat de får, blir de aldrig nöjda. För det finns alltid någon som har mer definierade armar, som väger något gram mindre eller som klarar av att springa lite snabbare. Och i det ser de inte sin egen skönhet. Sitt unika vackra jag. Det är helt borttappat.

e80588788b7e6a187a07ba2dd6eb2a84

Ge dig själva de bästa förutsättningarna

All denna jämförelse. All denna längtan efter en superkropp. Kan vi inte släppa det. Kan vi inte försöka att se på våra kroppar med kärlek och omtanke. Vara tacksamma för allt kroppen klarar av. Och sjävklart ge den de allra bästa förutsättningar för att orka bära dig så att du kan få leva ett spännande liv.

Då behöver du givetvis träna och äta bra. Men också acceptera och tycka om det som är du och så som du ser ut. Börja göra saker med din kropp som du och den tycker om. Kanske dansa loss hämningslöst till din favoritlåt. Smörja in dig omsorgsfullt med en härlig bodylotion. Och varje dag hylla din kropp. Din unikhet. Din skönhet genom att vara precis den du är.

Tillåt världen att få ta del av hela dig. Sluta fokusera på de små skavankerna som vi alla tycker oss ha. Och lyft istället fram allt det där fantastiska som du har. Som är du! Bär ditt huvud högt. Klä dig i sådant du tycker är vackert och varför inte bjuda in mer färg i din garderob. Le och skratta.

Och när du tränar – gör det med glädje och kärlek till din kropp. Och när du äter, se det som att du ger din kropp bra bränsle. Inte för att späka dig ner i vikt. Utan för att ge din kropp näring och skön rörelse.

Vi borde hylla vår unikhet!

Om det var meningen att vi alla skulle se likadana ut, hade vi då inte blivit skapta så?

Istället är vi var och en unika. Har vårt alldeles egna DNA. Det borde vi hylla. Våra olikheter. Det borde vi verkligen hylla!

Jag kommer från och med nu göra allt för att skifta mitt eget fokus och ge mig själv och min kropp massor av kärlek om omtanke. Ta hand om den. På bästa tänkbara sätt. Aldrig mer slå ner på den. För det är den inte värd. Denna kropp som varje dag kämpar med att ge mig möjlighet att få leva och uppleva saker. Inte är den värd att straffas. Det får vara slut på det.

Nu tycker jag att vi börjar leva fullt ut. Slutar gömma undan oss själva och våra kroppar. Låt världen få se att olika är vackert. Väldigt vackert!

Instagram: @asanyvall

Hemsida: www.regnsken.se