Gnällarmbandet på!

valbefinnandebloggen

Handen på hjärtat. Har du en tendens att uttrycka sådant som du inte tycker är så bra? Eller påpeka vad du tycker är fult eller meningslöst. Är du den som sitter i TV-soffan och berättar för alla andra vad du tycker och tänker om programledarens frisyr och outfit? Och är du den, som när du skall ge feedback på något, då väljer att starta med det som du tycker är dåligt? Är det så att du har en tendens att gnälla?

Det är påvisat att människor som uttrycker mycket negativt, antingen om sig själv eller till andra, faktiskt mår lite sämre. Deras känsla av välbefinnande är lägre än vad den är hos de människor som väljer att inte uttrycka det negativa och som har en tendens att försöka se det som är bra i en situation. Så det finns verkligen ett värde i att försöka minska gnället.

Ibland är man inte ens själv medveten om hur mycket negativt som pyser ut från en. Och det kanske är det första steget. Att ägna ett par dagar och bara observera dig själv och kanske din närmaste omgivning. Hur ofta uttrycks negativitet och hur upplever du att det påverkar dig att vara i sådana energier och sammanhang?

woman-thinking-25

Är det så att du vill försöka att minska på gnället och istället ge konstruktiv kritik enbart när det verkligen är nödvändigt, så har jag ett roligt tips som du gärna får prova.

Gnällarmbandet – så här gör du:

1. Ta ett av dina armband – eller om du vill lyxa till det lite extra – köp ett nytt armband till just detta ändamål.

2. Sätt armbandet på din högra handled. Varje gång du gnäller, eller uttrycker något onödigt negativt så flyttar du armbandet till den andra handleden. Vill du få lite extra hjälp på vägen, berättar du för de dina att du nu genomför det här experimentet och ber dem att göra dig uppmärksam på om du är negativ eller gnäller på något som inte är relevant för vare sig dig eller din omgivning. Kanske kan du till och med få med dig några på experimentet så att du kan dela dina tankar och erfarenheter med dem.

3. Målet är att få ha kvar armbandet på samma handled i 30 dagar. Så först när du har lyckats med det, kan du ta av dig armbandet och då även ägna en stund åt att reflektera hur ditt mående har påverkats av att du har plockat bort det onödigt negativa och gnällandet som inte är befogat.

man-1420237_960_720

Det som den här övningen gör är främst att den gör dig uppmärksam på ditt beteende, på ett väldigt tydligt sätt. Du blir medveten. Och det är först när man är medveten om något som man kan börja förändra. Det blir ett roligt sätt att se din utveckling framåt. Och spännande att se vad det gör med dig och din omgivning när du ändrar ditt förhållningssätt.

För som sagt var, hur vi pratar till oss själva och hur vi talar om andra, påverkar vårt välmående betydligt mer än vad vi oftast är medvetna om. Lycka till med gnällarmbandet!

Instagram@asanyvall