Om du känner dig nedstämd, så kan du kanske ha en vårdepression

valbefinnandebloggen

Nu blir dagarna längre, himlen ljusare och naturen fylls med fina vårtecken. Vi får lämna den mörka årstiden och välkomna den härliga våren. Njuta av vårsolens strålar och mysa med en kopp kaffe på någon skön uteservering. Härligt! Men inte för alla. För det är inte alla förunnat att få njuta av årstidsväxlingarna. För en del innebär övergången från en årstid till en annan att de blir nedstämda och kan insjukna i en depression.

IMG_1919

Årstidsbunden depression

Jag tror att många kan känna igen sig i att man då och då kan känna sig trött och lite hängig. Att man blir lite nedstämd och har svårt att ta tag i saker. Det är inte konstigt alls. Utan istället väldigt vanligt. För kan inte vara pigga och glada hela tiden.

Men det skall inte förväxlas med det som man kallar för årstidsbunden depression. Eller vårdepression som kanske är ett mer använt uttryck. Det är ca 5% av den vuxna befolkningen som får så starka symptom att det klassas som årstidsbunden depression. Och fler kvinnor än män drabbas.

Årstidsbunden depression klassas inte som en sjukdom utan specificerar att depressionsepisoden med tydlig koppling till årstiden har funnits i minst två år i följd. Så symptomen är samma som för depression, det som är skillnaden är att det infaller just i samband med årstidsskiftningar och att man inte får det i andra perioder.

Symptomer

Några saker som man brukar uppleva när man har drabbats av årstidsbunden depression är:

1. Du är ständigt trött

Oavsett hur mycket du sover blir du aldrig piggare. Behovet av sömn ökar och du sover mer och mer trots att det inte ”hjälper”.

2. Sötsuget ökar

Du vill ha mer kolhydrater. Det i sin tur kan resultera i viktuppgång vid dessa årstidsskiften.

IMG_0224

3. Immunförsvaret försämras

Du blir sjukare oftare och kan nästan uppleva att det räcker med att vistas bland andra människor för att du skall bli sjuk.

4. Du känner dig konstant nedstämd

Alla kan ha en dålig dag. Alla kan ha en dag eller två när man känner sig låg. Men skillnaden här är att det känslan av nedstämdhet är i stort sätt konstant.

5. Du har svårt att koncentrera dig

Tankarna flyger iväg och det tar längre tid att genomföra saker eller komma ihåg vad någon har sagt.

6. Du känner likgiltighet

Det som du normalt sätt tycker om att göra skänker ingen glädje. Du blir ganska likgiltig inför sådant som du annars tycker om.

Må bättre vid årstidsskiftningarna

Om du upplever att du påverkas av årstidsskiftningar så finns det några saker du kan göra för att må så bra som möjligt under denna period, nämligen:

1. Dagsljus

Försök att tillbringa så mycket tid som möjligt ute i dagsljus.

2. Motion

Rör på dig. All rörelse är bra. Men lyckas du få till motion minst en timme tre gånger i veckan är det väldigt bra. Kan du dessutom göra det utomhus slår du flera flugor i en smäll; träning, frisk luft och ljus.

couple-running

3. Undvik stress

Skala av och minska ner dina måsten. Undvik stress. Planera dina dagar och skapa en struktur som fungerar och som också ger dig luft både till rörelse och till att bara få vara.

4. Bra mat

Ät mat som ger bra bränsle som din kropp mår bra av.

5. Sömn

Slarva inte med sömnen. Ha en regelbundenhet som bygger på att du lägger dig ungefär samma tid och går upp ungefär vid samma tid. Det mår kroppen bra av och sömnen är något av det allra bästa för att vi skall uppleva välbefinnande.

6. Undvik alkohol

Är du i riskzonen för depression, så undvik alkohol eftersom det kan förstärka depressionen.

Misstänker du att du lider av depression av något slag så sök läkarhjälp direkt. Ingen skall behöva gå och må så dåligt. Det finns hjälp att få på olika sätt. Så vänta inte, sök hjälp nu. Du är verkligen värd att få må så bra som möjligt!

Var riktigt rädd om dig! 

Instagram: @asanyvall

Hemsida: www.regnsken.se