Meditation – skönt och avkopplande eller svårt och stressande?

valbefinnandebloggen

Jag tror att vi alla har hört talas om de goda effekterna man får av att meditera. Att det är avkopplande och skönt. För många av oss är det precis det. Men för någon som lever ett hektiskt liv och som inte är van vid att meditera kan det istället i början upplevas svårt att sitta still. Att tankarna snurrar och att man kan känna sig rastlös. Att upplevelsen skapar stress istället för att skapa lugn. Det är inget konstigt. Det är helt normalt.

Meditation är nämligen för hjärnan lite som löpning är för hjärtat och i likhet med löpning blir man bättre på att meditera, ju mer man mediterar. Fokuserad uppmärksamhet är som en muskel som måste stärkas med träning och det gör man med meditation.

MR meditation färg

Ge inte upp!

Så ge inte upp. Har du provat att meditera och upplever att det inte har varit behagligt för dig så prova igen. För det är verkligen värt det! Skapa en plats som känns rogivande för dig. En plats där du kan få vara ifred en liten stund. Stäng av din mobil och alla andra yttre intryck. Dämpa belysningen och tänd gärna ett ljus. Börja i all enkelhet. Första gången, förslagsvis redan ikväll, kan du sätta en äggklocka på 2 minuter. Sätt dig tillrätta, slut dina ögon och bara andas lugnt och fint. Och när äggklockan ringer. Ägna en liten stund och bara känn efter hur du har det. Hur upplevelsen var. Kanske var det härligt. Kanske var det svårt. Ingenting är rätt eller fel. Det är bara en check-in över var du befinner dig just nu. Nästa kväll, helst imorgon, lägger du på ytterligare en minut på äggklockan och gör samma lilla enkla procedur. Och så bygger du på med en minut varje kväll tills dess att du är uppe i 15 minuter. Där kan du stanna och implementera det som din nya goda vana. För visst har du 15 minuter över varje dag till ditt välbefinnande och inre harmoni?! Har du inte det – ja då är det verkligen dags att ge utrymme till det! Då behöver du denna stund mer än någonsin! Logga ut och logga in hos dig själv.

Effekt bara efter några minuter

Det som är så fantastiskt med meditation är att hjärnan redan efter några minuter förändras och effekterna man får är att man känner sig lugn, belåten och mer medveten. Och efteråt har man lättare för att fokusera på saker och ting.

Meditation är fantastiskt för att komma ner i varv när man är stressad eller pressad. Det är också ett av de allra bästa sätten att komma i kontakt med alla svar man bär inom sig. Om man orkar sitta en rejäl stund i stillhet och lyssna in svaren på de frågor man ställer sig själv. Det är också magiskt bra för att stanna upp och känna efter hur man har det. Hur känns det i kroppen. Finns det spänningar någonstans och vad kan det i så fall bero på och vad behövs för att komma iordning med det.

När man har fått in vanan i att meditera är det också riktigt bra att använda sig av inför ett viktigt möte. En förhandling tex där man behöver vara skärpt och fokuserad. Om man studerar och skall göra ett prov. Eller om man är i träningsvärlden och vill lyckas lite bättre genom att ha fullt fokus på uppgiften när man springer ett lopp eller vill uppnå något annat mål.

MR sittande färg

Prova!

Så, min rekommendation är att försöka meditera en stund varje dag. Att få in det i sin vardag. Det behöver inte alls vara komplicerat. Ibland räcker det att man sluter ögonen ett par minuter och är med sig själv. Ibland har man behov av ledda, lite längre meditationer. Det finns många bra ledda meditationer att ladda hem om man tycker om den typen av meditation. Du kan också bara stanna till en stund på din promenad vid en vacker plats och sitta där i stillhet en stund. Eller åka ut till havet och kika ut över horisonten. För egen del tycker jag att det är ett skönt sätt att starta dagen på för att känna efter hur kropp och själ har det och därigenom sätta min intention med dagen. Hitta det som passar dig och ge inte upp om du inte känner effekter direkt. Minns att man behöver träna på meditation precis som du behöver träna din löpning för att kunna njuta av den.

Startar du idag med 2 minuter så är du uppe i 15 minuter redan om två veckor! Är du villig att testa? Jag tycker verkligen att du är värd detta! Vad tycker du?!

Lycka till!

Instagram: @asanyvall

Hemsida:  www.regnsken.se