7 tips på hur du kan må bättre när dagarna blir allt mörkare!

Har du märkt att det har blivit mörkare på morgonen när du stiger upp och att kvällarna känns lite kortare? När vi nu går in i lite mörkare tider blir det än viktigare att verkligen försöka nyttja dagsljuset så mycket du bara kan. För det påverkar dig betydlig mer än vad du tror.

Melatonin

Du har säkert hört talas om ett hormon som kallas för melatonin. Det är vårt sömnhormon som produceras i tallkottskörteln. Under natten, när det är mörkt, är mängden av melatonin som högst. När vi sedan öppnar ögonen på morgonen går det en signal via ögats näthinna som säger till tallkottskörteln att bromsa produktionen av melatonin vilket gör att tröttheten vi har på natten övergår till en mer pigg, vaken känsla. Men om vi får för lite dagsljus, har man sett att melatoninmängden höjs, vilket leder till att vi känner oss trötta. Och om det pågår under en längre tid kan den här tröttheten till och med gå vidare i en känsla av nedstämdhet. Man har ingen ork, ingen lust och finner ingen glädje eller motivation.

2015-10-25 14.07.31

Så, med detta sagt förstår du säkert vikten av att få in ljuset i livet!

Din tid i dagsljuset

Ägna en liten stund åt att fundera hur du själv har det, med hjälp av dessa frågor:

* Hur mycket tid tillbringar du i dagsljus?

* Är det tillräckligt eller behöver du få in mer?

* Tänk tillbaka på hur det känns när du har varit utomhus och fått ta del av ljusets energi och kraft? Hur har du mått, vad har det gett för effekter?

* Och motsatsen. Hur mår du när du inte kommer ut i dagsljuset? Känner du snabbt av tröttheten eller klarar du det rätt så bra?

Ökad trötthetskänsla eller olustkänsla det senaste?

Om du under de senaste dagarna eller veckorna kan känna igen dig i att du har en ökad trötthetskänsla eller olustkänsla så fundera på hur du kan få in mer av dagsljus i din vardag. Du har säkert många bra idéer om vad du kan göra för att påverka ditt välbefinnande i en positiv riktning.

7 tips

Jag tänkte dela med mig av några av mina tips kring hur du kan få in mer ljus i din vardag. Kanske tycker du om något av tipsen och kan applicera det direkt i ditt liv:

1. Öka mysfaktorn hemma. Tänd lampor när du vill vara aktiv på hemmaplan. Släck ner och tänd levande ljus när du vill mysa och varva ner.

2. Gå ut en stund mitt på dagen. Ta en promenad, eller sätt dig på en bänk med en kopp kaffe. Lapa ljuset även om inte solen är framme.

3. När du kommit hem från jobbet eller skolan. Gör samma sak. Ge dig ut en sväng och ta in de sista dagstrålarna dagen bjuder på. Det gör inte så mycket om maten serveras 30 minuter senare eller om ärendena får tas nästa dag. Troligtvis hinner du även med dina ärenden efter det att du varit ute eftersom tröttheten förmodligen vänds till pigghet efter din tid utomhus.

4. Ta med din familj, din partner eller en vän och gör något roligt utomhus varje dag. Strunta i om det regnar eller om det blåser storm. Kanske kan var och en av er få en dag i veckan där personen ifråga får bestämma vad som skall göras. Kanske springa fem varv i trädgården. Gå på upptäcktsfärd i skogen. Eller ta en picknick i regnet. Ha roligt tillsammans. Men ha roligt utomhus.

5. När dina vänner vill att ni skall ses. Föreslå att ni hittar på något ute i friska luften. Ta en joggingrunda tillsammans. Fönstershoppa på stan. Eller något helt annat.

6. Om du gillar att träna – välj träningskläder med glada färger. Det livar upp och får det att kännas lättare och roligare. På hösten tar vi gärna på oss mörka färger. Tänk tvärtom i så stor utsträckning som möjligt.

7. Om du inte brukar träna – försöka att hitta någon motionsform du gillar. Om du brukar träna – slarva inte med din motion. Genomför träningen du planerat och gör den dedikerat så att du får ut så mycket som möjligt av den. Träning ger dig endorfiner som gör dig pigg, glad och lugn på samma gång. Gör du den dessutom utomhus slår du två flugor i en smäll. Kan det bli mycket bättre!?

Ut och njut så mycket du bara kan i dagsljuset och ladda för en gladare och lättare höst och vinter!

”Be a light to the world”

Instagram: @asanyvall

Hemsida: www.regnsken.se

LOADING..