Annons

Så kan du vända vinterdepp till pepp

malinnylen

Säger till dig som björnen Baloo sa till pantern Bagheera: – Det svänger!

”Vad svänger?” Kanske du undrar då (med all förståelse) Humöret svänger. Pendlar just nu som ett jävla seismogram från dag till dag, från att ena stunden känna mig vid gott mod och hoppfull inför framtiden, till att nästa stund bara vilja dra ett täcke över huvudet och checka ut. Har det becksvarta massiva mörkret som ligger som ett täcke över oss, att ”tacka” för det. ”Vinterdepp!” – samma visa varje år vid den här tiden. Hur kan man vända vinterdepp till pepp, på riktigt? Tänker inte skjuta iväg en salva floskler, liksom ”gör så här, det blir så braaa (i ett trollslag)”.

Låt oss lägga ”skitsnacket” åt sidan. Det ÄR tufft just nu, för många. Även för mig. Lätt att tappa all motivation, och känna sig som en ”filtad” papegoja, ett uttryck jag myntat själv, då man brukar lägga en mörk filt över burfåglar för att lura dem att tystna och tro att det är natt. På samma vis tror hjärnan det är dags att sova när ”lampan” släcks klockan tre på eftermiddagen. Men vad kan du då göra praktiskt för att må bättre och bli piggare?

Så kan du vända vinterdepp till pepp:

1) Ta vara på solljuset så mycket du bara kan. Ta en promenad på lunchen etc.

2) Rör på dig ofta: Gärna konditionsträning mitt på dagen för att boosta hjärnan hålla må bra-hormonerna på plats. Underskatta inte heller vardagsmotionens positiva inverkan på hälsan.

3) Välj ”brain-boosters”, mat som trimmar hjärnan, som broccoli (färgrika grönsaker) baljfrukter, fullkornsprodukter, nötter, ägg och fet fisk. Undvik socker, alkohol och för mycket mejeriprodukter.

4) Försök att strukturera vardagen mer för att minska på stressen. Yoga? Återhämta dig.

5) Gör en digital detox mellan varven? Inspireras av personer som gör dig glad, avfölj personer som skapar prestationsångest och får dig att känna dig otillräcklig.

6) Sätt upp nya motiverande (och realistiska) mål inför 2017 som du kan se fram emot.

7) Var inte för mycket ensam. Att umgås med andra får dig att tänka på annat, skapar perspektiv och flytta fokus från dig själv. Skratta så mycket du kan! Vi skulle alla må bättre av att bli lite mer godmodiga som Baloo. Eller bekymmersfria som Pumba och Timon i Lejonkungen – ”Hakuna Matata!” (inga bekymmer)

8) Gör feelgood-aktiviteter som du tycket om: Gå på bio, dreja keramik eller måla med mera.

9) Ge komplimanger och uppmärksamma andra. Vi mår bra när vi är snälla.

 

Sprang in i en ”dog sister” (granne med hund) som tipsade om en krögare i kvarteret som tydligen har cateringfirma och säljer färska energishots på dunk. Alltså nu snackar vi inte sörja på kemikalier, utan naturliga grejer – ingefära och sånt. Tyckte det lät som en jättebra kombo till mina Jabushekrämer som jag nu har börjat använda och redan trivs med. Uppföljning lovas!

 

 

Annons
Annons