Behöver vi verkligen krångla till det?

Vi har alla vår egna hälso; -resa, -status och -preferens och vi behöver ofta gå igenom olika faser för att landa i det som blir vår personliga hållbara och hälsosamma livsstil.

Jag har nog gått igenom de flesta faser; allt ifrån att vilja bara äta raw food, veganskt, vegetariskt, ”pescetariskt” till att landa i det jag kallar ”Reductarian”, alltså jag äter mindre av det som inte är så bra för oss, mig och miljön.

Det är det som funkar bäst för mig, som jag mår bäst av och som är mest hållbart för mig. Eftersom jag äter ca 80 växtbaserad mat dagligen (ofta 100%) kan jag med gott samvete äta det som serveras när jag är borta eller vid festliga tillfällen som på Midsommar.

Dessutom älskar jag traditioner och tycker det är kul att äta enligt dem även om jag kanske skippar köttbullarna. Och jag har (i någon fas) försökt omvända hela släkten till ett veganskt julbord, vilket var mindre lyckat…

Så numera njuter jag av de traditioner jag gillar och håller man sig till den klassiska Midommarmaten skulle jag säga att 80%  är riktigt bra, tom antiinflammatorisk, så länge vi väljer råvarorna med omsorg, äter måttligt, framförallt dricker måttligt, dansar runt stången och njuter av det vi äter och de vi umgås med.

Om vi sen väljer att skippa snapsen och slänga in en stor grön sallad för att det är gott, är ingen större grej!

Men bara för att nämna några av de superråvaror vi har framför oss i helgen och som vi kan äta med gott samvete, har jag valt ut några av de bästa. Det som inte är med här kan du välja att äta mindre av.

Sill: 

  • +D-vitmain, Omega3, B12, selen, jod och zink.
  • – Socker, salt och miljögifter. Undvik dom sötaste lagen, ät lagom mycket och välj sill från Västkusten.

Lax

  • +D-vitmain, Omega3, B12, selen, niacin, antioxidanter
  • – Miljögifter och socker. Välj kallrökt istället för gravad, och välj odlad eller allra helst Ekolax för mindre gifter.

Ägg

  •  +D-vitmain, Omega3, B12, folat, riboflavin, A- och E vitamin, antioxidanter.
  • – inga, om du inte äter alldeles för många.

Potatis

  • +C-vitamin, fibrer, resistent stärkelse, antioxidanter, B61, kalium.
  • – Kokt potatis förlorar fibrer, men låter du den kallna återbildas de, så ät den därför kall för att ta del av fibrerna.

Jordgubbar

  • + C-vitamin, fibrer, antioxidanter, folat.
  • -Äts ofta tillsammans med glass eller grädde, vilket innehåller mättade fetter och socker, ät gärna mer jordgubbar än det andra.

Och till sist, välj gärna surdegsbröd och lagrad ost för mer fibrer och mjölksyrebakterer, och glöm absolut inte att dansa runt Midsommarstången!

Jag tror nämligen att hållbar hälsa delvis handlar om att också bara vara i det som är, att vara anpassningabar, ha kul och minska stressen. För att sen gå tillbaka till de vanor som man mår bäst av.

Som ni säkert hört, det spelar inte så stor roll vad vi äter mellan jul och nyår (eller skolavslutning och midsommar) utan vad vi äter resten av året.

GLAD MIDSOMMAR!

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..