Våra kroppar är ju fantastiska, det visste ni redan, men visste ni att under vissa timmar av dygnet jobbar kroppen med att rensa ut, andra med att ta upp näringen från maten och så vidare. Den här teorin är inte särkilt ny och fick stor uppmärksamhet av många när Fit for Life hade sin peak under 80-talet.

Efter att jag utbildat mig till kost- och näringsrådgivare ändrade jag i stort sett helt mina kostvanor och tillsammans med yogan fick det fantastiska effekter både fysiskt och mentalt. En stor del av det var just var, hur och när jag åt maten. Jag märkte stor skillnad i att just följa vissa rutiner och mår fortfarande som bäst när jag håller dem.

Under semestern rubbas detta en del och vi äter vi på helt andra tider än hemma. Och även om jag både älskar det kan jag märka av det, därav detta inlägg.

Dygnsrytmen påverkas ju även av tex sömn, men när det kommer till hur den hanterar maten vi äter så ser kroppens naturliga, biologiska, dygnsrytm ut så här:

  • 12-20 – upptag; vi äter, smälter maten, tar upp näringen via tarmarna och ut till kroppens olika delar. Vi mår alltså bäst om vi äter den mesta av maten under dessa timmar.
  • 20-04 – Tillgodogörande; näringen absorberas och används till det den behövs för, tex hormoner, celler, muskler, hjärnan, signalsubstanser, tarmbakterier mm. Här bör vi alltså låta kroppen vila från matintag.
  • 04-12- Utrensning; kroppen gör sig av med avfallsprodukter, toxiner, rester den inte behöver eller längre har nytta av. Tarmrörelsen kommer igång under denna period. Även här bör vi egentligen inte äta mer än något lätt.

Man tror att just utrensningen har mycket stor betydelse för vår allmänna och hållbara hälsa. För att stötta kroppen rekommederas därför att äta bara färsk frukt eller smoothies fram till kl. 12. Det är också därför många förespråkar periodisk fasta.

Frukt innehåller mycket vatten och fibrer och hjälper således utrensningen, dessutom kräver det lite energi att omsätta och ger kroppen en bra start med massa vitaminer och mineraler.

Idag har forskningen kommit längre och man ser också ett samband med hur tarmbakterierna arbetar och följer samma rutiner och dygnsrytm. Dom är alltså också i behov av rutiner. Levern, som ju är kroppens reningsverk, funkar även den som allra bäst när den har möjlighet att rensa ut på fm.

Vad händer då när VI inte följer dessa rutiner…? Vi vet ju idag att vår tarmflora styr en stor del av hur vi även mår psykist, men vår tarmflora är inte bara beroende av vilken mat vi äter utan även hur vi sköter vår sömn, stress, motion och vårt sociala liv. Så när vi inte följer dem rubbas balansen och många av kroppens funktioner sätts ur spel. Bland annat våra signalsubstanser och hormoner.

Det har vidare visat att natt- och skiftarbetare, folk som reser ofta med mycket jetlag och folk som äter oregelbundet har obalans i tarmflora, hormoner och sömn.

Summan av kardemumman är; vi mår bäst av rutiner och att äta på vissa tidpunkter, också vilken mat vi äter kan stötta eller påverka hur vi mår. Så behåll rutinerna så gott det går, men är det så att det blir annorlunda på semestern är det ingen större fara så länge vi återgår till det vi är vana vid när vi kommer hem.

Trevlig fortsatt sommar!

Jag finns även på www.charlottef.se, Insta och FB: @charlottef.se.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..