Skaldjur med kantarell- och kronärtkockspaj – Nyttigt och supergott!

Hur gott är det inte med kantareller och skaldjur, två riktiga favoriter som också passar bra ihop!

Ikväll ska vi äta kräftor och då gör jag alltid denna ”kantarell- och kronärtkockspaj” till. Den här pajen är full med nyttigheter,  lågkolhydrat, glutenfri och fiberrik. Och du slipper hela pajbotten grejen. Först lite om nyttigherrna, receptet hittar du längst ner;)

  • Kantareller (och de flesta andra svampar) – innehåller bl a stor mängd kostfibrer, som gynnar matsmältningen, nyttiga mineraler som selen, mangan, zink, kalcium och järn. Men framförallt är kantareller rika på C- och D-vitaminer (enda naturligt icke animaliska källan till D-vitamin förutom solen).
  • Svampen innehåller även mycket vätska och är basisk vilket stabiliserar pH-värdet i magen som stöttar vår mag- och tarmfunktion. En sur kropp gör oss trötta, försämrar vårt immunförsvar och triggar igång inflammationer.  

Img 0330

  • Skaldjur är en bra källa till protein, D-vitamin, (som ju är bra att börja fylla på med redan nu inför vintern) och selen, viktig mineral för immunsystem, leverns funktion och är även en kraftig antioxidant som skyddar mot fria radikaler som bl a påskyndar åldrandet (När metall oxideras rostar det, när celler oxiderar åldras vi, enkelt förklarat).
  • Dessutom får vi i oss den essentiella Omega 3 fettsyran som bl a skyddar hjärnan mot nedbrytning.
  • Till sist sägs det att skaldjur är bra om man har sömnproblem eftersom det innehåller tryptofan, en essentiell aminosyra som vi bara får i oss via födan, finns också i t ex banan, kött och ägg. Den behövs för att producera serotonin, vårt ”må bra” hormon, som i sin tur producerar melatonin, hormonet som gör oss trötta och förbättrar vår sömn.

Img 0334

  • Kronärtskockan i sig är också supernyttig, läs allt om den här.

 

Recept ca 6 personer beroende på vad du serverar till.

  • Köp eller allra helst plocka ca 1 liter kantareller.
  • 2 burkar med Kronärtskocksbottnar (finns bland konserverna).
  • 2 st charlottenlök
  • 1 knippe persilja
  • Smör
  • 3-5 dl grädde, havre eller sojagrädde går också bra.
  • Riven västebottenost (kan skippas eller bytas mot veganost)
  • Salt och peppar efter smak.

Gör så här:

  • Värm ugnen till 200 grader
  • Ta ur kronärtskocksbottnarna ur burkarna och låt rinna av.
  • Lägg dem så att de täcker botten på en ugnsfast form
  • Stek den rensade och delade svampen i lite smör tills vätskan är ute.
  • Lägg i en stor klick med smör och den finhackade charlottenlöken.
  • Stek en stund och blanda runt
  • Tillsätt hackad persilja, salt och peppar
  • Häll långsamt på grädden
  • Låt koka ihop några minuter till en stuvning, smaka av med salt och peppar.
  • Bred stuvningen och över kronärtskockarna.
  • Strö över Västerbottenost.
  • In i ugnen i ca 15-20 minuter.

Lägg upp kräftorna (eller valfria skaldjur) på ett fat, servera dem först med de klassiska tillbehören och ”pajen” gärna efteråt med en grönsallad.

Img 0367

Stek kantarllerna länge på låg värme

Img 0370

Kantarell och kronärtskockspaj

Efter skaldjur blir man ofta sötsugen och då kankse någon av mina söta recept passar, tex denna eller denna.

Om du gillar musslor kanske du även vill läsa om varför det är rena supermaten.

Jag finns även på www.charlottef.se, Insta och FB @charlottef.se.

Ciao:)

 

LOADING..