Många sätter nya mål under semestern. Det är toppen, för under ledigheten hinner man ofta reflektera över hur man vill att ens liv ska se ut. Sen kastas man tillbaka till vardagen och har genast glömt bort det man bestämde. 

Här kommer tips på hur du kan fullfölja och nå dina mål inom träning på ett enkelt sätt. 

  • Fundera på vad du vill och vad som är rimligt. Vilken typ av träning/motion gillar jag och vad har jag för utrymme i kalender för att det ska vara genomförbart.
  • Skriv ner dina mål. T ex ska börja träna 2 ggr i veckan, springa milen under 1 timme, vara med i ett lopp, gå till en PT, börja jogga, yoga, gymma, powerwalka eller vilken typ av motion som du vet passar dig.  
  • Skriv ner syftet med att nå målen. T ex jag vill bli starkare, hälsosammare, mindre stressad, gå ner i vikt, få bättre kondition, mer harmonisk, träffa nya människor etc.
  • Skriv ner det du behöver ändra på i ditt liv/vardag för att nå målen: T ex sluta snooza bort morgonen, inte ta med jobbet hem, inte hitta ursäkter för att slippa träningen, frigöra mer egentid, ta mer hjälp med t ex barnen.
  • Prioritera – När vardagen kickar in och du känner att det inte kommer att gå, eller du glömmer bort alla dina mål och syften – titta på det du skrivit ner och prioritera om – Träning är alltid viktigare än tvätten;).
  • Tro på dig själv – var positiv och känn att du klarar detta, beröm dig själv när du gjort något och var snäll mot dig själv, justera dina mål om du märker att dom inte funkar, sätt delmål osv.
  • Skyll inte på andra eller hur du är; ” jag är ingen träningsmänniska”, är något många säger om sig själv – men det kanske är just det du är! Du kan aldrig veta om du inte testar. Och kom ihåg ge det minst 3 veckor.
  • Boka in den där PT, löpträningen, yogaklassen eller vad de nu än är. Står det i kalendern är det lättare att det blir gjort.
  • Behåll känslan från semestern när du hade ork och tid och känslan efter varje träningspass. Vi har alla 24 timmar, det handlar bara om hur du använder din energi, prioriterar din tid och vilken inställning du väljer att ha.
  • Skapa rätt förutsättningar – se till att du äter och sover bra så att du orkar träna, planera in tiden så att inget annat blir lidande och ta hjälp om du märker att du vacklar.

Mitt personliga träningsmål i höst är att lära mig handstående utan vägg. Varför? För att det är kul och jag har övat halvdant i flera år. Jag ska också börja träna något riktigt fysiskt utmanande som boxning. Varför? För att jag älskar den typen av träning men inte prioriterat det senaste åren oh jag längtar efter den typen av träning.

Vad är ditt mål?

Img 2509

Övar handstående, målet är utan vägg.

Lycka till!

Ni hittar mig även på www.charlottef.se, insta och FB: @charlottef.se

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..