6 tips för bättre sömn!

Den läkande sömnen.

Det här med sömnen är ju helt klart viktigare än vi kanske trott. Om ni inte har läst Sömngåtan, den nya forskningen om sömn och drömmar, av Matthew P. Walker, gör det. 

Enkelt sammanfattat från senaste årens forskning om sömn är att det påverkar oss vansinnigt mycket i allt från humör, hjärnfunktion, viktuppgång och depression. 

Jag skulle, med den erfarenhet jag har, säga att det är nummer ett av alla hälsoråd att ha koll på, för att uppnå balanserad hälsa.

Vid sömnbrist påverkas vi både fysiskt och psykiskt, vi kan få hormonrubbningar och våra signalsubstanser störs. 

Förutom att hjärnan och alla celler som inte får sin vila och utrensande djupsömn, så har vi svårt att hålla ihop allt när vi sovit dåligt. Vi blir ineffektiva, rastlösa, lättretade, sötsugna och kan inte riktigt tänka klart.

Dessutom påverkas i många fall vårt horomonsystem och andra kroppsfunktioner och mångas övervikt beror faktiskt enkom på dålig sömn. 

Vi har dessutom svårt att känna och hantera känslor, vilket gör oss till mindre trevliga personer.

Nu när hösten kommer, som för en del är den mysigaste årstiden och för andra den jobbigaste med mörkare kvällar, jobb och vardag, är det viktigt att hitta en bra rutin för sin sömn.  

Oavsett om man är kvälls-, eller morgonmänniska vad man har för preferenser är det viktigt att ta vara på den förhoppningsvis utvilade kropp och knopp man har efter semestern och bygga en grund inför den mörkare tid som nu väntar.

Allt hör ihop, ju bättre sömn du har desto mer planerad och effektiv blir du och kan därför styra dina kvällar så du hinner den viktiga nedvarvningen.

Några enkla tips för bättre sömn.

  1. Ät och drick inget uppiggande för nära inpå läggdags, som frukt, socker, kaffe, svart te och alkohol.
  2. En bra riktlinje är att man får ca 7-9 timmars sömn per natt. Räkna ut när du behöver lägga dig och känn efter hur många timmar du mår bäst av.
  3. Lägg dig 1/2 timme tidigare än du ska så att du har gott om tid att varva ner. Att hinna ligga och läsa lite (i en bok) och sen bara blunda och låta tankarna snurra klart, så att man kan släppa det som man inte behöver göra något åt nu innan man somnar, gör att man sover bättre.
  4. Undvik all typ av skärm i sovrummet.
  5. Vädra ut rummet, se till att det är mörkt och ta några riktigta djupa andetag när du lägger dig i sängen, sucka ut.
  6. Fysiskt beröring har en fantastisk lugnande effekt, om du har möjlighet se till att ge dina barn, husdjur eller partner en ordentligt godnattkram. Oxytocinet som utsöndras lugnar och sitter kvar i kroppen en stund efter kramen.

Om du behöver en rejäl återhämtning följ med oss till Marbella för en helt Magisk yogahelg!

Sov gott;)

Jag finns även på www.charlottef.se, Insta & FB: @charlottef.se

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..