Det pratas mest om hur du stärker tarmfloran och bl a immunförsvaret genom kosten. Men det finns faktiskt andra sätt att bygga en stark, balanserad och hållbar tarmflora och helhetshälsa på, nämligen delvis genom medveten andning.

Våra tarmbakterier påverkar nästan alla kroppsfunktioner och många organ, t.o.m vår hjärna och psykiska tillstånd. Nästan alla hormoner och signalsubstanser bildas i tarmen och indirekt pratar med vår hjärna.  Det är klart att balansen hos våra vänner i tarmen påverkas om vi stressar och inte andas ordentligt.

När vi blir stressade ändras vårt andetag och blir kort och snabbt samtidigt som vårt hormonsystem påverkas. Adrenalin och andra stresshormoner utsöndras och våra ”flight or fight” instinkter kopplas på ganska omgående, tankarna far runt, vi tappar fokus och vi känner av det i magen.

Vi gör oss omedvetet redo för att fly eller fightas. När detta händer skickas blod från magen ut till de stora muskelgrupperna som ska ta oss dit vi vill och för att skydda oss.

Att det här händer lite då och då är ingen fara, vi behöver t.o.m lite stress för att må bra, men när det blir för mycket, för ofta och för starkt, påverkar det oss snabbt negativt.

Förutom att det sliter ut vår hjärna och försämrar kroppsfunktioner och vi riskerar att bli utbrända, ökar det inflammationen i vår kropp. Vi blir sura, får försämrad matsmältning, näringsupptag och vårt immunförsvar försvagas. Våra bakterier kämpar mot inflammationen men till slut tar de onda över. Andetaget verkar här antiinflammatoriskt, stärker bla immunförsvaret och bromsar upp åldrandet.

Till en början kan det verka som vi blir bättre när vi har detta adrenalinpåslag, vi känner oss som fighters som ingen rår sig på. Men till slut säger kropp och knopp ifrån, likaså vårt immunförsvar. Om inte genom utmattning visar det sig istället när vi till slut slappnar av, därav många som blir sjuka så fort de går på semester. Att magåkommor är kopplat till stress är ju inte något nytt. Men nu vet vi alltså även att tarmfloran påverkas.

Vi vet också att djup andning, gärna 10 minuter fokuserat om dagen, kan stabilisera balansen i tarmen, minska inflammation, öka koncentrationsförmåga, blodcirkulation, förbättra återhämtning och matsmältning, ge oss mer energi och vitalisera och rena våra organ ända från hjärnan till magen.

Så om vi istället börjar kontrollera andningen, som ju är en självklar funktion, och använder den som en bro mellan sinne och kropp kan vi styra mycket mer av våra liv, kroppsfunktioner och därigenom hitta en balanserad och hållbar hälsa.

Försök att stanna upp när du är stressad, andas lite djupare och långsammare så lugnar du
nervsystemet, tänker klarare, ta rätt beslut, syresätter cellerna, ökar näringsupptag och
energibalans. Tarmfloran stärks och skickar rätt signaler till hjärnan.

För mer läsning i ämnet sök på tarmflora och återhämtning längst upp till vänster i bloggen.

Jag finns också på www.charlottef.se, insta och FB @charlottef.se

Breathe in breathe out inspirational postcard r653e5d8cca014d26814b1b7d76ac5cc1 vgbaq 8byvr 540

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..