Savasana/Shavasana/dead mans position.

th

I am just here for the savasana

Kärt barn har många namn….

I yogan avslutar man alltid med Savasana – ”dead mans position” – lite makabert namn egentligen…Men det tänker man inte på när man ligger där!

Många skojar om att dom bara går på yogapasset för Savasanan, och jag förstår dom. Den lilla, lilla stunden av återhämtning är magisk! Den räddade alla mina år med små barn och störd nattsömn. det spelade ingen roll hur dåligt jag hade sovit, hade jag bara möjlighet att yoga och avsluta med en savasana räddades resten av dagen.

Syftet med positionen är att nå fullständig avslappning och återhämtning både fysiskt men också mentalt och för själen. Låta det man gjort landa i kroppen.

Man borde egentligen lägga till shavasanan i sin andra träning också, för om vi rusar iväg direkt efter träning oavsett om det är yoga eller inte så får vi inte samma effekt av träningen. Det är också ett sätt för kroppen att memorera träningen i muskelminnet så att det är lättare nästa gång du gör samma övningar.

Shavasna kan också utövas som en enskild position, bara för återhämtningen.

Det man gör är att ligga raklång, helt avslappnad på yogamattan, 5-20 minuter som sista position.

Även om det ser ut att vara en enkel position är det faktiskt inte helt lätt. Att bara ligga ner och vara kräver övning, både att ta sig den tiden men också att låta tankar få flyta bort och bara var helt avslappnad.

Det lugnar sinnet och motverkar stress. Är fantastiskt om man har sömnproblem, dels för att återhämta sig men också för att
lindra insomningsbesvär. Kan även bidra till att sänka blodtrycket.

IMG-8336

Ni hittar mig också på www.charlottef.se, Insta och FB; @charlottef.se

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..