Ni vet känslan av total återhämtning? När kroppen känns hel, sinnet är i harmoni och känslorna är balanserade?

Det var faktsikt länge sedan jag upplevde den känslan men den infann sig verkligen här på Shanti Som i Marbella – dit min senaste träningsresa eller snarare första renoldalde yogaresa gick.

IMG_0561

Yoga utomhus

I samarbete med Topphälsa och Annika Kvist fick jag äran att hålla flertalet yogaklasser, meditationer och föreläsningar om antiiflammatorisk kost och livvstil.

fullsizeoutput_3889

Annika Kvist

Vi hann med allt från yinyoga, dynamisk flow, Hatha, paryoga, till vandringar, olika meditationer och shake and dance mm.

Jag tror det var kombinationen av Shanti Som, hotellets, oerhörda lugn, ont om wifi, inget telefonnät, hälsosam god mat, sköna sängar, dränerande massage, otroligt härliga människor som delade så mycket energi och glädje men också djupa och intressanta samtal, som gjorde helheten.

%bWkOHwnQrS%TfY5+M3o1w

pool

Det sista jag gjorde innan hemfärd var en Soul Reading, det kan ju låta flummigt men var en otroligt befriande pusch i rätt riktning. Vi gick igenom alla mina nära relationer, jobbsituation, livet i sig och jag fick vägledning inför framtiden.

Med den kunkskapen, boosten från deltagare, det givande samarbetet med Annika, genomyogad från topp till tå (för jag gick såklart på alla Annikas klasser) kom jag faktiskt hem som en lugnare, klokare och trevligare människa.

fullsizeoutput_3764

Mitt rums namn…

Här kommer lite mer bilder och den glada nyheten är att vi kommer med största sannolikhet göra om denna resa, så håll utkik!!

Jag finns också också på www.charlottef.se, insta och FB: @charlottef.se.

Bo2qGkHuQje+5ZZgjVg5xA

Shala

znnMdpIjT0eld8ph+n20Ww

Shanti Som

fullsizeoutput_3763

poolen

fullsizeoutput_3768

lunch

EB5rMKqcSouVuwftJ+PMng

Yoga inomhus

40JF6w1jTFCyhbV7PgE87A

Meditaiton

tK9eLFDDTmOeW2YUArQeKg

Vandring

IMG_2657

Hike

vvcQz9DLRleBQ+WW61tK3Q

Yogalärare

whbd5tWXQFyJRxh4u0XrQQ

Middag

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..

Savasana/Shavasana/dead mans position.

th

I am just here for the savasana

Kärt barn har många namn….

I yogan avslutar man alltid med Savasana – ”dead mans position” – lite makabert namn egentligen…Men det tänker man inte på när man ligger där!

Många skojar om att dom bara går på yogapasset för Savasanan, och jag förstår dom. Den lilla, lilla stunden av återhämtning är magisk! Den räddade alla mina år med små barn och störd nattsömn. det spelade ingen roll hur dåligt jag hade sovit, hade jag bara möjlighet att yoga och avsluta med en savasana räddades resten av dagen.

Syftet med positionen är att nå fullständig avslappning och återhämtning både fysiskt men också mentalt och för själen. Låta det man gjort landa i kroppen.

Man borde egentligen lägga till shavasanan i sin andra träning också, för om vi rusar iväg direkt efter träning oavsett om det är yoga eller inte så får vi inte samma effekt av träningen. Det är också ett sätt för kroppen att memorera träningen i muskelminnet så att det är lättare nästa gång du gör samma övningar.

Shavasna kan också utövas som en enskild position, bara för återhämtningen.

Det man gör är att ligga raklång, helt avslappnad på yogamattan, 5-20 minuter som sista position.

Även om det ser ut att vara en enkel position är det faktiskt inte helt lätt. Att bara ligga ner och vara kräver övning, både att ta sig den tiden men också att låta tankar få flyta bort och bara var helt avslappnad.

Det lugnar sinnet och motverkar stress. Är fantastiskt om man har sömnproblem, dels för att återhämta sig men också för att
lindra insomningsbesvär. Kan även bidra till att sänka blodtrycket.

IMG-8336

Ni hittar mig också på www.charlottef.se, Insta och FB; @charlottef.se

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..

Mitt motto och bästa tips för en så antiinflammatorisk kosthållning som möjligt är att alltid försöka äta så varierat, fiberrikt och färgglatt och vända på tallriken. Alltså börja med grönsakerna och därefter lägga till protein, fett och om det behövs ytterligare en kolhydrat.

Det är också viktigt att råvaror är av olika konsistens och innehåll så att det blir en balanserad måltid, lugn mage och hållbar mättnad. 

Det underlättar ju såklart om man är lite planerad och alltid ser till att ha en bra grundutbud hemma med näringsrika råvaror i varierad form.

Här kommer min lista på vad jag nästan alltid har hemma som utgör grunden i ett antiinflammatorisk skafferi:

  1. Kål av olika slag (Vitkål, rödkål, svartkål, grönkål, brysselkål, blomkål, broccoli mm)- Billigt, mycket näring på lite kalorier, fiberrikt och antiinflammatorisk, innehåller stora mängder A, K och C vitamin, kalcium.
  2. Avokado –  full med goda enkelomättade fetter, mycket fibrer och C, E, B6 vitaminer, antioxidanter och folat.
  3. Blåbär – fulla med antioxidanterna quercetin och antocyaniner. Innehåller massor med B6,C, E, K vitaminer, kalcium, kalium, fosfor, järn och magnesium. Dessutom innehåller blåbär betakarotener.
  4. Citron – C-vitmanin (en citron ger dagsbehovet) fibrer, fytokemikalier. Dessutom verkar den basiskt coh balanserar pH-balansen.
  5. Olivolja – bra källa till omättade fetter, antioxidanten quercetin. Verkar antiinflammtorisk bl a genom sitt innehåll av oleocanthal och skyddar mot åderförkalkning.
  6. Chiafrön – Fantastiskt innehåll av fibrer och när du tuggar dem frigörs ett stort innehåll av den essentiella fettsyran omega-3. (Med essentiell menas något som är livsnödvändigt men som inte kroppen själv kan tillverka och därför behövs tillföras via kosten). 
  7. Spenat – Full med fibrer och klorofyll. Nitrat som omvandlas till nitrit i kroppen och vidgar blodkärlen, folat, järn och C-vitamin.
  8. Konserverade tomater – ja du läste rätt. Vi äter gärna färska tomater men konserverade, tomatpuré och soltorkade är en basvara framförallt vintertid.  Tomten innheåller C-vitmain, fibrer och antioxdanten lykopen och just den tas bättre upp av kroppen varm, vilket innebär att vi gärna lagar tomatsås i olika former.
  9. Majs – Innehåller massor med fibrer bl a resistent stärkelse som stödjer tarmfloran, fosfor och  antioxidanter. Även protein, magnesium, järn, kalium, Zink och B3 .
  10. Äpplen – Mycket fibrer, bla Pektin som gynnar en bred tarmflora och bidrar till produktion av den viktiga smösyran, antioxidanter; lite olika varianter beroende på vilken färg äpplet har.

Klicka för mer info om antiinflammtorisk kost och tarmflora

Ha det gott!

IMG_0418

DSC01269

Jag finns även på charlottef.se, Insta och FB @charlottef.se

LOADING..