Bygg starka armar – Del 2

Biceps Curl med stång

Hey Champs!
Jag startar helgen med ännu ett tips på övningar till dig som vill bygga starka armar med synligare armmuskler. I början på veckan så gav jag er tips på Biceps Curls med hantlar som ni hittar HÄR.
I dagens inlägg får ni guidning igenom övningen; Biceps curls med stång. 

Så vad är skillnaden egentligen mellan Biceps curls med hantlar & stång?
Jo, med hantlar så är det ju ofta så att antingen höger eller vänster arm är starkare, vilket gör att man fördelaktigt bygger lika styrka i armarna samt får en symmetri.
Medans med stång så är det lättare att stabilisera kroppen och man klarar ofta högre vikter. Dock kan det finnas en nackdel här; Den starkare armen tar över övningen av dina sets.. Så var uppmärksam!

Dagens övning är Biceps Curl med stång.

Utförande; 
Stå med rak rygg, hakan parallellt med golvet, armarna sträckta parallellt med kroppen och armbågarna rakt bakåt. Lyft armarna framåt innan du börjar böja dem så att armbågarna är några centimeter framför överkroppen. Spänn biceps i två sekunder innan du långsamt sänker ner dem igen. Repetera 10-30 gånger eller 30-60 sekunder om du gör det på tid. Denna övning kan göras med hantlar, stång, eller gummiband och även i maskin. För att få en extra utmaning använd gummiband tillsammans med stång eller hantlar. Detta gör att det blir en konstant belastning under hela övningen. 

 

Nu ska jag spendera dagen med min son som är hemma från Barcelona. Imorgon kommer även hans kusiner från LA, så det blir helt enkelt att ladda upp batterierna med familjen under helgen. Vad hittar du på?

 

 

www.d-flex.se

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..