Tre bra tips till benträningen

Moveoo är uppskattad för sitt fria rörelsetänk. Även om vi är nyfikna på att röra oss bortom de isolerade och ofta monotona rörelserna så har vi en strävan. I detta klipp pratar jag kort om de 3 bra tips vi eftersträvar i vår benträning. Som i MoveooAthletic, vårt stångpass, där vi är väldigt utmanande i våra rörelser.

Tre bra tips till benträningen:

  1. Håll belastningsbenet i ”lodkontroll”. Alltså fot-knä och höft.
  2. Håll bäckenet i ”vågkontråll”
  3. Sträva att sträcka dig mot tyngdlagen med hjälp av ”4-punktstänket”

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..

Att inte återupprepa skapar kreativitet

Det är så många som kämpar med att komma igång med sin träning… igen. Jag vet inte hur det är för dig. Men att många vill komma igång med träningen just nu är lika förutsägbart som att många kommer att trycka i sig semlor och få lite dåligt samvete.

Många börjar, få överlever tre månader i tränings och gymmiljön. Kanske är det inte så konstigt när vi tittar på hur vi förpackar träningen. Som produkt betraktat är träningen lätt att sälja om man använder läckra uttryck, svettiga smala kroppar och svullna muskler. Men är det vad vi behöver? Det är dags att tänka nytt, det är dags att revolutionera våra tankar och skaffa oss ett nytt beteendemönster- att skaffa oss sundare vanor.

Idag behöver vi inte vara fruktansvärt starka. Många på gym går med en våldsam övervikt som består av muskler de aldrig behöver, förutom på nästkommande träningspass. Samma provokativa resonemang kan föras med notoriska löpare. Varför springa så långt och fort- ta bussen istället. Med revolutionerade tankar menar jag att vi måste ta bort prestationen och kraven från träning som ska öka välmående. Ser vi på det som fattas oss så kan vi förstå att träning som skapar lust och glädje är träning som för oss in i framtiden.

Kan träningen väcka liv i kreativiteten så är lusten inte långt borta. Ju snabbare du förstår att beteendet som får dig att stå och återupprepa en rörelse gång på gång, vecka efter vecka, månad efter månad och år efter år är ett stört beteende, ju snabbar kan då öppna upp för nya tankar.

När du följer strömmen hämmar du dina unika förmågor. Ibland är det bra, men när det kommer till träning är det inte nödvändigt, om du inte ska tävla eller bedömas i någon disciplin.  Men eftersom skolan helt missat att ge oss verktygen som får oss att lita på delar av hjärnan som skickar ut viktiga signaler är det inte lätt att ”tänka själv”. Vi är slavar under metoder och beprövade koncept som följs av pöbeln. Men det finns enkla knep, det finns konkreta tips. Vill du bryta dig loss kan du börja med mina tips som jag använder på mina kunder och dom grupper jag jobbar med.

Undvik återupprepa, skapa kreativitet:

  1. Återupprepa inte en övning två gånger på samma pass. Ska du träna ben där du normal brukar använda 3 övningar som upprepas fyra gånger har du total 12 set. Din nya utmaning blir att göra 12 olika benövningar som utmanar dig.
  2. Tänk på att små steg gör stor skillnad. En förändring behöver inte betyda helt ny rörelse. I en benböj kan du flytta fötterna i 2-3 set som variation.
  3. Tänk inte prestation. Istället för att bedöma dig mot andra kan du lägga fokus på att varje övning ska göra dig trött, och så är det bra med det, oavsett hur många gånger det krävdes.

 

I mitt klipp kan du höra hur jag resonerar och generaliserar kring träning och vår arbetsmiljö. Reflektera och kommentera gärna.

Hänger du med på någon av mina resor som jag gör med Topphälsa kan vi fortsätta utveckla detta resonemang:-)

Trevlig helg!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..

Från lustlös till energifylld + rysarövning för baken

Det första som hände var att jag hörde sucken. När jag vände mig om såg jag blicken. Jag har sett den så många gånger. En hopplös och lustlös blick man bara kan se när någon kommer in i gymmet och inte vet vad hen ska göra. Denna gång var det en kvinna i 40-års åldern. Men det händer lika ofta att helt vänliga män med putmage och dålig hållning kommer in i gymmet med noll lust. Men denna gång var det alltså en vanlig kvinna i 40-årsåldern som suckandes gick till hyllan med Kettlebells (klot med handtag). Hon tog ett lätt klot med ena och hon lät det hänga utmed höften. Plötsligt började hon vicka med överkroppen från sida till sida så att klotet åkte upp och ner utmed låret.

Eftersom kvinnan hade lite mage hängandes utanför de tighta tightsen och jag har förutfattade meningar antog jag att hon ville bli tightare över det vi kallar core-området. Hon gjorde en vända med klotet innan hon gick och ställde sig framför hantelstället. Efter ett tag tog hon ett par hantlar och började lyfta dem ut från kroppen enligt konstens alla regler, hon gjorde som hon sett att man ska göra. Sen hände det! Efter att ha stått still med hantlarna ett tag började hon sträcka ut en arm i taget, som om hon kände sig fram inom ett främmande område. Då såg jag min chans och stegade fram till kvinnan. Hej! vill du ha lite hjälp- sa jag. Hon stirrade nyfiket på mig och jag lyckades med näppe passera som “troligt normal kille”. Ja tack, sa hon lite osäkert.

Du ser ut att ha skittråkigt sa jag. Om jag inte känner in dig helt fel så har du inte speciellt roligt just nu?
Nej! sa hon med ett skevt leende.

Anledningen till att jag gick fram till dig var det som ände när du började utforska lyft med en hand i olika riktningar. Då hände något i din blick. Nu såg hon åter lite osäkert på mig.. -var jag en jobbig knäppgök trotts allt?

När jag förklarade fördelarna med ett enarmslyft kom hennes nyfikna blick tillbaka igen. Jag var på banan igen och fortsatte ivrigt- om du söker obalanserade övningar och där söker balans och kontroll kommer du väcka liv i samarbetet mellan små och stora muskler. Om du gör det med större kroppsrörelser som i utfallssteg med olika överkropps rörelser ökar puls, förbränning och du aktiverar hjärna-nerv- muskelfunktion på ett väldigt effektivt sätt, sa jag.

Jag tror inte ens att hon märkte hur hon lyfte på ett ben och gjorde en drake. Hon stod på tå, knep med fötterna, snurrade på handlederna. Det var som att hon plötsligt förstod att hon hade en kropp med en rad leder som kan, och bör, röra på sig. När jag visat några utmanande och effektiva rump och coreövningar som hon enkelt kunde anstränga sig med gick jag tillbaka till min träning. I spegeln såg jag hur den tidigare hopplöst lustlösa kvinnan ivrigt började trixa och fixa med helkroppsövningar. Ja kom på mig själv att känna mig behövd och att jag tillfört, jag fick en dos med dopamin som lyfte sista kvarten av min egna träning.

Låt mig avsluta med tre tips som fyller på energi och en rysarövning för baken.

  1. När det går trögt för dig, när du kört fast. Hjälp en annan person så kan du surfa på energin som kommer tillbaka.
  2. Funktionella helkroppsövningar stimulerar mentala och fysiska muskler och dess samspel. Samarbetet skapar naturlig energi.
  3. Våga gå fram till en främling och lyssna om det finns något ni kan lösa tillsammans.

En av övningarna jag visade kvinnan ligger bakom lucka 21 och det är en riktigt bra rumpa/ben- övning. Allt du behöver är ett gummiband!

Nu blir det inget mer inlägg här innan jul men du kan alltid följa mig på instagram under Moveoo.

GOD JUL!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..