För att öka hastighet i löpning krävs…

DSC01637

För att öka hastighet i löpning krävs goda fysiska förutsättningar och en effektiv teknik.

En bit in på 2000-talet exploderade löpningstrenden inom träningsbranschen. Som så ofta vill människan testa sina gränser och det dröjde inte länge förrann motionärer fick alltmer bråttom i löpspåren.

Historiskt kan vi se att vi har flyttas oss över stora områden. Vi vandrade långa sträckor för att samla växer och jaga vilda djur. Alltid på ojämnt underlag. Ibland hårt och ibland mjukt, men alltid ojämnt. Vi vandrade ofta, sprang sällan.

Sedan kom en förändring. Den startade för ungefär 10 000 år sedan, vilket i ett historiskt perspektiv är helt nyligen. I dag är vi inte bara bofasta. Vi vars kroppar är byggda för att vandra på ojämnt underlag och böja oss och sträcka oss, vi går och springer nu med skor på asfalt och betong. Och vi har ofta väldigt bråttom.

Om du under sommaren funderar på att börja löpa, eller kanske redan kommit av dig i dina försök, kan följande frågor hjälpa dig att utvecklas- Varför ska du springa? Hur springer du? Hur vill du springa?

Det är inte helt ovanligt att man ger sig själv svar som skapar förändring. Kanske kommer du på att du springer fort och jobbigt utan anledning. Eller så vill du springa fort och kommer på att du tränar ”lunka” träning.

När man analyserar en människa som springer finns det ofta mycket att säga om det tekniska. För att få hjälp med modern löpteknik krävs oftast någon form av expertis. Låt oss istället titta på något som du själv kan göra. Löpstyrka.

Många har behov av att stärka sig allmänfysiskt för att löpningen ska bli mer nöjsam.

De flesta löpare jag hjälper har behov av att träna rotationer och stabilitet. Få löpare tränar olika ”plankövningar med benlyft” i onödan. Sen har du det som är unikt för var individ. Ett sommartips från mig till dig som på något sätt vill börja eller bättra löpningen- Se dig som en nyfiken individ med unika behov!. Prova dig fram med övningar som utmanar höft och core. Se stavövningarna som en grund från vilken du provar dig fram. Ta ut rörelser om det går. Gör dem mindre om det är för tungt. Testa andra som du kommer på. Se det som ett varierat pass där du på ett nyfiket sätt varierar din fysträning på ett unikt sätt 😉

DSC01652
DSC01651
DSC01648
DSC01647
DSC01637
DSC01636

DSC01635
DSC01634
DSC01625
DSC01624

Du hittar mer tips på min youtube: Jose Nuenz kanal eller Instagram som presenteras på Facebooksidan också: Moveoo

Vill du ta steget att utbilda dig kan du göra det på- Bli din egen PT (19-20 augusti) som jag kör tillsammans med tidningen ToppHälsa

  1. Hej José,
    Tack för ett intressant inlägg. Du skriver att man ska utmana sin ”core”. Vad betyder det ordet? Finns det något svenskt? Vore det inte bättre att använda det istället, för att öka din tydlighet. I näringslivet, där man gärna tillgriper floskler när man tror det låter finare, där pratar man om ”core business”. Det betyder ”kärnaffär”. I den världen betyder core ”kärna”. Vad betyder ordet i din?
    Vänliga hälsningar och tack för en bra blogg.
    /Anders

    1. Det är en ynnest att ha kloka läsare som hela tiden får mig att utvecklas. Du har redan svarat åt mig. Core, kroppens kärna. Och Svengelskan är en träningsdialekt som sitter i och som ibland slår igenom min annars fulländliga Stockholmska:-).

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..