Ingen rörelse är fel.

SONY DSC

Jag vet att jag har retat gallfebern på vissa när jag påstår att det inte finns en felaktig rörelse. Speciellt personliga tränare. Men jag står för mitt påstående och jag förstår att  det kräver en förklaring.

Rörelsen du kan göra kan aldrig vara fel. Däremot kan du belasta en rörelse på ett sätt som visade sig vara fel. Alltså inte fel på själva rörelsen utan ditt omdöme. Så ja, inte bli sur på mig nu. Vad jag vill åstadkomma när jag retas och skruvar på ord är att vi ska sluta ängslas och oroas kring vad som är rätt och fel. Jag vet att jag hamnat i ett ”fack” där allt ska vara lite gränslöst och småtokigt. Och jag kan ta den rollen även fast jag jobbar kvar i den traditionella träningen. Jag tar gärna rollen för jag tror att det är viktigt att jag, och fler med mig, tar den rollen och skapar lite nya tankar inom träning.

Anledningen till att vi kontrollerar rörelse i övningar är för att vi vill ha kontroll. Så var det i alla fall från början. Någon gång för länge sedan började någon att göra något som denna ville sprida. I samband med att vi lärde oss att kontrollera och förmedla åkte träningen med i samma spår. När vi väl fastnat i spåret grävde vi det allt djupare. Vi började även att prestera i övningar i syfte att bli bättre på just en övning. Undantaget idrotten där vi använder vissa övningar för att stärka oss i helt andra rörelser!? Blev det krångligt? Jag förstår det. Senaste 100 åren har vi gjort det allt krångligare att röra på sig.

Så i all välmening har vi i gymbranchen plockat ut ett fåtal, och begränsade, rörelser. Vi förvandlade dem till övningar och så sa vi- this is the shit!  Allt för att du på ett enkelt sätt ska bli trött i en muskel och förhoppningsvis få den att växa lite. Bra så långt. Men så kom vi liksom inte längre. Idag sitter vi med våra övningar och saknar inspiration. Vi brottas med en ängslan över att göra fel. Vi känner oss nedstämda över att inte hinna träna mer och vi önskar att prestationen var bättre. Detta inlägg riktar sig till dig som känner igen dig på beskrivningen.  Med detta inlägg hoppas jag väcka din nyfikenhet, kreativitet och samtidigt skapa variation i din träning.

En rörelse som kan göras bör göras…

När jag verkar inom Moveoo finns det tre viktiga punkter som kan skapa fantastiskt resultat i form av utmanande, varierade och effektiva rörelser och träningspass.

  1. Under ett pass, undvik att göra samma rörelser två gånger. Din utmaning är alltså att komma på små varianter som gynnar din strävan.
  2. Sök dig till jobbiga positioner. Alltså motstå ”reflexen” att göra det så lätt som möjligt för dig.
  3. Tänk inte muskel, tänk zoner. Jag kan ibland dela upp kroppen i övre, mellersta, och nedre zonen. Ibland framsidan och baksidan. Ett pass kan sen handla om att bli trött i en zon. Och minns…  använd inte samma övning två gånger i rad 😉

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..