Grym rumpövning!

Vad tänker du när du ser meningen grym rumpövning?

Jag tänker i alla fall funktionell rumpa. Och den har inte så mycket med det visuella att göra. En rumpa fungerar som den ska när den stabilisera och ger kraft. Den är bästis med rygg, höft och mage när du ska till att röra på dig.

Rumpan är kroppens största muskel, för stor tycker kanske en del. Men faktum är att smaken är som baken. Det finns de som uppskattar den beniga och de som uppskattar den fylliga, resten gillar de som är däremellan. Jag brukar påminna om det när en del kunder hetsar iväg på det visuella, framför allt inför sommaren. Jag vet inte hur många som tränar till sig problem och sämre utveckling för att den nöter monotona rumprörelser till förbannelse. När resultaten uteblir kör de hårdare och skadan kommer som ett brev på posten.

Se rumpan som vilken muskel som helst. Den behöver aktiveras, den behöver vila och den måste få fungera i ett sammanhang. Övningen jag visar är en rörelse som inkluderar det viktigaste för en allsidig rumpträning. Den innehåller själva basrörelsen för att aktivera rumpan. Men eftersom den innehåller instabila inslag och rotationer får du galet mycket mer på köpet.

Så dela denna övning till alla som gillar rumpträning

Har du ingen moveoosäck kan du köpa den på min hemsida, eller någon annan distributör eller prova dig fram med andra redskap.

Grym rumpövning!

Ta steget bak, sänk bakre knäet mot marken samtidigt som du vrider överkroppen så att säcken hamnar på utsidan av främre knäet. Vrid överkroppen ordentligt. Övningen vänder och du upprepar den på andra sidan. I videon ger jag dig viktiga tips!

 

Tre tips till grym rumpövning!

1- kontrollera och balanser steget bak så vet du att du har bra kontroll på höft.

2- undvik krum hållning. Sträva efter att vara stolt och naturlig i din hållning.

3- viktigast av allt. Utmana dig! Sök efter moment i rörelsen som utmanar dig. Uppskatta dem.

Vidareutveckling-Moveoo: Träna på att bli bättre på att ta längre steg. Prova på att gå djupare ibland. Gå snabbar upp från låga läget något pass. Någon gång kör du övningen i slow motion…. Var hela tiden nyfiken och varierad i din träning.

Tack Karin Johansson för dina frågor om lite nya rumpövningar.  Har ni andra frågor eller önskemål… låt mig höra!

Trevlig helg;-)

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..