Effektivaste träningen görs i par!

Tiden är knapp och vi vill hinna med så mycket som möjligt. Frågan är, varför?

Vi har alla lika mycket tid. Och vi kommer aldrig hinna med allt. Så hur prioriterar man sig fram i livet då?

Jag tror att det är en evighetsfråga. Kanske frågan ger svaret på vad som är meningen med livet.

Vad jag vet är att väldigt många går omkring med liknade frågor och det tar upp väldigt mycket mentalt utrymme.  Vi matas ständigt med att vi på kort tid ska göra så mycket. Vi ska registrera, mäta och jämföra med andra. Och viss går igång på det, vissa tycker till och med att det är normalt. Och har man jobbat mycket, tränat intensivt eller levt ett hektiskt liv under en längre tid blir det tillslut normalt, men det är inte naturligt. Jag tror att svaret på frågan som berör tidsbristen är- gör mindre.

Fler skulle må så mycket bättre om de väljer att vilja göra mindre och få det som görs att bli bättre.

I träning kan man välja att dela upp kroppen i små beståndsdelar och träna muskel för muskel. För många är måndagar bendagar, onsdag rygg och fredag cardiodagar. Det anses för många vara normalt att träna schematiskt, men det är inte normalt.

Naturligt är hela kroppen i rörelse. Naturligt är att göra saker ihop. Visst, jag generaliserar lite. Men i det stora hela är det så det alltid har vart. Med det sagt vill jag igen lyfta parträningen och de effekter du kan få med den.

Topp tre! Effektivaste träningen görs i par för att:

  1. Du har en partner som kan anpassa belastning och motstånd efter dina förutsättningar.
  2. Du har en som tillför energi i träningen. Delad energi är dubbel energi
  3. Du har en som ringer när inte du vill, och du har någon att ringa när inte denne vill.

Nedan har du en grym övning för rumpa, ben, höft, core och triceps. Dessutom har du en partner som anpassar rörelsen efter dina förutsättningar.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..

Tre bra tips till benträningen

Moveoo är uppskattad för sitt fria rörelsetänk. Även om vi är nyfikna på att röra oss bortom de isolerade och ofta monotona rörelserna så har vi en strävan. I detta klipp pratar jag kort om de 3 bra tips vi eftersträvar i vår benträning. Som i MoveooAthletic, vårt stångpass, där vi är väldigt utmanande i våra rörelser.

Tre bra tips till benträningen:

  1. Håll belastningsbenet i ”lodkontroll”. Alltså fot-knä och höft.
  2. Håll bäckenet i ”vågkontråll”
  3. Sträva att sträcka dig mot tyngdlagen med hjälp av ”4-punktstänket”

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..

Att inte återupprepa skapar kreativitet

Det är så många som kämpar med att komma igång med sin träning… igen. Jag vet inte hur det är för dig. Men att många vill komma igång med träningen just nu är lika förutsägbart som att många kommer att trycka i sig semlor och få lite dåligt samvete.

Många börjar, få överlever tre månader i tränings och gymmiljön. Kanske är det inte så konstigt när vi tittar på hur vi förpackar träningen. Som produkt betraktat är träningen lätt att sälja om man använder läckra uttryck, svettiga smala kroppar och svullna muskler. Men är det vad vi behöver? Det är dags att tänka nytt, det är dags att revolutionera våra tankar och skaffa oss ett nytt beteendemönster- att skaffa oss sundare vanor.

Idag behöver vi inte vara fruktansvärt starka. Många på gym går med en våldsam övervikt som består av muskler de aldrig behöver, förutom på nästkommande träningspass. Samma provokativa resonemang kan föras med notoriska löpare. Varför springa så långt och fort- ta bussen istället. Med revolutionerade tankar menar jag att vi måste ta bort prestationen och kraven från träning som ska öka välmående. Ser vi på det som fattas oss så kan vi förstå att träning som skapar lust och glädje är träning som för oss in i framtiden.

Kan träningen väcka liv i kreativiteten så är lusten inte långt borta. Ju snabbare du förstår att beteendet som får dig att stå och återupprepa en rörelse gång på gång, vecka efter vecka, månad efter månad och år efter år är ett stört beteende, ju snabbar kan då öppna upp för nya tankar.

När du följer strömmen hämmar du dina unika förmågor. Ibland är det bra, men när det kommer till träning är det inte nödvändigt, om du inte ska tävla eller bedömas i någon disciplin.  Men eftersom skolan helt missat att ge oss verktygen som får oss att lita på delar av hjärnan som skickar ut viktiga signaler är det inte lätt att ”tänka själv”. Vi är slavar under metoder och beprövade koncept som följs av pöbeln. Men det finns enkla knep, det finns konkreta tips. Vill du bryta dig loss kan du börja med mina tips som jag använder på mina kunder och dom grupper jag jobbar med.

Undvik återupprepa, skapa kreativitet:

  1. Återupprepa inte en övning två gånger på samma pass. Ska du träna ben där du normal brukar använda 3 övningar som upprepas fyra gånger har du total 12 set. Din nya utmaning blir att göra 12 olika benövningar som utmanar dig.
  2. Tänk på att små steg gör stor skillnad. En förändring behöver inte betyda helt ny rörelse. I en benböj kan du flytta fötterna i 2-3 set som variation.
  3. Tänk inte prestation. Istället för att bedöma dig mot andra kan du lägga fokus på att varje övning ska göra dig trött, och så är det bra med det, oavsett hur många gånger det krävdes.

 

I mitt klipp kan du höra hur jag resonerar och generaliserar kring träning och vår arbetsmiljö. Reflektera och kommentera gärna.

Hänger du med på någon av mina resor som jag gör med Topphälsa kan vi fortsätta utveckla detta resonemang:-)

Trevlig helg!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..