Kosttrender 2014

Idag har jag varit på mysiga Skepparholmen och kört ett litet kosttrendsnack för ett gäng specialinbjudna hälsotjejer via nätverket B.A.B.Y med Malin Nylén i spetsen.

Kökschefen Martin Åleberg hade gjort ett fantastiskt jobb med att konkretisera det jag pratade om till mat. Temat var ”eat clean” och ”mash it up”. Mash it up sägs vara den stora mattrenden (enl, Food and Friends). Det innebär att man mixar smaker och kategorier hej vilt. Min tolkning av det bestod i en mix av grön drink och chiapudding; en grön chiapudding helt enkelt :). (mitt i bilden nedan, toppad med lingon och mango).


I övrigt handlade min trendspaning i korta drag om:

1. Antiinflammatoriskt. – det är helt klart det kommande fokuset efter blodsocker etc.. Vi lär oss mer och mer om hur centralt just inflammationer är för våra vanliga sjukdomar och besvär. Inflammatoriska sjukdomar som tarmsjukdomar, reumatism, autoimmuna sjukdomar, hjärtkärlsjukdom etc är en sak men även mindre uppenbara sådana börjar nu dyka upp som tex. depressioner som det påtalades förra veckan. I mat handlar det om att minska på gluten, mjölkprotein, socker och rött kött. Just glutenfritt är det som går i spetsen för denna trend rent matmässigt och blir bara större och större.

2. Grönt/vegetariskt utan att bli vegetarian/vegan. Att äta mer grönt och måltider utan kött blir allt vanligare och mer accepterat utan att för den delen ”konvertera” till vegetarian/vegan. Man behöver inte längre facka in vår kosthållning. Även på restauranger blir det allt vanligare med ”vegetariska” maträtter som en del av den ”vanliga” menyn. Det vill säga inte under rubriken ”vegetariskt”.
I denna trend med mer grönt finns fortfarande mycket juicer och drinkar. Dagens buffé var härligt färgsprakande med allt från färgglada grönsaker/sallader till juice/shots.

3. Ekologiskt! Ja, det är inget nytt .. men först nu börjar på allvar gemeneman få upp ögonen för ekologiskt. Det handlar inte om att få i sig mer näring för det är fortfarande omtvistat om det verkligen är mer näring i ekologiskt odlad mat men däremot är det givet att man slipper bekämpningsmedel. OCH det är snällt mot miljön.

4. Superfood i vår närhet! Superfoods är ett otroligt uttjatat begrepp som allt som oftast förknippas med pulver etc som målats upp som mirakulösa i stil med ”växer på Himalayas sydliga sida och skördas 3:e fullmånen efter vargarnas första vrål med förbundna ögon..”(ja, du fattar..).. Men den nya trenden är att uppmärksamma superfoods i vår närhet. Senast här i veckan kunde vi läsa om hur våra egna lingon, vinbär och blåbär faktiskt totakt utklassat det hypade ”superbäret” acai. Här hade vi ex. rödbetor, chiafrön, spenat, lingon, lax, ägg, morätter etc på buffén.
Om grönkål var den stora trenden 2013 så spås blomkål vara the ”it” grönsak 2014.

5. Riktig mat! Även detta kanske låter konstigt som ”trend” men faktum är att vi faktiskt nu äntligen börjar se riktig mat som hälostrend. Piller och pulver känns väldigt fel 2014. Vi får oxå bekräftat gång på gång i studier att vitaminer/mineraler eller andra ämnen som vi vet är bra för oss inte blir så bra när vi försöker inta det i form av ett renodlat preparat. Det är den totala sammansättningen som ofta är ”hemligheten”. Omega 3 ska helst intas i form av fisk inte oljekapslar. D-vitamin ska helst intas via fet fisk, ägg och av solljus – inte kapslar. Antioxidanter ska vi få i oss via grönsaker, rotfrukter, nötter etc. inte tillskott… osv. osv. Denna punkt hänger oxå lite ihop med förra.. För även ”superfood” ska vara riktig mat. Jag fick en bok för ett tag sedan som lät spännande. ”Supermat” heter den.. men jag blev otroligt besviken och lite förbannad när recepten till ca 80% bestod av tillskott man va tvungen att köpa. Kändes väldigt otrendigt.

 

Efter mig var det dags för Therese från Röhnish att presentera våren och sommarens nyheter. Dessa tightsen spanade jag in lite extra :).

Sen stod inspirerande Felicia Margineanu på scenen och berättade om hur man når ut med sitt budskap på sociala medier. Gillade verkligen hennes uppmaning: ”Frågan är inte HUR (du ska nå ut/ska säga något) utan VARFÖR (du gör det)”

Och sen sist men inte minst… Johan från grymma c/0 Gerd som är ett ekologiskt skönhetsmärke som ni måste kolla in om ni inte redan gjort det!

Efter det gick gänget in i spa:et och körde yoga med Shirin och spaade.. tyvärr var jag tvungen att åka men och jobba …

 

 

  1. Sofia skriver:

    Hej! På tal om antiinflammatorisk mat. Jag gillar knäckebröd och undrar om akrylamid. Vet du vilka sorter som är bäst att äta? Jag äter Ryvita Råg och Delikatess linfrö mest. Är det så dåligt? Min kost består annars mest av fågel, fisk, lite kött, potatis, pasta, ris, bröd, bär, frukt, grönsaker, rapsolja, olivolja, avokado nötter, naturella magra mejeriprodukter. Har också en fråga om jag borde äta mer livsmedel som ekologiskt Bregott. Hört att feta mejeriprodukter ska vara bra för könshormoner. Tränar 4 gånger/vecka, mest löpning 5 km, ibland mer och kroppsviktsstyrka. Går ned lätt i vikt när jag inte blir sugen på sötsaker. Äter någon kaka/vecka och någon godis eller chokladbit.

  2. Har gått på hjärtskola efter en hjärtinfarkt och där bla fått instruktioner runt mat av en dietist. Hen gav sådana kostförslag som jag protesterade mot tex lightprodukter. Hen hävdade att de gick på Livsmedelsverkets forskning?

    Det skulle vara bra om du kunde ge tips om hur jag ska tänka när det gäller maten.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..